Insomnia

  • Facebook
  • Twitter
  • Google
+3

Insomnia este cea mai obişnuită tulburare de somn, care se caracterizează printr – o incapacitate de a adormi şi / sau de a dormi. Insomnia poate avea caracter primar, sau secundar. Insomnia primară nu este asociată în mod direct cu niciun fel de alte probleme de sănătate. Insomnia secundară este determinată de alte boli sau tulburări, cum ar fi astmul, anxietate, depresie, artrită, cancer, arsură la stomac, senzaţia de durere, folosirea unor anumite medicamente sau chimicale. Somnul poate fi tulburat, de asemenea, de consumul de alcool, cafeină sau tutun. Insomnia poate fi clasificată în insomnie acută şi cronică, în funcţie de durata acesteia din urmă. Insomnia acută durează de la o noapte sau câteva nopţi, până la câteva săptămâni. Cel mai adesea, aceasta este provocată de viaţa trăită într–un ritm şi mediu tensionant, de traumele de natură psihologică, experienţe dificile (pierderea locului de muncă, experienţe aproape de moarte, divorţ, plecarea din ţară), disconfort de ordin emoţional sau fizic, condiţii de mediu neadecvate pentru somn (somn, luminii strălucitoare, temperatură inadecvată), unele medicamente, efectul decalajului orar. Insomnia se consideră a fi cronică, dacă apare cel puţin trei nopţi pe săptămână, în decursul unei luni sau pentru mai mult timp.

Cele mai frecvente cauze ale acestui tip de insomnie sunt: depresia şi / sau anxietatea, stresul cronic, durerea cronică. S – a observat faptul că insomnia apare mult mai frecvent în rândul femeilor cu vârste peste 60 de ani, al persoanelor care prezintă probleme de sănătate la nivel mintal, precum şi al celor care lucrează pe timp de noapte, sau care trebuie să lucreze în ture.

Micul dejun

"Nutriţioniştii susţin că mesele cele mai importante ale zilei ar trebui să fie micul dejun şi prânzul. Micul dejun ne furnizează un supliment important de energie, care..."

Citeşte mai mult:
Micul dejun – când să mâncaţi şi ce să mâncaţi?»

Insomnia. Simptome

Insomnia se manifestă, de regulă, sub forma unei incapacităţi de a adormi şi de a dormi pe tot restul nopţii. Cu toate acestea, insomnia se poate manifesta şi sub forma unei treziri prea din timp. Pacienţii nu se simt odihniţi, suferă de stări de oboseală şi de nesomn pe parcursul întregii zile. Devin iritaţi foarte uşor, se simt anxioşi şi găsesc concentrarea sau aducerea aminte un lucru foarte dificil de realizat. Astfel de persoane pot face nenumărate greşeli şi se regăsesc în sfera unui risc crescut de a suferi diverse accidente. Persoanele care suferă în mod constant de aceste insomnii pot acuza dureri de cap şi diverse probleme la nivel digestiv.

Insomnia. Cursul bolii

În funcţie de tipul de insomnie, acută sau cronică, de care suferă persoana afectată, acesta poate debuta brusc şi poate dura o perioadă scurtă de timp (câteva nopţi sau săptămâni), sau poate apărea fie brusc, fie treptat şi poate continua pe parcursul câtorva luni sau a mai mulţi ani, chiar.

Evoluţia afecţiunii variază în funcţie de cauzele care au determinat – o şi de abordarea fiecărei persoane în parte în ceea ce priveşte aceste probleme (gândurile obişnuite în legătură cu insomnia agravează evoluţia acestei afecţiuni), modalităţile în care se încearcă soluţionarea problemei, căutarea şi apelarea la un ajutor în acest sens. Dacă nu se beneficiază de tratament în cazul insomniei, sau dacă tratamentul aplicat nu dă randament, aceasta poate:

  • să sporească riscul apariţiei unor accidente, din cauza încetinirii vitezei de reacţie,
  • poate determina o varietate de afecţiuni mintale, precum depresia,
  • poate conduce la luarea în greutate sau chiar ajungerea în stadiul de obezitate, la iritabilitate, toate acestea fiind exacerbate de evoluţia afecţiunii de bază.

Adeseori, persoanele care suferă de insomnie tind să abuzeze de medicamente, alcool şi droguri.

Insomnia. Tratament

Medicul pune întrebări detaliate pacientului şi îi ascultă acuzele, întrebându – l în legătură cu starea sa generală de sănătate şi cu starea emoţională, de asemenea. Ulterior are loc şi examenul fizic, iar dacă acest lucru va fi necesar, se vor realiza şi alte investigaţii în alte locaţii.

Adeseori, pacienţilor li se solicită să–şi întocmească un jurnal de somn, pe care să – l completeze timp de câteva zile sau chiar săptămâni. Dacă se confirmă faptul că persoana în cauză suferă de o tulburare gravă de somn (spre exemplu, lipsa somnului apare sub forma unei apnei de somn sau a sindromului picioarelor neliniştite), pacientul trebuie trimis către un centru care se ocupă de tulburările de somn. De regulă, pacientul trebuie să petreacă acolo o noapte, pentru a i se evalua activitatea cerebrală, respiraţia, activitatea cardiacă şi mişcările ochilor şi a muşchilor pe perioada somnului. Dacă insomnia este generată de o altă afecţiune sau boală, tratamentul trebuie să înceapă cu tratamentul bolii respective. Dacă tratamentul respectiv dă rezultate, de regulă, aceşti pacienţi nu mai necesită niciun fel de alt tratament pentru insomnie.

În alte situaţii, terapia comportamentală, sau consilierea primită din partea unui psihoterapeut ar putea fi de un real folos, de asemenea. Terapia comportamentală învaţă pacienţii să – şi regleze ritmul de somn, să dezvolte obiceiuri adecvate de somn, să – şi pregătească în mod adecvat mediul înconjurător pentru somn şi să evite activităţile stimulante înainte de ora de culcare. Pacienţii sunt învăţaţi să meargă la somn şi să se trezească în fiecare zi la aceeaşi oră, nu li se permite să stea în pat dacă nu dorm, învaţă exerciţii de respiraţie şi de relaxare, care să–i ajute să adoarmă mai repede şi mai uşor. Sfaturile primite de la un psihoterapeut sunt utile în special în cazul acelor persoane care suferă de tulburări de ordin anxios, de depresie, sau care se află într – o situaţie de profund stres emoţional, sau care sunt afectaţi de sindromul stresului post–traumatic. De regulă, barbituricile se prescriu nu mai mult de câteva săptămâni, întrucât pot avea multe efecte secundare, eficienţa acestora scăzând în timp, iar doza trebuind să fie mărită.

Insomnia. Prevenție

Măsurile preventive includ tratarea şi ţinerea sub control a bolilor şi afecţiunilor care reprezintă cauza apariţiei acestei insomnii, precum şi controlul anxietăţii şi al stresului. Persoanele sensibile la experienţele de zi cu zi trebuie să găsească metoda potrivită acestora pentru a se relaxa.

Articole pe aceeași temă

Trimite-ne opinia ta

Ultimele articole

Nou 14 motive să bei mai multă apă
14 motive să bei mai multă apă Mai ales acum, vara, organismul nostru are nevoie de apă. Pentru că deshidratarea are repercusiuni grave asupra sănătăţii noastre, iată mai jos 14 motive pentru care apa este atât de importantă în viaţa ta. +13 / 0 +13

Stil de viaţă echilibrat Mai multe articole

Nou 8 motive pentru care eşti un “magnet" pentru ţânţari
8 motive pentru care eşti un “magnet" pentru ţânţari Ţânţarii sunt insecte care dau mari bătăi de cap pe timpul verii, nu atât din cauza ciupiturilor, cât mai ales din cauza bâzâitului pe care îl fac şi ne strică somnul. +6 / 0 +6

Alimentaţie sănătoasă Mai multe articole

Nou Brânca-ursului reglează tensiunea
Brânca-ursului reglează tensiunea Cunoscută și ca „ginsengul românesc“, brânca ursului ajută la reglarea tensiunii arteriale și la tratarea sterilității. Mai este numită și „planta dragostei,“ întrucât crește dorința sexuală. +6 / 0 +6

Diete Mai multe articole

Nou Alimente ideale dacă ai colesterolul mărit
Alimente ideale dacă ai colesterolul mărit Una dintre afecțiunile cele mai des întâlnite în zilele noastre este hipercolesterolemia. Cu puțin efort și alimentația corespunzătoare poți să rezolvi această problemă. +21 / 0 +21

Boli și stări Mai multe articole

Nou 14 motive să bei mai multă apă
14 motive să bei mai multă apă Mai ales acum, vara, organismul nostru are nevoie de apă. Pentru că deshidratarea are repercusiuni grave asupra sănătăţii noastre, iată mai jos 14 motive pentru care apa este atât de importantă în viaţa ta. +13 / 0 +13

Sănătatea femeilor Mai multe articole

Nou Sfaturi utile dacă ai părul gras
Sfaturi utile dacă ai părul gras Problemă inestetică, părul gras dă bătăi de cap multora dintre noi. Este bine de ştiut ce rutină de îngrijire trebuie adoptată în cazul în care firele de păr au de suferit din cauza excesului de sebum de la nivelul scalpului. +32 / 0 +32

Sănătatea bărbaților Mai multe articole

Pentru mamici însărcinate Mai multe articole

Nou Sfaturi de nutriţie pentru femeile însărcinate
Sfaturi de nutriţie pentru femeile însărcinate Primul mit la care trebuie renunţat este cel conform căruia cu cât acumulezi mai multe kilograme în sarcină, cu atât cresc şansele să ai un bebeluş sănătos. Sau cu cât mănânci mai mult, cu atât îţi vei hrăni mai bine bebeluşul. +6 / 0 +6