Murăturile: beneficii şi contraindicaţii!

Septembrie 8, 2017 | sursa: csid.ro - Paula Rotaru
  • Facebook
  • Twitter
  • Google
+10
Murăturile: beneficii şi contraindicaţii!

Dacă nu ai apucat încă să pui murăturile de iarnă, acum vei afla ce mare lucru ai pierdut, căci vitaminele şi mineralele sunt la mare preţ în sezonul rece şi, cum nu avem la îndemână tot timpul anului legume proaspete, murăturile sunt aliaţii noştri de seamă în lupta cu temutele viroze şi afecţiuni respiratorii.

Pentru gospodinele care au fost mai rapide şi au apucat deja să umple debaraua cu gogonele, varză, castraveţi şi ce le-a mai picat pe mână, nu este probabil un secret reţeta perfectă de murături, deşi se întâmplă frecvent ca multe doamne să plece ochiul la rândurile scrise pe plicurile de conservanţi şi nu se pot abţine să nu le arunce în apa în care vor pluti minunatele gogonele.
"O lingură de sare la un litru de apă, iar murăturile tale vor deveni vedetele meselor"
Pentru cealaltă categorie de gospodine, respectiv cele în devenire sau doar aspirante, există pe lume reţeta cea mai simplă de pus murături: apă şi sare. Fără nici un alt adaos, de tipul zahărului sau oţetului. Ce să mai pomenim de plicurile cu prafuri dubioase... Nici vorbă. O lingură de sare la un litru de apă, iar murăturile tale vor deveni vedetele meselor servite în familie.

Atunci când fermentează legumele iau naştere bacteriile care, împreună cu microflora din organism, vor ajuta la întărirea imunităţii, vor atenua simptomele alergiilor şi chiar vor avea efect anticancerigen, deoarece acestea au capacitatea de a reduce inflamaţia din corp, una dintre principalele cauze ale apariţiei cancerului.

De asemenea, trebuie ţinut cont şi de modul în care sunt consumate murăturile, punându-se accentul pe combinaţiile de alimente. De exemplu, se recomandă consumul de murături lângă leguminoase, cartofi sau carne.

Ceaiuri pentru reducerea colesterolului

"Organismul are nevoie de colesterol, dar trebuie precizat că acesta se împarte în două categorii – colesterol „bun“ sau HDL și colesterol „rău“ sau LDL..."

Citeşte mai mult:
Ceaiuri care reduc nivelul de colesterol „rău“ din sânge»

Varza murată este excelentă în astfel de cazuri şi, pe lângă gustul său inconfundabil, aduce organismului multă vitamina C şi contracarează efectele negative ale cărnii roşii. În acelaşi timp, substanţele active din murături şi din varză, în mod deosebit, ajută în procesul de detoxifiere, făcându-le ideale în curele de slăbire.

Citeşte aici mai multe despre beneficiile verzei murate

Deoarece nu au adaos de zahăr, murăturile sunt indicate în dietă pentru că au foarte puţine calorii, zero grăsimi şi cantităţi mari de fibre, care sunt esenţiale pentru o digestie sănătoasă. De asemenea, murăturile sunt o sursă bogată de minerale precum magneziu, fier şi calciu, esenţiale pentru buna desfăşurare a funcţiilor organismului.

Mare atenţie însă la cantitatea de sare pe care o pui la murături!

O mare importanţă o au şi condimentele pe care dorim să le adăugăm la murături. Dacă, de exemplu, folosim mărar şi usturoi pentru a da un plus de aromă gogonelelor, vom beneficia de efectele pozitive ale tuturor acestor plante. Mărarul are flavonoide, cu rol de regenerare a ţesuturilor, usturoiul ajută la echilibrarea bacteriilor din organism iar câteva boabe de muştar ajută digestia şi previn balonarea.

Pe de altă parte, murăturile nu sunt pentru toată lumea, la fel cum caviarul nu poate fi degustat decât de către cei mai avuţi dintre pământeni. Însă, în cazul murăturilor nu se pune problema din punct de vedere financiar, ci mai degrabă din punct de vedere al reacţiilor adverse pe care le pot da atunci când sunt consumate de persoane care suferă de probleme de sănătate.

Astfel de categorii sunt suferinzii de boli renale, hipertensivii sau cei care prezintă insuficienţă cardiacă, dar şi diabeticii, bolnavii cu afecţiuni gastrice sau hepatice, cei cu afecţiuni asociate cu retenţia de apă şi cei care se confruntă frecvent cu dureri de cap sau migrene.

Despre murături Mihaela Bilic scria recent pe Facebook:

Sunt garnitura perfectă la orice tip de carne, merg bine în post cu ghivecele de legume, zacuscă pe pâine sau tocăniţă de cartofi. Sunt gospodine care ştiu să le "împodobească" de sărbătoare: asortate cu varza rosie, decorate cu rondele de morcov şi ţelină sau combinate cu bucheţele de conopidă. Folosiţi-le şi pe cele mai coapte chiar dacă nu sunt la fel de tari, pulpa lor roză şi gustul uşor dulceag îl întrec pe cel al pepenelui murat.
Şi ca un mic secret pentru păstrarea fermităţii şi a limpezimii, folosiţi bastonaşe de hrean.
Gogonelele sunt o sursă excelentă de vitamina C pentru sezonul rece şi cu siguranţă mai bune decât alte legume proaspete aduse de la sute de kilometri şi ţinute cu săptămânile prin depozite. Borcanele cu murături nu trebuie să vă lipsească din cămară, ele ţin nu numai de tradiţia noastră culinară, dar şi de sănătate.

Citeşte şi:
Cele mai sănătoase alimente ale toamnei»

  • Facebook
  • Twitter
  • Google
+10
  • Vitamine
  • Boli și stări
  • Otet De Mere
  • consum sare
  • minerale
  • muraturi

Articole pe aceeași temă

Trimite-ne opinia ta
Când devin ciupercile toxice?
Când devin ciupercile toxice? Gustoase, sățioase, ciupercile pot să înlocuiască cu succes carnea în diferite preparate, însă dacă nu ești atent pot fi destul de periculoase. +30 / -5 +25
Descoperă topul celor mai sănătoase 10 condimente din lume!
Descoperă topul celor mai sănătoase 10 condimente din lume! Condimentele sunt cele ce iti vor transforma o mancare banala intr-o delocatesa. Mai mult decat atat, acestea pot fi baza unui sistem imunitar puternic datorita continutului ridicat de vitamine si minerale benefice organismului. Descopera la ce te ajuta ele! Condimentele nu vor aduce un surplus de calorii ci doar savoare preparatului. Daca le... +24 / -2 +22
Hreanul şi muştarul, medicamente naturale de sezon
Hreanul şi muştarul, medicamente naturale de sezon Cum ar fi o masă fără condimente? Cu siguranţă una fără gust. Avem numai de câştigat dacă asezonăm mâncarea cu hrean sau boabe de muştar. Ele sunt socotite a fi medicamente naturale, fiind indicate mai ales în anotimpul răcelilor. +18 / 0 +18
De ce e bine sa bei dimineata un pahar de apa cu lamaie?
De ce e bine sa bei dimineata un pahar de apa cu lamaie? Daca iti doresti sa iti detoxifiezi organismul si nu vrei sa tii o dieta stricta, cea mai buna metoda este sa bei in fiecare dimineata un pahar de apa plata cu cateva felii de lamaie. Consumul de apa cu lamaie dimineata iti aduce tot felul de beneficii, de aceea incearca sa il introduci cat mai mult in rutina ta. Daca suferi de gastrita sau... +15 / 0 +15
Ouăle - vedete la masa de Paşte
Ouăle - vedete la masa de Paşte Oul este reprezintă un aliment valoros pentru alimentaţia omului încă din cele mai vechi timpuri. Se întâmpla acest lucru datorită nutrienţilor ce se găsesc în ouă dar şi datorită gradului ridicat de asimilare a nutrienţilor din compoziţia lor. +15 / 0 +15
Cele mai sănătoase alimente ale toamnei
Cele mai sănătoase alimente ale toamnei După o vară toridă, toamna vine la pachet cu o doză de vitamine și minerale pe care ți le pune la dispoziție prin intermediul fructelor și legumelor de sezon. +14 / 0 +14
Știi ce remedii naturiste poți face din cojile de mandarine?
Știi ce remedii naturiste poți face din cojile de mandarine? Mandarinele fac parte din categoria deliciilor sănătoase pe care le poți mânca ori de câte ori simți nevoia să-ți răsfeți papilele gustative. Nu le arunca la final cojile! +13 / 0 +13
Laptele de capră, mai sănătos?
Laptele de capră, mai sănătos? Deşi nu este un tip de lapte foarte popular la noi în ţară, laptele de capră este unul dintre cele mai consumate produse lactate în multe zone de pe glob. Beneficiile lui sunt multiple, fiind o excelentă sursă de calciu, bogat în substanţe nutritive. +12 / 0 +12
În sezonul rece ajută organismul consumând merişoare
În sezonul rece ajută organismul consumând merişoare În mod tradiţional, romanii asociază merişorul cu masa de Crăciun şi curcanul fript. Este folosit în foarte multe reţete culinare ( sosuri sau chiar deserturi) şi se poate consuma proaspăt, uscat sau chiar sub formă de suc. +12 / 0 +12
Cele mai sănătoase cereale integrale: cum facem alegerea corectă
Cele mai sănătoase cereale integrale: cum facem alegerea corectă Cele mai sănătoase cereale integrale - din acestea ar trebui să fie compus micul dejun, potrivit recomandării nutriţioniştilor. Dar cum alegem cele mai sănătoase cereale integrale şi care sunt acestea?! +10 / 0 +10