Ce boli poate ascunde senzaţia acută de foame sau de sete

Octombrie 5, 2017 | sursa: csid.ro
  • Facebook
  • Twitter
  • Google
+9
Ce boli poate ascunde senzaţia acută de foame sau de sete

Foamea şi setea sunt senzaţii dirijate din creier. Ele activează nevoia de a te hrăni şi de a bea (instinctul de hrănire). Satisfacerea regulată îi permite organismului să menţină un echilibru interior biochimic.

Suferinţa de foame şi de sete

"O senzaţie de foame mai puternică şi apetitul exagerat pot avea cauze diferite"Dacă alimentaţia a fost bună şi organismul nu se mai alimentează, durează luni de zile până când rezervele de substanţe nutritive ale corpului sunt epuizate şi survine moartea. Dacă corpul nu mai preia lichide, moartea survine la scurt timp (după circa trei zile).

Cauza morţii este o dereglare crescândă a administrării apei şi electroliţilor, cu pierdere de apă celulară şi în cele din urmă cu cedarea inimii, creierului şi a celorlalte organe.

Foamea

Foamea este însoţită de nelinişte, slăbiciune, oboseală, dureri de cap, irascibilitate şi contracţii peristaltice ale stomacului. Prin mese regulate poate fi evitată această senzaţie. În locul foamei apare atunci apetitul, care este resimţit ca plăcut şi care creşte când îţi imaginezi mâncarea, când o miroşi sau o vezi (alimentaţie planificată).

Reglarea senzaţiei de foame

În cazul ideal, necesarul şi consumul de hrană sunt în echilibru. Reglarea are loc în zona hipotalamusului. La animale, distrugerea centrului saţietăţii (hipotalamusului mjlociu) duce la hrănire neregulată şi la creşterea în greutate.

Distrugerea centrului foame (hipotalamusul lateral) provoacă pierderea apetitului şi scăderea în greutate. La dirijarea senzaţiei de foame contribuie probabil receptori pentru stabilirea nivelului de zahăr din sânge, în creier şi ficat (teoria glucostatică), pentru temperatura din creier (teoria termostatică) şi senzori pentru metaboliţii metabolismului grăsimilor (teoria lipostatică).

Saturaţia

Animalele pe care s-a făcut experimentul de a le extrage printr-un tub din stomac hrana consumată se opresc, după un timp, din mâncat. Responstabilitatea pentru această saturaţie preresorbitivă o poartă mişcările de mestecare, stimularea prin miros, gust şi atingere precum şi mărirea esofagului şi a stomacului.

10 antibiotice naturale

"Multe plante au fost folosite din timpuri străvechi pentru a trata acele infecţii cauzate de bacterii care sunt acum rezistente la antibiotice..."

Citeşte mai mult:
10 antibiotice din plante medicinale!»

În cazul saturaţiei resorbtive este vorba de conlucrarea nivelului de zahăr în sânge şi probabil a hormonilor eliberaţi în intestin şi care acţionează asupra centrului saturaţiei.

O senzaţie de foame mai puternică şi apetitul exagerat pot avea cauze diferite. O senzaţie de foame scăzută apare în cazul acţiunii scăzute a tiroidei şi a multor boli. Poate fi dirijată şi de către voinţă. În combinaţie cu probleme psihice, poate duce la anorexie.

Inhibitorii de apetit (de ex. fenfluramina) au o structură asemănătoare cu hormonal adrenalina. Ei cresc consumul de bază (metabolismul energetic) precum şi atenţia şi estompează senzaţia de foame (pericol de dependenţă).

Setea

Setea se manifestă prin gură uscată (producţie scăzută de salivă), însoţită de o senzaţie chinuitoare de sete. Senzaţia de sete apare deja atunci când s-a pierdut o cantitate de apă de 0, 5% (0,35 litri la adulţi) din greutatea corporală (pragul setei).

Reglarea setei are loc în creier ( hipotalamus) prin mai multe mecanisme.

  • Creşterea presiunii osmotice ( concentraţia) este înregistrată de celule specializate.
  • Preluarea volumului de lichid extracelular este înregistrată de senzorii de presiune din vasele sanguine din apropierea inimii şi din rinichi.
  • Secreţia de de salivă scade şi duce la uscăciunea gurii.

Setea se stinge deja în timp ce persoana bea şi în mod clar înainte înainte de resorbţia apei în intestine (singerea preresorbtivă a setei). Probabil că acest lucru se datorează receptorilor mecanici din gură, esofag şi stomac. După resorbţie, centrii de reglare din vase revin la valori normale ( potolire resorbtivă a setei).

O senzaţie de sete modificată apare în cazul a numeroase boli. O creştere extremă a senzaţiei de sete se observă la diabetes insipidus. Deoarece lipseşte hormonul adiuretină, care provoacă resorbţia apei în rinichi, aceştia pierd zilnic peste 10 litri de apă.

O senzaţie scăzută de sete se constată la vârste înaintate. Adesea senzaţia de oboseală a bătrânilor este sporită de cantitatea prea mică de lichide consumate.

Cauzele foamei arzătoare:

Boli

Hiperfuncţia tiroidei
Diabetul mellitus
Nivel scăzut de zahăr în sânge
Tumoare pe duoden
Viermi

Medicamente

Antidepresive
Antidiabetice
Corticoide

Psihic

Bulimie
Stres

Citeşte şi:
Cât de sănătos este hreanul»

  • Facebook
  • Twitter
  • Google
+9
  • hidratare
  • foame

Articole pe aceeași temă

Trimite-ne opinia ta
Nucul ține în frâu diabetul
Nucul ține în frâu diabetul Datorită conţinutului bogat de substanţe nutritive, nucile sunt recomandate pentru prevenirea bolilor de inimă, combaterea diabetului și pentru îmbunătăţirea memoriei. +11 / 0 +11
Sfecla roşie şi beneficiile ei pentru sănătate
Sfecla roşie şi beneficiile ei pentru sănătate Cu un gust dulceag şi o culoare minunată, sfecla roşie te poate ţine departe de cele mai crunte boli precum cancerul, bolile hepatice sau cardiovasculare. Iată, pe larg, care sunt beneficiile unui consum regulat de sfeclă roşie: +23 / -1 +22
De ce e bine sa bei dimineata un pahar de apa cu lamaie?
De ce e bine sa bei dimineata un pahar de apa cu lamaie? Daca iti doresti sa iti detoxifiezi organismul si nu vrei sa tii o dieta stricta, cea mai buna metoda este sa bei in fiecare dimineata un pahar de apa plata cu cateva felii de lamaie. Consumul de apa cu lamaie dimineata iti aduce tot felul de beneficii, de aceea incearca sa il introduci cat mai mult in rutina ta. Daca suferi de gastrita sau... +15 / 0 +15
Cele mai sănătoase alimente ale toamnei
Cele mai sănătoase alimente ale toamnei După o vară toridă, toamna vine la pachet cu o doză de vitamine și minerale pe care ți le pune la dispoziție prin intermediul fructelor și legumelor de sezon. +14 / 0 +14
Topul uleiurilor sănătoase
Topul uleiurilor sănătoase Grăsimile sunt în topul listei cu cele mai discutate subiecte de medicii nutriţionişti din toată lumea. Auzim peste tot că există grăsimi bine, grăsimi rele, sănătoase sau nesănătoase. Probabil unii dintre voi nu mai consuma demult timp mezeluri, sau margarina şi rareori consuma ulei de măsline. Cu toate astea trebuie să ştii... +14 / 0 +14
De ce este periculos zahărul
De ce este periculos zahărul Dacă astăzi e o banalitate pentru toată lumea, acum câteva secole zahărul era o delicatesă pe care puţini şi-o permiteau. Indienii au deţinut mult timp secretul zahărului vânzând delicatesa dulce la preţuri exorbitante. Nu degeaba i s-a spus „aurul alb”. Se crede că europenii l-au descoperit abia în secolul XI şi de atunci... +12 / 0 +12
Murăturile: beneficii şi contraindicaţii!
Murăturile: beneficii şi contraindicaţii! Dacă nu ai apucat încă să pui murăturile de iarnă, acum vei afla ce mare lucru ai pierdut, căci vitaminele şi mineralele sunt la mare preţ în sezonul rece şi, cum nu avem la îndemână tot timpul anului legume proaspete, murăturile sunt aliaţii noştri de seamă în lupta cu temutele viroze şi afecţiuni respiratorii. +10 / 0 +10
Descoperă beneficiile bananelor
Descoperă beneficiile bananelor Dacă treci peste prejudecăţi şi îţi scoţi din cap toate legăturile pe care le faci apropo de banane, vei descoperi că mâncatul acestora reprezintă lucruri foarte serioase şi asta implica multe beneficii pentru organism şi sănătatea acestuia. +10 / 0 +10
Poate un măr pe zi să ţină doctorul departe?
Poate un măr pe zi să ţină doctorul departe? Cu toate că mărul are o mulţime de nutrienţi valoroşi, dacă mănânci nesănătos, stai zilnic patru ore în faţa televizorului şi nu faci mişcare, cu siguranţă rişti să mergi regulat la doctor. Mărul singur nu poate să anuleze efectele sedentarismului şi ale proastelor obiceiuri alimentare +9 / 0 +9
Beneficii pentru sănătate ale măslinelor
Beneficii pentru sănătate ale măslinelor Desi sunt un aliment bogat in grasimi (80% – 85% din caloriile sale provin din acestea), maslinele furnizeaza grasimi de calitate, precum acidul oleic (acid gras mononesaturat), acid linoleic si acid alfa-linoleic (o grasime esentiala omega-3), toate asociate cu un risc mai mic de dezvoltare a bolilor cardiovasculare si cu un nivel optim de... +8 / 0 +8