Murăturile: beneficii şi contraindicaţii!

Septembrie 8, 2017 | sursa: csid.ro - Paula Rotaru
  • Facebook
  • Twitter
  • Google
+10
Murăturile: beneficii şi contraindicaţii!

Dacă nu ai apucat încă să pui murăturile de iarnă, acum vei afla ce mare lucru ai pierdut, căci vitaminele şi mineralele sunt la mare preţ în sezonul rece şi, cum nu avem la îndemână tot timpul anului legume proaspete, murăturile sunt aliaţii noştri de seamă în lupta cu temutele viroze şi afecţiuni respiratorii.

Pentru gospodinele care au fost mai rapide şi au apucat deja să umple debaraua cu gogonele, varză, castraveţi şi ce le-a mai picat pe mână, nu este probabil un secret reţeta perfectă de murături, deşi se întâmplă frecvent ca multe doamne să plece ochiul la rândurile scrise pe plicurile de conservanţi şi nu se pot abţine să nu le arunce în apa în care vor pluti minunatele gogonele.
"O lingură de sare la un litru de apă, iar murăturile tale vor deveni vedetele meselor"
Pentru cealaltă categorie de gospodine, respectiv cele în devenire sau doar aspirante, există pe lume reţeta cea mai simplă de pus murături: apă şi sare. Fără nici un alt adaos, de tipul zahărului sau oţetului. Ce să mai pomenim de plicurile cu prafuri dubioase... Nici vorbă. O lingură de sare la un litru de apă, iar murăturile tale vor deveni vedetele meselor servite în familie.

Atunci când fermentează legumele iau naştere bacteriile care, împreună cu microflora din organism, vor ajuta la întărirea imunităţii, vor atenua simptomele alergiilor şi chiar vor avea efect anticancerigen, deoarece acestea au capacitatea de a reduce inflamaţia din corp, una dintre principalele cauze ale apariţiei cancerului.

De asemenea, trebuie ţinut cont şi de modul în care sunt consumate murăturile, punându-se accentul pe combinaţiile de alimente. De exemplu, se recomandă consumul de murături lângă leguminoase, cartofi sau carne.

Ceaiuri pentru reducerea colesterolului

"Organismul are nevoie de colesterol, dar trebuie precizat că acesta se împarte în două categorii – colesterol „bun“ sau HDL și colesterol „rău“ sau LDL..."

Citeşte mai mult:
Ceaiuri care reduc nivelul de colesterol „rău“ din sânge»

Varza murată este excelentă în astfel de cazuri şi, pe lângă gustul său inconfundabil, aduce organismului multă vitamina C şi contracarează efectele negative ale cărnii roşii. În acelaşi timp, substanţele active din murături şi din varză, în mod deosebit, ajută în procesul de detoxifiere, făcându-le ideale în curele de slăbire.

Citeşte aici mai multe despre beneficiile verzei murate

Deoarece nu au adaos de zahăr, murăturile sunt indicate în dietă pentru că au foarte puţine calorii, zero grăsimi şi cantităţi mari de fibre, care sunt esenţiale pentru o digestie sănătoasă. De asemenea, murăturile sunt o sursă bogată de minerale precum magneziu, fier şi calciu, esenţiale pentru buna desfăşurare a funcţiilor organismului.

Mare atenţie însă la cantitatea de sare pe care o pui la murături!

O mare importanţă o au şi condimentele pe care dorim să le adăugăm la murături. Dacă, de exemplu, folosim mărar şi usturoi pentru a da un plus de aromă gogonelelor, vom beneficia de efectele pozitive ale tuturor acestor plante. Mărarul are flavonoide, cu rol de regenerare a ţesuturilor, usturoiul ajută la echilibrarea bacteriilor din organism iar câteva boabe de muştar ajută digestia şi previn balonarea.

Pe de altă parte, murăturile nu sunt pentru toată lumea, la fel cum caviarul nu poate fi degustat decât de către cei mai avuţi dintre pământeni. Însă, în cazul murăturilor nu se pune problema din punct de vedere financiar, ci mai degrabă din punct de vedere al reacţiilor adverse pe care le pot da atunci când sunt consumate de persoane care suferă de probleme de sănătate.

Astfel de categorii sunt suferinzii de boli renale, hipertensivii sau cei care prezintă insuficienţă cardiacă, dar şi diabeticii, bolnavii cu afecţiuni gastrice sau hepatice, cei cu afecţiuni asociate cu retenţia de apă şi cei care se confruntă frecvent cu dureri de cap sau migrene.

Despre murături Mihaela Bilic scria recent pe Facebook:

Sunt garnitura perfectă la orice tip de carne, merg bine în post cu ghivecele de legume, zacuscă pe pâine sau tocăniţă de cartofi. Sunt gospodine care ştiu să le "împodobească" de sărbătoare: asortate cu varza rosie, decorate cu rondele de morcov şi ţelină sau combinate cu bucheţele de conopidă. Folosiţi-le şi pe cele mai coapte chiar dacă nu sunt la fel de tari, pulpa lor roză şi gustul uşor dulceag îl întrec pe cel al pepenelui murat.
Şi ca un mic secret pentru păstrarea fermităţii şi a limpezimii, folosiţi bastonaşe de hrean.
Gogonelele sunt o sursă excelentă de vitamina C pentru sezonul rece şi cu siguranţă mai bune decât alte legume proaspete aduse de la sute de kilometri şi ţinute cu săptămânile prin depozite. Borcanele cu murături nu trebuie să vă lipsească din cămară, ele ţin nu numai de tradiţia noastră culinară, dar şi de sănătate.

Citeşte şi:
Cele mai sănătoase alimente ale toamnei»

  • Facebook
  • Twitter
  • Google
+10
  • Vitamine
  • Boli și stări
  • Otet De Mere
  • consum sare
  • minerale
  • muraturi

Articole pe aceeași temă

Trimite-ne opinia ta
Nucul ține în frâu diabetul
Nucul ține în frâu diabetul Datorită conţinutului bogat de substanţe nutritive, nucile sunt recomandate pentru prevenirea bolilor de inimă, combaterea diabetului și pentru îmbunătăţirea memoriei. +11 / 0 +11
Sfecla roşie şi beneficiile ei pentru sănătate
Sfecla roşie şi beneficiile ei pentru sănătate Cu un gust dulceag şi o culoare minunată, sfecla roşie te poate ţine departe de cele mai crunte boli precum cancerul, bolile hepatice sau cardiovasculare. Iată, pe larg, care sunt beneficiile unui consum regulat de sfeclă roşie: +23 / -1 +22
De ce e bine sa bei dimineata un pahar de apa cu lamaie?
De ce e bine sa bei dimineata un pahar de apa cu lamaie? Daca iti doresti sa iti detoxifiezi organismul si nu vrei sa tii o dieta stricta, cea mai buna metoda este sa bei in fiecare dimineata un pahar de apa plata cu cateva felii de lamaie. Consumul de apa cu lamaie dimineata iti aduce tot felul de beneficii, de aceea incearca sa il introduci cat mai mult in rutina ta. Daca suferi de gastrita sau... +15 / 0 +15
Cele mai sănătoase alimente ale toamnei
Cele mai sănătoase alimente ale toamnei După o vară toridă, toamna vine la pachet cu o doză de vitamine și minerale pe care ți le pune la dispoziție prin intermediul fructelor și legumelor de sezon. +14 / 0 +14
Topul uleiurilor sănătoase
Topul uleiurilor sănătoase Grăsimile sunt în topul listei cu cele mai discutate subiecte de medicii nutriţionişti din toată lumea. Auzim peste tot că există grăsimi bine, grăsimi rele, sănătoase sau nesănătoase. Probabil unii dintre voi nu mai consuma demult timp mezeluri, sau margarina şi rareori consuma ulei de măsline. Cu toate astea trebuie să ştii... +14 / 0 +14
De ce este periculos zahărul
De ce este periculos zahărul Dacă astăzi e o banalitate pentru toată lumea, acum câteva secole zahărul era o delicatesă pe care puţini şi-o permiteau. Indienii au deţinut mult timp secretul zahărului vânzând delicatesa dulce la preţuri exorbitante. Nu degeaba i s-a spus „aurul alb”. Se crede că europenii l-au descoperit abia în secolul XI şi de atunci... +12 / 0 +12
Obiceiuri esențiale pentru un colon sănătos!
Obiceiuri esențiale pentru un colon sănătos! Poate nu te-ai gândit până acum însă colonul este una dintre cele mai importante componente din organismul tău. Află cum să-l menții sănătos! +10 / 0 +10
Ce boli poate ascunde senzaţia acută de foame sau de sete
Ce boli poate ascunde senzaţia acută de foame sau de sete Foamea şi setea sunt senzaţii dirijate din creier. Ele activează nevoia de a te hrăni şi de a bea (instinctul de hrănire). Satisfacerea regulată îi permite organismului să menţină un echilibru interior biochimic. +9 / 0 +9
Poate un măr pe zi să ţină doctorul departe?
Poate un măr pe zi să ţină doctorul departe? Cu toate că mărul are o mulţime de nutrienţi valoroşi, dacă mănânci nesănătos, stai zilnic patru ore în faţa televizorului şi nu faci mişcare, cu siguranţă rişti să mergi regulat la doctor. Mărul singur nu poate să anuleze efectele sedentarismului şi ale proastelor obiceiuri alimentare +9 / 0 +9
Beneficii pentru sănătate ale măslinelor
Beneficii pentru sănătate ale măslinelor Desi sunt un aliment bogat in grasimi (80% – 85% din caloriile sale provin din acestea), maslinele furnizeaza grasimi de calitate, precum acidul oleic (acid gras mononesaturat), acid linoleic si acid alfa-linoleic (o grasime esentiala omega-3), toate asociate cu un risc mai mic de dezvoltare a bolilor cardiovasculare si cu un nivel optim de... +8 / 0 +8