O problemă a toamnei: Vitamina D

August 28, 2016 | sursa: formula-as.ro
  • Facebook
  • Twitter
  • Google
+8
O problemă a toamnei: Vitamina D

- Pe timpul verii, organismul nostru produce vitamină D cu ajutorul luminii solare. Dar odată cu venirea toamnei, această producţie începe să stagneze. Cum poate fi evitată o carenţă de vitamina D în anotimpul rece? În lipsa ei, calciul nu se mai asimilează şi oasele se fac praf -

Amintiţi-vă de vara care a trecut. V-aţi făcut "plinul" de soare? Aţi stat pe plaja mării sau pe malul lacului cel puţin patru ore? Aţi fost plecaţi în vacanţe însorite, sau aţi lucrat aproape toată ziua în casă, la "lumina" calculatorului?

"Dacă umbra noastră este mai lungă decât noi înşine, soarele e prea slab pentru o producţie suficientă de vitamină D"Modul în care aţi "folosit" soarele verii influenţează nivelul vitaminei D din propriul dvs. organism. Cu ajutorul razelor ultraviolete din lumina solară, organismul produce vitamina D la nivelul pielii. Pentru o cantitate suficientă, este de-ajuns, de obicei, să vă descoperiţi faţa, braţele şi picioarele, şi să ieşiţi afară, la soare, la ora prânzului, fără să folosiţi produse ce ecranează razele soarelui, măcar câteva minute, doar atât cât o permite limita de protecţie a pielii. Din aprilie până în septembrie, producţia proprie organismului funcţionează fără probleme. Dar ea stagnează în sezonul de toamnă şi de iarnă. Pentru că atunci, în emisfera noastră, soarele este prea jos pe cer pentru a "livra" razele ultraviolete necesare.

De fapt, există o regulă de bază: "Dacă umbra noastră este mai lungă decât noi înşine, soarele e prea slab pentru o producţie suficientă de vitamină D".

Organismul ia măsuri în acest sens: pe timpul verii, el depozitează vitamină D în ţesutul adipos, în musculatură, şi cantităţi mai mici în ficat. Toamna, când zilele devin mai scurte şi mai întunecoase, apelează la rezerve. Dar cât durează aceste provizii depinde de la om la om. Datele oscilează între câteva săptămâni şi trei luni. Persoanele cu pielea brună au nevoie de mai mult soare decât cele cu pielea albă, pentru a umple rezervoarele. Şi, deşi dispun de mai multă grăsime şi deci de mai mult loc de depozitare, obezii nu sunt neapărat mai bine aprovizionaţi. Supragreutatea poate chiar să împiedice alimentarea sângelui cu suficientă vitamină D. În orice caz, persoanele care pe timpul verii au stat mult afară păşesc în toamnă cu rezerve mai mari: amatorii de plajă şi-au umplut mai bine rezervoarele decât cei care au fugit de razele soarelui.

Vitamina oaselor

Numită şi "vitamina oaselor", vitamina D ajută la asimilarea calciului din hrană, dar este, totodată, şi extrem de importantă pentru sistemul imunitar.

Maini reci indiferent de vreme?

"S-a stabilit că 5% din populaţia lumii suferă de sindromul Raynaud, cunoscut şi ca fenomenul Raynaud sau boala Raynaud. Acest sindrom se manifestă ca o..."

Citeşte mai mult:
Sindromul Raynaud – mâini reci ca gheaţa indiferent de vreme»

O eventuală carenţă poate duce, în cazul copiilor, la deformări ale oaselor, aşa-numitul rahitism. La persoanele adulte, creşte riscul de osteoporoză, iar la cei vârstnici, cel de fracturi. Motivul: când lipseşte vitamina D, asimilarea calciului în intestin este limitată, şi-atunci organismul "obţine" substanţa minerală dintr-o altă sursă - din oase, care cu timpul devin casante.

Medicii îşi pun problema, de ceva vreme, dacă lipsa vitaminei D poate favoriza şi alte boli, precum cancerul, diabetul, scleroza multiplă, Parkinsonul sau Alzheimerul. Aceste afecţiuni sunt mult mai rare în ţările însorite. S-a constatat, de asemenea, că la un număr mare de pacienţi, nivelul vitaminei D este îngrijorător de scăzut. Dar aceasta ar putea fi urmarea unei boli. Procesele infecţioase (inflamatorii), care însoţesc diverse maladii pot să reducă acest nivel.

În timpul sezonului rece, când razele soarelui nu mai reprezintă sursa principală de vitamina D, copiilor şi adulţilor ar trebui să li se administreze zilnic 20 de micrograme, ceea ce înseamnă 800 de unităţi internaţionale (UI), o cantitate existentă în general în tabletele de vitamina D din farmacii.

Câtă vitamina D şi de unde?

Vitamina D se găseşte doar în puţine alimente. Peştele gras, cum sunt heringii şi macrourile, conţine o cantitate acceptabilă, la fel şi untul, gălbenuşul de ou, ficatul şi mânătărcile. Spre deosebire de Statele Unite, în ţările europene nu se acceptă "îmbogăţirea" alimentelor cu vitamina D, cu excepţia margarinei, apărută pe piaţă, ca o "replică de post" a untului.
Organizaţia Mondială a Sănătăţii recomandă preparate cu vitamina D, pentru grupele de risc, de pildă, pentru persoanele care nu stau deloc sau puţin afară, fie că nu se pot mişca, fie că muncesc pe tot parcursul zilei la birou. Printre potenţialii candidaţi la carenţă se numără şi oamenii trecuţi de 65 de ani, fiindcă, odată cu vârsta, capacitatea pielii de a produce vitamina D scade simţitor.

De obicei, o tabletă de vitamina D conţine 1000 de unităţi internaţionale. Nu este o cantitate primejdioasă, având în vedere că Institutul American de Sănătate recomandă o doză de patru ori mai mare. Supradozajul poate să provoace senzaţie de greaţă, probleme renale sau un nivel prea ridicat al calciului în sânge. Oamenii sănătoşi, care nu fac parte din vreo grupă de risc, nu trebuie să apeleze la suplimente de vitamina D. Este suficient dacă iarna consumă - o dată sau de două ori pe săptămână - peşte gras sau ouă, din când în când. (Aşteptând, între timp, vremuri mai însorite.)

Citeşte şi:
Topul celor mai sănătoase fructe uscate şi beneficiile acestora»

  • Facebook
  • Twitter
  • Google
+8
  • Imunitate
  • Vitamina D
  • Semne rahitism
  • durere oase
  • unt

Articole pe aceeași temă

Trimite-ne opinia ta
Vitamina D, «vitamina soarelui» – cât ne trebuie, cum ne ajută şi unde o găsim?
Vitamina D, «vitamina soarelui» – cât ne trebuie, cum ne ajută şi unde o găsim? Totul ar fi mult mai simplu dacă ar exista o vitamină-minune care să prevină apariţia diabetului, osteoporozei, sclerozei multiple, cancerului, bolilor de inimă sau chiar a depresiei, nu-i aşa? +5 / 0 +5
Top 5 înlocuitori pentru zahăr
Top 5 înlocuitori pentru zahăr Chiar dacă auzim în fiecare zi mesaje ce ne sfătuiesc să reducem consumul de zahăr, puţini dintre noi luăm măsuri să înlocuim acest duşman al sănătăţii şi siluetei noastre. O mare parte din alimentele pe care le consumăm zilnic, şi nu mă refer în special la prăjituri sau dulciuri, conţin zahăr în cantităţi foarte... +19 / 0 +19
Ouăle - vedete la masa de Paşte
Ouăle - vedete la masa de Paşte Oul este reprezintă un aliment valoros pentru alimentaţia omului încă din cele mai vechi timpuri. Se întâmpla acest lucru datorită nutrienţilor ce se găsesc în ouă dar şi datorită gradului ridicat de asimilare a nutrienţilor din compoziţia lor. +15 / 0 +15
Ce alimente trebuie să consumăm pentru buna funcţionare a creierelui
Ce alimente trebuie să consumăm pentru buna funcţionare a creierelui Este important de ştiut că ceea ce mâncăm influenţează în mare măsură capacitatea noastră de concentrare, dar şi, în general, starea noastră emoţională, existând o serie de alimente care pot îmbunătăţi, prin consumarea lor, funcţiile creierului, susţine nutriţionistul Lygia Alexandrescu. +14 / -1 +13
În sezonul rece ajută organismul consumând merişoare
În sezonul rece ajută organismul consumând merişoare În mod tradiţional, romanii asociază merişorul cu masa de Crăciun şi curcanul fript. Este folosit în foarte multe reţete culinare ( sosuri sau chiar deserturi) şi se poate consuma proaspăt, uscat sau chiar sub formă de suc. +12 / 0 +12
Mâncați îndeajuns de multe fructe - și dacă nu, cum puteți mări consumul?
Mâncați îndeajuns de multe fructe - și dacă nu, cum puteți mări consumul? Se spune deseori că ar trebui să consumăm cel puțin cinci porții de fructe și legume pe zi - iar în anumite părți din lume, cantitatea recomandată poate fi și mai mare. Întrebați-vă cu sinceritate câte porții consumați... +10 / 0 +10
8 lucruri care se întâmplă cu organismul tău când te laşi de băuturi carbogazoase
8 lucruri care se întâmplă cu organismul tău când te laşi de băuturi carbogazoase Sucurile racoritoare dau dependenta la fel precum tigarile, alcoolul sau drogurile. Te simti bine atunci cand le consumi, insa au efecte nocive asupra organismului pe termen lung. Iata ce se intampla cu corpul tau atunci cand te lasi de bauturile carbogazoase. +9 / 0 +9
Beți zeama de varză? Iată ce minuni medicale poate face
Beți zeama de varză? Iată ce minuni medicale poate face Puține persoane ştiu că, atât varza murată, cât și zeama sau moarea, cum i se mai spune prin diferite părți ale țării, sunt adevărate depozite de medicamente naturale care pot preveni și vindeca diferite boli. Conținutul bogat de substanțe nutritive din zeama de varză murată revitalizează organismul și-l tonifică. +8 / 0 +8
Incredibil – o singură curmală cauzează un proces ireversibil în organism
Incredibil – o singură curmală cauzează un proces ireversibil în organism Curmalele – un fruct extraordinar, care în multe țări este descris drept unul ce întărește sănătatea și prelungește viața. Se spune că în China există un grup de oameni centenari, ce au ca aliment de bază curmalele. În orice caz, aceste fructe sunt foarte folositoare și se recomandă a fi consumate în loc de dulce. +7 / 0 +7
Remediul care distruge celule canceroase
Remediul care distruge celule canceroase Profesorul Hristo Mermerski îți dezvăluie secretul unui corp sănătos. Rețeta realizată de specialist are beneficii miraculoase asupra corpului - curăță vasele de sânge, vindecă inima, reface sistemul imunitar, curăță ficatul, rinichii și sistemul digestiv. +7 / 0 +7