Deficit de acid folic si vitamina B12

  • Facebook
  • Twitter
  • Google

Acidul folic este o molecula alcatuita din 3 structuri: acidul glutamic, acid paraaminobenzoic si un nucleu pteridinic.

Acidul folic este important in organism pentru sinteza de purine si pirimidine necesare sintezei de ARN si ADN. Pentru a deveni activ acidul folic trebuie redus in organism la acid dihidrofolic si ulterior la acid tetrahidrofolic.

Deficit de acid folic si vitamina B12. Simptome

Deficitul de acid folic poate determina:
• anemie, leucopenie si trobocitopenie
• ateroscleroza
• afectarea sarcinii
• cresterea riscului de cancer
• afectarea functiei cognitive

Modificari hematologice
Deficitul de acid folic poate determina anemie macrocitara, care evolueaza progresiv pe parcursul a mai multor luni, fara simptome. Atunci cand nivelul hematocritului scade sub 20 % apar simptome cauzate de anemie: slabiciune, iritabilitate, cefalee, palpitatii, dispnee. Anemia poate complica afectiuni preexistente cum ar fi cardiopatia ischemica.

Pot aparea: scaderea numarului de leucocite (leucopenie) si scaderea numarului de trombocite (trombocitopenie). Scaderea numarului de leucocite si de trombocite este de obicei mai putin severa decat scaderea numarului de eritrocite.

Modificarile hematologice apar din cauza faptului cauza acidul folic este foarte important pentru sinteza de ADN si ARN. Sinteza acestor molecule este esentiala pentru diviziunea celulara.

Cresterea riscului de ateroscleroza
Acidul folic este o enzima necesara pentru metabolizarea homocisteinei la metionina. In lipsa acidului folic, cresc nivelurile de homocisteina, care este asociat cu cresterea marcata a riscului de boala aterosclerotica si de aparitie a cardiopatiei ischemice.

Complicatii in sarcina
Au fost constatate urmatoarele complicatii asociate cu deficitul de acid folic in sarcina:
• avort spontan
• malformatii congenitale - mai ales afectarea tubului neural
• infarct placentar

Cresterea riscului de cancer
Deficitul de acid folic se asociaza cu cresterea riscului de cancer. Studiile epidemiologice au aratat la persoanele care au prezentat un aport suplimentar de acid folic au avut o diminuare a riscului de cancer de colon.
Afectarea functiei cognitive
Afectarea functiei cognitive este cauzata de cresterea nivelului de homocisteina. Aceasta a fost asociata cu: iritabilitate, apatie, afectarea memoriei, somnolenta.

Deficit de acid folic si vitamina B12. Diagnostic

Hemograma arata un volum crescut al eritrocitelor si poate fi prezenta anemie.

Pentru diagnostic se masoara cantitatea de acid folic din organism prin masurarea nivelului acidului folic eritrocitar. Determinarea concentratiei plasmatice are o valoare mai redusa, deoarece este influentata de modificari de scurta de durata in metabolismul acidului folic.

Concentratia scazuta a acidului folic eritrocitar nu este un element sigur de diagnostic, deoarece aceasta se poate intalni si in scaderea concentratiei de vitamina B 12. Astfel, pentru a diagnostica deficitul de acid folic este necesara determinarea concomitenta si a nivelului de vitamina B 12 si efectuarea testului Schilling.

Diagnosticul este confirmat prin raspunsul la tratamentul cu acid folic.

Deficit de acid folic si vitamina B12. Tratament

Deficitul de acid folic poate fi prevenit prin consumul regulat de fructe si legume.

La femeile insarcinate se recomanda suplimentare de acid folic pe cale orala. Doza zilnica recomandata la femeile insarcinate este de 1 miligram pe zi.

Tratamentul pacientului cu anemie macrocitara prin deficit de acid folic dureaza cel putin 3 luni, cu o doza zilnica de 5 miligrame pe cale orala. Afectiunea care a determinat deficitul de acid folic influenteaza durata tratamentului.

La aproximativ o saptamana dupa inceperea tratamentului se constata cresterea maxima a numarului de reticulocite, care arata raspunsul favorabil la tratament.

Trebuie urmarita valoarea hemoglobinei regulat, pentru a ajunge in limitele normale, mai ales la pacientii cu malabsorbtie, care pot prezenta asociat deficit de fier si de vitamina B 12.

Articole pe aceeași temă

Trimite-ne opinia ta

Ultimele articole

Nou Menta pune bila la treabă
Menta pune bila la treabă Tratament natural cu proprietăți antispastice, menta este una dintre cele mai cunoscute și utilizate plante, datorită aromei sale deosebite și a beneficiilor pe care le aduce întregului organism. +14 / 0 +14

Stil de viaţă echilibrat Mai multe articole

Nou Concentrarea atenției - cum o îmbunătățim?
Concentrarea atenției - cum o îmbunătățim? „Nu mă pot concentra.” „Când vreau să lucrez la ceva, gândurile mele zboară ușor în alte părți”. „Încerc să mă concentrez, dar apare mereu ceva care mă distrage”. Dacă vă regăsiți deseori în aceste situații, este important să știți că atenția și capacitatea de concentrare pot fi antrenate. +10 / 0 +10

Alimentaţie sănătoasă Mai multe articole

Nou Pigmentul violet din alimente,remediul naturii pentru cancer
Pigmentul violet din alimente,remediul naturii pentru cancer Un organism sănătos are nevoie de toată gama de nutrimenți, motiv pentru care se recomandă o dietă echilibrată și vastă. Alimentele de culoare închisă îți oferă o doză de antioxidanți de calitate. +8 / 0 +8

Diete Mai multe articole

Nou 11 alimente "sănătoase" care de fapt te îngraşă
11 alimente "sănătoase" care de fapt te îngraşă Unele alimente care au reputaţia de a fi "sănătoase, în realitate sunt mai rele pentru sănătate decât ai putea crede. Aruncă doar o privire: +8 / 0 +8

Boli și stări Mai multe articole

Nou Ai dinții sensibili? Tratează-i cu aceste leacuri!
Ai dinții sensibili? Tratează-i cu aceste leacuri! Înghețata sau băuturile reci îți dau dureri de dinti? Remediile din plante sau din anumite condimente alungă inflamațiile și durerile. +8 / 0 +8

Sănătatea femeilor Mai multe articole

Nou Măști faciale cu pepene roșu
Măști faciale cu pepene roșu Profită din plin de antioxidanții, vitaminele și minerale conținute de pepenele roșu pentru a avea grijă de tenul tău! Conținutul său ridicat de apă îl transformă în ingredientul principal al sănătății și frumuseții tale. +5 / 0 +5

Sănătatea bărbaților Mai multe articole

Pentru mamici însărcinate Mai multe articole

Nou Sfaturi de nutriţie pentru femeile însărcinate
Sfaturi de nutriţie pentru femeile însărcinate Primul mit la care trebuie renunţat este cel conform căruia cu cât acumulezi mai multe kilograme în sarcină, cu atât cresc şansele să ai un bebeluş sănătos. Sau cu cât mănânci mai mult, cu atât îţi vei hrăni mai bine bebeluşul. +6 / 0 +6