Cat de sanatos este porumbul si care este mai bun: cel fiert sau cel copt

August 31, 2016 | sursa: ziare.com - Andreea Ghinea
  • Facebook
  • Twitter
  • Google
+8
Cat de sanatos este porumbul si care este mai bun: cel fiert sau cel copt

Porumbul fiert sau copt este foarte apreciat in aceasta perioada. Si tocmai pentru ca nu putini suntem cei care adoram gustul lui, am stat de vorba cu dr. Laura Ene, medic primar diabet, nutritie si boli metabolice, pentru a afla cat este de sanatos.

"Porumbul face parte din categoria cerealelor. Cerealele integrale sunt o sursa de carbohidrati buni pentru organism, care furnizeaza energie constanta pe parcursul zilei, previn cresterile si scaderile bruste de glicemie si ofera o senzatie de satietate indelungata.

"porumbul este bun pentru organism daca este consumat cu masura si inainte de ora 18.00"Carbohidratii complecsi pe care ii regasim in cereale au proprietatea de a fi absorbiti mai lent de organism decat cei simpli si sunt convertiti mai degraba in energie decat in grasime, daca sunt consumati in timpul zilei. Prin urmare, porumbul este bun pentru organism daca este consumat cu masura si inainte de ora 18.00".

Specialistul a atras atentia asupra faptului ca painea nu trebuie inlocuita cu mamaliga, deoarece aceasta din urma creste glicemia si ingrasa la fel de tare ca painea.

"Diferenta este doar de cantitate. O lingura de mamaliga bine facuta de 60 g contine aceeasi cantitate de zahar si de calorii ca o felie de paine de 20 g, iar 100 g de porumb boabe fiert are 20 g de zahar si este echivalent cu 160 g de mamaliga pripita", a explicat Laura Ene.

Pentru a nu face rau corpului nostru, trebuie sa consumam porumb cu limita, adica sa nu depasim doza zilnica recomandata.

"Recomandarile internationale in materie de nutritie pentru un adult cu o greutate normala prevad consumul a 6-8 portii de fainoase, leguminoase si cereale pe zi. Asta ar insemna ca dimineata si la pranz ar putea consuma cate 160 gr de mamaliguta pripita, la gustarea de dupa-amiaza porumb fiert boabe 100 grame, iar seara ar putea pune intr-o salata 50 grame de porumb fiert, si astfel se cumuleaza cele 7 portii de cereale pe zi. Dar asta inseamna ca nu mai este loc de paine, cartofi, orez, paste si alte surse de fainoase in acea zi!", ne-a avertizat medicul.

Cartoful

"Există peste 100 de sortimente de cartofi comestibili, fiind clasificaţi după culoare, formă, mărime, conţinut de amidon şi aromă..."

Citeşte şi:
Cartoful - proprietăţi, beneficii şi contraindicaţii»

Ce substante nutritive putem asimila din acesta

Potrivit medicului Laura Ene, porumbul contine 7 g de fibre/100 g, iar nivelul optim de fibre, care previn constipatia si mentin sanatatea tractului digestiv, ar trebui sa fie 20-25 g pe zi.

Porumbul mai contine:
-acizi grasi Omega 3 si Omega 6;
-tiamina sau Vitamina B1 (100 g de porumb = 1/4 din doza zilnica recomandata;
-Vitamina B6 (100 g = 1/3 din doza zilnica recomandata) ;
-magneziu;
-seleniu.

Trebuie insa sa avem grija la calorii, pentru ca 100 g de porumb crud contine 360 de calorii.

De aceste substante nutritive avem parte atunci cand il consumam crud, insa atunci cand acesta este gatit lucrurile se schimba putin.

"Vitaminele hidrosolubile (in cazul porumbului cele din complexul B) se distrug in general prin fierbere prelungita la temperaturi inalte. Asadar, porumbul copt este posibil sa conserve mai bine nutrientii decat cel fiert. Diferenta nu este insa mare, cu conditia sa nu fie fiert excesiv", ne-a explicat doctorul Laura Ene.

O varianta si mai putin buna este porumbul de la conserva din comert.

"Tot ce este conservat din comert contine de obicei multa sare, mult zahar, precum si aditivi care nu sunt altceva decat toxine pentru corpul nostru. Cititi cu atentie etichetele atunci cand cumparati conserve pentru a vedea ce contin mai exact. Eu recomand varianta de fierbere si congelare acasa in loc de conserve", ne-a sfatuit medicul.

Cu ce alimente putem combina porumbul

Avand in vedere ca porumbul face parte din categoria cereale si amidonoase, fiind echivalent cu orezul, cartoful si pastele ca incarcatura glicemica, acesta - cand este consumat in cantitati mari - dezechilibreaza glicemia, ingrasa si se depune sub forma de grasimi pe ficat (trigliceride).

"Il putem alege cel mai bine pentru pranz si combina, de exemplu, cu o portie generoasa de legume cu 5% glucide (ciuperci, dovlecei, vinete, conopida) ", ne-a mai spus medicul.

Ca o concluzie generala, medicul ne-a atras atentia ca nu exista combinatii alimentare nepotrivite, ci mai degraba cantitati si ore nepotrivite.

"O dieta sanatoasa si echilibrata este formata din 20 -25% proteine, 50 - 55% glucide (carbohidrati) si 25 - 30% lipide (grasimi). De asemenea, organismul nostru are nevoie de vitamine si minerale in doza zilnica recomandata, precum si apa (cel putin 2 litri pe zi) pentru a functiona in parametri optimi.

Daca tinem cont de aceste proportii, nu avem de ce sa ne ingrijoram de combinatii alimentare nepotrivite. Atentie insa la pungile cu legume congelate care contin porumb! Daca aveti diabet sau vreti sa slabiti, este de preferat sa le evitati la masa de seara", a incheiat specialistul.

Citeşte şi:
Sâmburii amari - îți fac viața dulce»

  • Facebook
  • Twitter
  • Google
+8
  • Diabet
  • carbohidrati
  • cereale integrale
  • porumb fiert
  • porumb copt

Articole pe aceeași temă

Trimite-ne opinia ta
10 alimente care cresc senzaţia de foame
10 alimente care cresc senzaţia de foame Dacă vrei să slăbeşti, evită aceste alimente care îţi măresc mai mult senzaţia de foame. +9 / 0 +9
Sfecla roşie şi beneficiile ei pentru sănătate
Sfecla roşie şi beneficiile ei pentru sănătate Cu un gust dulceag şi o culoare minunată, sfecla roşie te poate ţine departe de cele mai crunte boli precum cancerul, bolile hepatice sau cardiovasculare. Iată, pe larg, care sunt beneficiile unui consum regulat de sfeclă roşie: +23 / -1 +22
Top 5 înlocuitori pentru zahăr
Top 5 înlocuitori pentru zahăr Chiar dacă auzim în fiecare zi mesaje ce ne sfătuiesc să reducem consumul de zahăr, puţini dintre noi luăm măsuri să înlocuim acest duşman al sănătăţii şi siluetei noastre. O mare parte din alimentele pe care le consumăm zilnic, şi nu mă refer în special la prăjituri sau dulciuri, conţin zahăr în cantităţi foarte... +19 / 0 +19
Ce ulei nu ar trebui să-ți lipsească iarna din casă
Ce ulei nu ar trebui să-ți lipsească iarna din casă Unul dintre cele mai bune uleiuri pentru gătit este uleiul de cocos. Compoziția acestuia rămâne neschimbată chiar și la temperaturi ridicate. +16 / -1 +15
6 beneficii neştiute ale dovleacului
6 beneficii neştiute ale dovleacului Plăcintă de dovleac, supă de dovleac, dovleac la cuptor, alegerile preparatelor cu dovleac sunt nesfârşite şi, cu adevărat, delicioase! Şi pentru că este vedeta acestui sezon, m-am gândit că ar fi bine să ştii şi că pe lângă aroma şi gustul puternic, dovleacul are şi numeroase beneficii pentru sănătate, cum ar fi ajutorul pe... +18 / -3 +15
Pericolul din apa minerală. Persoanele care trebuie s-o elimine din alimentație
Pericolul din apa minerală. Persoanele care trebuie s-o elimine din alimentație Bolile cardiovasculare sunt responsabile pentru 60% dintre decesele din România, spre deosebire de media europeană de 46%. Moştenirea genetică, fumatul, sedentarismul şi alimentaţia sunt cele mai importante cauze. +14 / 0 +14
Topul uleiurilor sănătoase
Topul uleiurilor sănătoase Grăsimile sunt în topul listei cu cele mai discutate subiecte de medicii nutriţionişti din toată lumea. Auzim peste tot că există grăsimi bine, grăsimi rele, sănătoase sau nesănătoase. Probabil unii dintre voi nu mai consuma demult timp mezeluri, sau margarina şi rareori consuma ulei de măsline. Cu toate astea trebuie să ştii... +14 / 0 +14
20 de cireşe echivalentul unei aspirine
20 de cireşe echivalentul unei aspirine Timp de secole, oamenii au folosit cireşele atât pentru gustul lor extraordinar, dar mai ales în scopuri terapeutice. Acest lucru a fost confirmat de numeroasele studii ştiinţifice, care au demonstrat că cireşele sunt bogate în antioxidanţi şi flavanoide, având un impact favorabil asupra bolilor de inimă, bolilor osoase dar şi un... +14 / -1 +13
6 alimente banale pentru o sanătate de fier
6 alimente banale pentru o sanătate de fier Include în meniul tău cât mai multe alimente precum iaurtul şi usturoiul şi astfel vei avea o iarnă fără nas în batistă, tuse şi gât roşu. +12 / 0 +12
De ce ar trebui sa renuntam la painea alba?
De ce ar trebui sa renuntam la painea alba? Painea alba mai este numita si "alimentul gol", deoarece contine numai amidon, pe care organismul il transforma in zahar si grasimi. +10 / 0 +10