De ce este periculos zahărul

Septembrie 29, 2015 | gustos.ro
  • Facebook
  • Twitter
  • Google
+12
De ce este periculos zahărul

Dacă astăzi e o banalitate pentru toată lumea, acum câteva secole zahărul era o delicatesă pe care puţini şi-o permiteau. Indienii au deţinut mult timp secretul zahărului vânzând delicatesa dulce la preţuri exorbitante. Nu degeaba i s-a spus „aurul alb”. Se crede că europenii l-au descoperit abia în secolul XI şi de atunci puţini sunt cei care pot renunţa complet la el.

Consumat în cantităţi mici, zahărul era plăcut şi nu avea efecte grave asupra sănătăţii. Însă pe măsură ce a devenit tot mai ieftin oamenii nu s-au mai mulţumit cu o linguriţă pe zi, ajungându-se cu timpul la excesele de astăzi. În ţările dezvoltate, precum SUA, se estimează că un om obişnuit consumă aproximativ 70 de kilograme de zahăr pe an şi probabil că nici noi nu suntem prea departe.

Zahărul adăugat ca atare în mâncare sau băuturi reprezintă doar o mică parte din totalul consumat. 80% din cantitatea totală este zahărul ascuns în dulciuri, sucuri şi alte alimente procesate.
"Zahărul adăugat ca atare în mâncare sau băuturi reprezintă doar o mică parte din totalul consumat"
Zahăr nu înseamnă doar acele mici cristale albe pe care le punem în cafea. Toţi carbohidraţii sunt făcuţi din zahăr, dar există mici diferenţe. Carbohidraţii simpli au gust dulce. Un exemplu este fructoza care se găseşte în fructe, fiind acel element care le dă gustul dulce. Carbohidraţii complecşi nu au gust dulce deşi sunt formaţi tot din zahăr. Un exemplu este amidonul care se găseşte în cartofi.

Ce se întâmplă când mănânci zahăr

Fie că ai mâncat cartofi, fructe sau ciocolată, zahărul din aceste alimente este transformat de corpul tău, cu ajutorul anumitor enzime, în glucoză, principala sursă de energie a majorităţii organismelor, de la bacterii până la oameni.

Secretele din pliculetele de ceai

"pliculeţele de ceai nu sunt benefice doar atunci când sunt consumate în infuzie, ca o băutură. Dr. Oz a descoperit numeroase alte beneficii ale pliculeţelor de ceai şi le împărtăşeşte şi cu noi..."

Citeşte mai mult:
7 secrete ascunse în pliculeţele de ceai»

Glucoza este absorbită prin intestinul subţire, ajungând astfel în sânge. În acest moment pancreasul eliberează insulina, hormonul care ajută celulele să folosească glucoza ca sursă de energie.

Prea multă glucoză în sânge este periculoasă, aşa că trebuie să fie folosită imediat. O parte din ea este transformată în energie, o parte este stocată în ficat şi în muşchi ca rezervă, iar ce rămâne „se depune” sub formă de grăsime. Evident, cu cât mănânci mai mulţi carbohidraţi, cu atât excesul este mai mare, deci cresc şansele să te îngraşi.

Hipoglicemia şi hiperglicemia

Când nu mănânci destui carbohidraţi, corpul apelează la rezervele stocate în ficat, dar când şi acestea se epuizează intervine hipoglicemia, situaţia în care zahărul din sânge este prea puţin pentru a acoperi nevoile de energie ale organismului. Hipoglicemia se manifestă prin letargie, slăbiciune, tremurături, nervozitate şi se poate ajunge până la paranoia sau este afectat creierul în mod permanent.

Situaţia opusă este hiperglicemia, adică un nivel prea mare al glucozei în sânge. De obicei se întâmplă atunci când insulina fie nu este produsă în cantităţi suficiente, fie nu poate fi folosită de către celule, ceea ce înseamnă diabet de tipul I sau II. Simptomele hiperglicemiei sunt destul de vagi, însă pe termen lung excesul de zahăr din sânge afectează vasele sanguine provocând daune la nivelul ochilor, rinichilor etc.

De ce este periculos zahărul

Zahărul în sine nu poate provoca diabet, aşa cum ne-am obişnuit să credem. Chiar dacă mănânci mult zahăr nu vei deveni diabetic, cu condiţia să foloseşti energia care intră în corpul tău. Dacă nu, excesul de energie se depune sub formă de grăsime, iar obezitatea este unul din factorii care predispun la diabet.

Puterea bucuriei

"De câte ori simţim plăcere, se produce o explozie de oxid nitric în corp care are beneficii mari asupra sănătăţii..."

Citeşte mai mult:
Puterea bucuriei»

Deci indirect există o legătură între excesul de zahăr şi diabet, dar nu orice pasionat de dulciuri va face această boală.

Chiar şi aşa, zahărul în exces este asociat cu o mulţime de probleme - cancer, depresie, hipertensiune, pietre la „fiere”, artrită şi, bineînţeles, carii dentare. Nu este vorba de zaharurile complexe - cereale, cartofi etc. - ci de cele simple, care se găsesc în dulciuri şi alte alimente procesate.

Chiar de acum 60 de ani, unii nutriţionişti considerau zahărul o otravă pentru că are efecte periculoase, fără să aducă niciun beneficiu. Un gram de zahăr conţine patru calorii, fără a aduce vreun beneficiu organismului. Nu conţine vitamine, minerale sau alte elemente nutritive.

Este zahărul un drog?

Gustul dulce este preferatul nostru încă de la naştere, ba chiar încă din viaţa intrauterină. La începuturile omenirii preferinţa pentru dulce a ajutat se pare, la supravieţuirea speciei pentru că alimentele dulci, deci care conţineau mai mult zahăr erau o bună sursă de energie în perioadele când mâncarea era puţină.

Astăzi, când căutarea hranei nu mai este o luptă permanentă, preferinţa pentru gustul dulce este în defavoarea noastră. Ştim că zahărul ne face rău şi totuşi nu ne putem abţine. După unii, asta e deja o dependenţă, mai ales dacă ţinem cont de poftele acute pe care le au unii din noi.

După alţii, o dependenţă implică simptome fizice în perioada de sevraj, iar cei care renunţă la zahăr nu au tremurături sau dureri ca dependenţii de droguri. Singura problemă este să te poţi lipsi de ceva ce îţi provoacă o satisfacţie atât de mare ca gustul dulce.

Citeşte şi:
Ceaiul de zmeură şi beneficiile lui pentru sănătate»

  • Facebook
  • Twitter
  • Google
+12
  • Amidon
  • Diabet Zaharat
  • Controlul diabetului zaharat
  • Niveluri de glucoza
  • Hiperglicemie
  • dieta
  • zahar

Articole pe aceeași temă

Trimite-ne opinia ta
Ce ulei nu ar trebui să-ți lipsească iarna din casă
Ce ulei nu ar trebui să-ți lipsească iarna din casă Unul dintre cele mai bune uleiuri pentru gătit este uleiul de cocos. Compoziția acestuia rămâne neschimbată chiar și la temperaturi ridicate. +15 / 0 +15
Descoperă topul celor mai sănătoase 10 condimente din lume!
Descoperă topul celor mai sănătoase 10 condimente din lume! Condimentele sunt cele ce iti vor transforma o mancare banala intr-o delocatesa. Mai mult decat atat, acestea pot fi baza unui sistem imunitar puternic datorita continutului ridicat de vitamine si minerale benefice organismului. Descopera la ce te ajuta ele! Condimentele nu vor aduce un surplus de calorii ci doar savoare preparatului. Daca le... +24 / -2 +22
Alimente pe care uităm să le includem în meniu
Alimente pe care uităm să le includem în meniu Obiceiurile noastre alimentare sunt influenţate de tradiţiile familiale, cultura alimentară etnică, preţurile alimentelor şi sortimentele din magazine. +18 / 0 +18
6 beneficii neştiute ale dovleacului
6 beneficii neştiute ale dovleacului Plăcintă de dovleac, supă de dovleac, dovleac la cuptor, alegerile preparatelor cu dovleac sunt nesfârşite şi, cu adevărat, delicioase! Şi pentru că este vedeta acestui sezon, m-am gândit că ar fi bine să ştii şi că pe lângă aroma şi gustul puternic, dovleacul are şi numeroase beneficii pentru sănătate, cum ar fi ajutorul pe... +18 / -3 +15
Cele mai sănătoase alimente ale toamnei
Cele mai sănătoase alimente ale toamnei După o vară toridă, toamna vine la pachet cu o doză de vitamine și minerale pe care ți le pune la dispoziție prin intermediul fructelor și legumelor de sezon. +14 / 0 +14
Proprietatile magice ale sucului de morcovi
Proprietatile magice ale sucului de morcovi Stoarcerea fructelor si legumelor este calea rapida spre o sanatate optima. Folosirea legumelor si fructelor organice stoarse va permite sa consumati maximum de nutrienti din acestea decat daca le-ati gati. Masa de legume si fructe concentrata, in forma lichida este asimilata usor de organism, ceea ce face ca stoarcerea fructelor si legumelor sa... +13 / 0 +13
Nucul ține în frâu diabetul
Nucul ține în frâu diabetul Datorită conţinutului bogat de substanţe nutritive, nucile sunt recomandate pentru prevenirea bolilor de inimă, combaterea diabetului și pentru îmbunătăţirea memoriei. +12 / 0 +12
De ce ar trebui sa renuntam la painea alba?
De ce ar trebui sa renuntam la painea alba? Painea alba mai este numita si "alimentul gol", deoarece contine numai amidon, pe care organismul il transforma in zahar si grasimi. +10 / 0 +10
Nucile - vedete în fiecare toamnă
Nucile - vedete în fiecare toamnă Nucile conţin minerale precum fier, fosfor, potasiu, magneziu, iod, vitaminele A, B, C, E şi P, peste 20 de aminoacizi, grăsimi nesaturate şi proteine. De aceea ele rămân un aliment de bază în cadrul unei diete sănătoase. +10 / 0 +10
10 alimente care cresc senzaţia de foame
10 alimente care cresc senzaţia de foame Dacă vrei să slăbeşti, evită aceste alimente care îţi măresc mai mult senzaţia de foame. +9 / 0 +9