Între mit şi realitate: efectele cafelei asupra sănătăţii

August 28, 2014
  • Facebook
  • Twitter
  • Google
+6
Între mit şi realitate: efectele cafelei asupra sănătăţii

Există două opinii foarte diferite referitoare la impactul cafelei asupra organismului uman. Primul susţine că băutura are un efect negativ şi ar trebui evitată, în timp ce a doua opinie pretinde că un consum moderat de cafea nu este numai inofensiv, dar are chiar un efect benefic asupra sănătăţii. Care opinie este mai aproape de adevăr şi cum ar trebui să procedaţi când prietenii vă invită la o ceaşcă de cafea?

Componenta cafelei pusă cel mai des în discuţie este substanţa cafeină. O ceaşcă de cafea conţine între 50 şi 150 mg de cafeină (în funcţie de modul cum a fost fiartă). În acelaşi timp, o ceaşcă de ceai conţine 50 mg de cafeină, iar un pahar de Coca-Cola conţine 35 mg de cafeină.

Prin urmare, ce mai importantă sursă de cafeină este cafeaua. Totuşi băuturile energizante conţin chiar mai multă cafeină, deoarece doza de cafeină în asemenea băuturi poate fi de până la 4 ori mai ridicată decât într-o ceaşcă de cafea. Potrivit specialiştilor, nu există un impact negativ asupra organismului atâta timp cât aportul zilnic de cafeină nu depăşeşte 300 mg (aproximativ 3 ceşti de cafea). Interesant este faptul că doza fatală de cafeină este 200 mg pe 1 kg/corp, ceea ce înseamnă că pentru o persoană de 70 de kilograme, cantitatea fatală ar fi de 14 kilograme de cafeină, adică în jur de 140 de ceşti de cafea. Cu greu ar putea cineva face faţă unei asemenea cantităţi!

"medicii susţin că numai o mică parte din oameni sunt dependenţi fizic de cafea"Dependenţa este un alt aspect important de luat în considerare. Există părerea generală că oamenii devin dependenţi de cafea în acelaşi mod în care devin dependenţi de fumat, alcool sau droguri. Totuşi, medicii susţin că numai o mică parte din oameni sunt dependenţi fizic de cafea. Oamenii au de obicei dependenţă psihologică faţă de sentimentul de bună dispoziţie asociat cu băutul cafelei, care este indispensabilă în timpul conversaţiilor de dimineaţă de la serviciu,în timpul întâlnirilor cu prietenii şi ne încălzeşte în timpul zilelor friguroase de iarnă. Evident, cafeaua nu este doar asociată cu buna dispoziţie, ea ne învigorează corpul şi creşte nivelul de energie.

Când vorbim despre efectele cafelei asupra sănătăţii şi, de fapt, al tuturor alimentelor şi băuturilor, cuvântul cheie este MODERAŢIE. Orice aliment sau băutură, care fie este consumat în exces, fie nu este consumat suficient, devine nesănătos. Ca atare, este util să se analizeze care este consumul normal zilnic de cafea pentru o persoană obişnuită. Medicii recomandă să nu se depăşească 2-3 ceşti de cafea pe zi, în funcţie de sensibilitatea persoanei şi reacţiile fizice la cafeină. Unele persoane pot bea cafeaua ca pe apă, în timp ce pentru alţii două ceşti de cafea pot provoca probleme cu stomacul şi o accelerare a bătăilor inimii. Prin urmare, fiecare individ trebuie să înveţe care ar trebui să fie doza lui proprie de cafea, în funcţie de problemele de sănătate.

 Alimente pe care uiti sa le incluzi in meniu

" Aici vă oferim lista alimentelor pe care ar trebui să le includeţi în meniul personal.

Citește mai mult:
Alimente pe care uităm să le includem în meniu»

În legătură cu efectele negative sau pozitive ale cafelei asupra sănătăţii, este important să se menţioneze că efectele negative apar numai când este consumată prea multă cafea. Dimpotrivă, un consum regulat de 1 până la 3 ceşti pe zi poate avea efecte pozitive. Aşadar, care sunt efectele cele mai des întâlnite ale cafelei asupra corpului, fie ele pozitive sau negative?

Efecte negative:

• Cafeina creşte ritmul cardiac şi pulsul. Prea multă cafea duce la atac de cord.
• Cafeina creşte efectul analgezicelor. Cafeina luată împreună cu medicamente care conţin paracetamol poate deteriora ficatul. De aceea, ar trebui să consumaţi mai puţină cafea când sunteţi bolnav.
• Cafeina învigorează corpul, crescând energia. Dacă beţi o ceaşcă de cafea seara, s-ar putea să suferiţi de insomnie.

Efecte pozitive:

• Cafeaua stimulează creşterea părului şi îl protejează de deteriorare. Însă acest lucru nu este de ajutor bărbaţilor care chelesc – pentru a reduce pierderea părului, ar trebui să se consume o cantitate imposibilă de cafea.
• Cafeaua ajută la menţinerea elasticităţii pielii şi previne celulita.
• Cafeaua ajută la prevenirea cirozei la ficat, provocată de alcool, şi a altor boli de ficat.

Prin urmare, există multe păreri referitoare la efectele cafelei asupra organismului. Cel mai important este faptul că dacă vă face să vă simţiţi bine, iar medicii sunt de acord, atunci n-ar trebui să vă temeţi să consumaţi o ceaşcă sau două pe zi. Savuraţi! 

  • Facebook
  • Twitter
  • Google
+6
  • Alimentatie echilibrata
  • Efectele cafelei
  • Cafeina
  • Dependenta de cafea
  • Prevenirea cirozei
  • Consumul de cafea

Articole pe aceeași temă

Trimite-ne opinia ta
Brânca-ursului reglează tensiunea
Brânca-ursului reglează tensiunea Cunoscută și ca „ginsengul românesc“, brânca ursului ajută la reglarea tensiunii arteriale și la tratarea sterilității. Mai este numită și „planta dragostei,“ întrucât crește dorința sexuală. +6 / 0 +6
Top 5 înlocuitori pentru zahăr
Top 5 înlocuitori pentru zahăr Chiar dacă auzim în fiecare zi mesaje ce ne sfătuiesc să reducem consumul de zahăr, puţini dintre noi luăm măsuri să înlocuim acest duşman al sănătăţii şi siluetei noastre. O mare parte din alimentele pe care le consumăm zilnic, şi nu mă refer în special la prăjituri sau dulciuri, conţin zahăr în cantităţi foarte... +19 / 0 +19
Ouăle - vedete la masa de Paşte
Ouăle - vedete la masa de Paşte Oul este reprezintă un aliment valoros pentru alimentaţia omului încă din cele mai vechi timpuri. Se întâmpla acest lucru datorită nutrienţilor ce se găsesc în ouă dar şi datorită gradului ridicat de asimilare a nutrienţilor din compoziţia lor. +15 / 0 +15
Topul uleiurilor sănătoase
Topul uleiurilor sănătoase Grăsimile sunt în topul listei cu cele mai discutate subiecte de medicii nutriţionişti din toată lumea. Auzim peste tot că există grăsimi bine, grăsimi rele, sănătoase sau nesănătoase. Probabil unii dintre voi nu mai consuma demult timp mezeluri, sau margarina şi rareori consuma ulei de măsline. Cu toate astea trebuie să ştii... +14 / 0 +14
În sezonul rece ajută organismul consumând merişoare
În sezonul rece ajută organismul consumând merişoare În mod tradiţional, romanii asociază merişorul cu masa de Crăciun şi curcanul fript. Este folosit în foarte multe reţete culinare ( sosuri sau chiar deserturi) şi se poate consuma proaspăt, uscat sau chiar sub formă de suc. +12 / 0 +12
Descoperă beneficiile bananelor
Descoperă beneficiile bananelor Dacă treci peste prejudecăţi şi îţi scoţi din cap toate legăturile pe care le faci apropo de banane, vei descoperi că mâncatul acestora reprezintă lucruri foarte serioase şi asta implica multe beneficii pentru organism şi sănătatea acestuia. +10 / 0 +10
8 lucruri care se întâmplă cu organismul tău când te laşi de băuturi carbogazoase
8 lucruri care se întâmplă cu organismul tău când te laşi de băuturi carbogazoase Sucurile racoritoare dau dependenta la fel precum tigarile, alcoolul sau drogurile. Te simti bine atunci cand le consumi, insa au efecte nocive asupra organismului pe termen lung. Iata ce se intampla cu corpul tau atunci cand te lasi de bauturile carbogazoase. +9 / 0 +9
5 alimente care îţi menţin inima sănătoasă
5 alimente care îţi menţin inima sănătoasă Ca să ai o inimă sănătoasă este indicat să mănânci alimente bogate în vitamine şi în minerale. În acest sens, iată ce legume şi fructe nu trebuie să-ţi lipsească din alimentaţie. +8 / 0 +8
Prunele, fructe -  medicament
Prunele, fructe - medicament Prunele conţin importante cantităţi de sodiu, potasiu, fier, magneziu, mangan, seleniu, cupru şi vitaminele A, E, B şi C. De asemenea, foarte importanţi sunt acizii organici specifici - betacarotenul, substanţele pectice şi, nu în ultimul rând, micile cantităţi de acid oxalic şi fumaric. +8 / 0 +8
Oul, uzină de energie nutrițională. 5 mituri despre acest aliment controversat
Oul, uzină de energie nutrițională. 5 mituri despre acest aliment controversat Despre ouă s-au spus multe lucruri, făcând din acest aliment un subiect de controversă. Drept urmare, mulți au început să evite ouăle și să le înlocuiască cu alte alimente. Încă persistă mitul conform căruia consumul a mai mult de două ouă... +7 / 0 +7