Între mit şi realitate: efectele cafelei asupra sănătăţii

August 28, 2014
  • Facebook
  • Twitter
  • Google
+6
Între mit şi realitate: efectele cafelei asupra sănătăţii

Există două opinii foarte diferite referitoare la impactul cafelei asupra organismului uman. Primul susţine că băutura are un efect negativ şi ar trebui evitată, în timp ce a doua opinie pretinde că un consum moderat de cafea nu este numai inofensiv, dar are chiar un efect benefic asupra sănătăţii. Care opinie este mai aproape de adevăr şi cum ar trebui să procedaţi când prietenii vă invită la o ceaşcă de cafea?

Componenta cafelei pusă cel mai des în discuţie este substanţa cafeină. O ceaşcă de cafea conţine între 50 şi 150 mg de cafeină (în funcţie de modul cum a fost fiartă). În acelaşi timp, o ceaşcă de ceai conţine 50 mg de cafeină, iar un pahar de Coca-Cola conţine 35 mg de cafeină.

Prin urmare, ce mai importantă sursă de cafeină este cafeaua. Totuşi băuturile energizante conţin chiar mai multă cafeină, deoarece doza de cafeină în asemenea băuturi poate fi de până la 4 ori mai ridicată decât într-o ceaşcă de cafea. Potrivit specialiştilor, nu există un impact negativ asupra organismului atâta timp cât aportul zilnic de cafeină nu depăşeşte 300 mg (aproximativ 3 ceşti de cafea). Interesant este faptul că doza fatală de cafeină este 200 mg pe 1 kg/corp, ceea ce înseamnă că pentru o persoană de 70 de kilograme, cantitatea fatală ar fi de 14 kilograme de cafeină, adică în jur de 140 de ceşti de cafea. Cu greu ar putea cineva face faţă unei asemenea cantităţi!

"medicii susţin că numai o mică parte din oameni sunt dependenţi fizic de cafea"Dependenţa este un alt aspect important de luat în considerare. Există părerea generală că oamenii devin dependenţi de cafea în acelaşi mod în care devin dependenţi de fumat, alcool sau droguri. Totuşi, medicii susţin că numai o mică parte din oameni sunt dependenţi fizic de cafea. Oamenii au de obicei dependenţă psihologică faţă de sentimentul de bună dispoziţie asociat cu băutul cafelei, care este indispensabilă în timpul conversaţiilor de dimineaţă de la serviciu,în timpul întâlnirilor cu prietenii şi ne încălzeşte în timpul zilelor friguroase de iarnă. Evident, cafeaua nu este doar asociată cu buna dispoziţie, ea ne învigorează corpul şi creşte nivelul de energie.

Când vorbim despre efectele cafelei asupra sănătăţii şi, de fapt, al tuturor alimentelor şi băuturilor, cuvântul cheie este MODERAŢIE. Orice aliment sau băutură, care fie este consumat în exces, fie nu este consumat suficient, devine nesănătos. Ca atare, este util să se analizeze care este consumul normal zilnic de cafea pentru o persoană obişnuită. Medicii recomandă să nu se depăşească 2-3 ceşti de cafea pe zi, în funcţie de sensibilitatea persoanei şi reacţiile fizice la cafeină. Unele persoane pot bea cafeaua ca pe apă, în timp ce pentru alţii două ceşti de cafea pot provoca probleme cu stomacul şi o accelerare a bătăilor inimii. Prin urmare, fiecare individ trebuie să înveţe care ar trebui să fie doza lui proprie de cafea, în funcţie de problemele de sănătate.

 Alimente pe care uiti sa le incluzi in meniu

" Aici vă oferim lista alimentelor pe care ar trebui să le includeţi în meniul personal.

Citește mai mult:
Alimente pe care uităm să le includem în meniu»

În legătură cu efectele negative sau pozitive ale cafelei asupra sănătăţii, este important să se menţioneze că efectele negative apar numai când este consumată prea multă cafea. Dimpotrivă, un consum regulat de 1 până la 3 ceşti pe zi poate avea efecte pozitive. Aşadar, care sunt efectele cele mai des întâlnite ale cafelei asupra corpului, fie ele pozitive sau negative?

Efecte negative:

• Cafeina creşte ritmul cardiac şi pulsul. Prea multă cafea duce la atac de cord.
• Cafeina creşte efectul analgezicelor. Cafeina luată împreună cu medicamente care conţin paracetamol poate deteriora ficatul. De aceea, ar trebui să consumaţi mai puţină cafea când sunteţi bolnav.
• Cafeina învigorează corpul, crescând energia. Dacă beţi o ceaşcă de cafea seara, s-ar putea să suferiţi de insomnie.

Efecte pozitive:

• Cafeaua stimulează creşterea părului şi îl protejează de deteriorare. Însă acest lucru nu este de ajutor bărbaţilor care chelesc – pentru a reduce pierderea părului, ar trebui să se consume o cantitate imposibilă de cafea.
• Cafeaua ajută la menţinerea elasticităţii pielii şi previne celulita.
• Cafeaua ajută la prevenirea cirozei la ficat, provocată de alcool, şi a altor boli de ficat.

Prin urmare, există multe păreri referitoare la efectele cafelei asupra organismului. Cel mai important este faptul că dacă vă face să vă simţiţi bine, iar medicii sunt de acord, atunci n-ar trebui să vă temeţi să consumaţi o ceaşcă sau două pe zi. Savuraţi! 

  • Facebook
  • Twitter
  • Google
+6
  • Alimentatie echilibrata
  • Efectele cafelei
  • Cafeina
  • Dependenta de cafea
  • Prevenirea cirozei
  • Consumul de cafea

Articole pe aceeași temă

Trimite-ne opinia ta
10 beneficii ale consumului de mere
10 beneficii ale consumului de mere Merele sunt fructele cel mai bine comercializate, alături de banane şi portocale. Te-ai întrebat vreodată de ce? Să fie doar gustul acestora cauza sau există şi beneficii Noi am găsit 10 dintre cele mai cunoscute! +5 / 0 +5
Top 5 înlocuitori pentru zahăr
Top 5 înlocuitori pentru zahăr Chiar dacă auzim în fiecare zi mesaje ce ne sfătuiesc să reducem consumul de zahăr, puţini dintre noi luăm măsuri să înlocuim acest duşman al sănătăţii şi siluetei noastre. O mare parte din alimentele pe care le consumăm zilnic, şi nu mă refer în special la prăjituri sau dulciuri, conţin zahăr în cantităţi foarte... +19 / 0 +19
Ouăle - vedete la masa de Paşte
Ouăle - vedete la masa de Paşte Oul este reprezintă un aliment valoros pentru alimentaţia omului încă din cele mai vechi timpuri. Se întâmpla acest lucru datorită nutrienţilor ce se găsesc în ouă dar şi datorită gradului ridicat de asimilare a nutrienţilor din compoziţia lor. +15 / 0 +15
20 de cireşe echivalentul unei aspirine
20 de cireşe echivalentul unei aspirine Timp de secole, oamenii au folosit cireşele atât pentru gustul lor extraordinar, dar mai ales în scopuri terapeutice. Acest lucru a fost confirmat de numeroasele studii ştiinţifice, care au demonstrat că cireşele sunt bogate în antioxidanţi şi flavanoide, având un impact favorabil asupra bolilor de inimă, bolilor osoase dar şi un... +14 / -1 +13
Hreanul şi muştarul, medicamente naturale de sezon
Hreanul şi muştarul, medicamente naturale de sezon Cum ar fi o masă fără condimente? Cu siguranţă una fără gust. Avem numai de câştigat dacă asezonăm mâncarea cu hrean sau boabe de muştar. Ele sunt socotite a fi medicamente naturale, fiind indicate mai ales în anotimpul răcelilor. +10 / 0 +10
10 alimente care cresc senzaţia de foame
10 alimente care cresc senzaţia de foame Dacă vrei să slăbeşti, evită aceste alimente care îţi măresc mai mult senzaţia de foame. +9 / 0 +9
Cat de sanatos este porumbul si care este mai bun: cel fiert sau cel copt
Cat de sanatos este porumbul si care este mai bun: cel fiert sau cel copt Porumbul fiert sau copt este foarte apreciat in aceasta perioada. Si tocmai pentru ca nu putini suntem cei care adoram gustul lui, am stat de vorba cu dr. Laura Ene, medic primar diabet, nutritie si boli metabolice, pentru a afla cat este de sanatos. +8 / 0 +8
Fructele care iti dau cea mai mare cantitate de energie
Fructele care iti dau cea mai mare cantitate de energie Pentru a te ajuta sa obtii un boost de energie, in mijlocul zilei, am decis sa facem un top practic al acelor fructe care iti dau energie, care te invioreaza rapid, exact cand ai nevoie! +8 / 0 +8
5 alimente care îţi menţin inima sănătoasă
5 alimente care îţi menţin inima sănătoasă Ca să ai o inimă sănătoasă este indicat să mănânci alimente bogate în vitamine şi în minerale. În acest sens, iată ce legume şi fructe nu trebuie să-ţi lipsească din alimentaţie. +7 / 0 +7
Ce este, de fapt, leurda. Mănânci vreodată această plantă?
Ce este, de fapt, leurda. Mănânci vreodată această plantă? Leurdă, supranumită şi „usturoiul sălbatic”, datorită mirosului pe care îl emană, este unul dintre primii vestitori ai primăverii şi este o plantă extraordinar de sănătoasă, având efecte miraculoase asupra organismului nostru. +7 / 0 +7