O problemă a toamnei: Vitamina D

August 28, 2016 | sursa: formula-as.ro
  • Facebook
  • Twitter
  • Google
+8
O problemă a toamnei: Vitamina D

- Pe timpul verii, organismul nostru produce vitamină D cu ajutorul luminii solare. Dar odată cu venirea toamnei, această producţie începe să stagneze. Cum poate fi evitată o carenţă de vitamina D în anotimpul rece? În lipsa ei, calciul nu se mai asimilează şi oasele se fac praf -

Amintiţi-vă de vara care a trecut. V-aţi făcut "plinul" de soare? Aţi stat pe plaja mării sau pe malul lacului cel puţin patru ore? Aţi fost plecaţi în vacanţe însorite, sau aţi lucrat aproape toată ziua în casă, la "lumina" calculatorului?

"Dacă umbra noastră este mai lungă decât noi înşine, soarele e prea slab pentru o producţie suficientă de vitamină D"Modul în care aţi "folosit" soarele verii influenţează nivelul vitaminei D din propriul dvs. organism. Cu ajutorul razelor ultraviolete din lumina solară, organismul produce vitamina D la nivelul pielii. Pentru o cantitate suficientă, este de-ajuns, de obicei, să vă descoperiţi faţa, braţele şi picioarele, şi să ieşiţi afară, la soare, la ora prânzului, fără să folosiţi produse ce ecranează razele soarelui, măcar câteva minute, doar atât cât o permite limita de protecţie a pielii. Din aprilie până în septembrie, producţia proprie organismului funcţionează fără probleme. Dar ea stagnează în sezonul de toamnă şi de iarnă. Pentru că atunci, în emisfera noastră, soarele este prea jos pe cer pentru a "livra" razele ultraviolete necesare.

De fapt, există o regulă de bază: "Dacă umbra noastră este mai lungă decât noi înşine, soarele e prea slab pentru o producţie suficientă de vitamină D".

Organismul ia măsuri în acest sens: pe timpul verii, el depozitează vitamină D în ţesutul adipos, în musculatură, şi cantităţi mai mici în ficat. Toamna, când zilele devin mai scurte şi mai întunecoase, apelează la rezerve. Dar cât durează aceste provizii depinde de la om la om. Datele oscilează între câteva săptămâni şi trei luni. Persoanele cu pielea brună au nevoie de mai mult soare decât cele cu pielea albă, pentru a umple rezervoarele. Şi, deşi dispun de mai multă grăsime şi deci de mai mult loc de depozitare, obezii nu sunt neapărat mai bine aprovizionaţi. Supragreutatea poate chiar să împiedice alimentarea sângelui cu suficientă vitamină D. În orice caz, persoanele care pe timpul verii au stat mult afară păşesc în toamnă cu rezerve mai mari: amatorii de plajă şi-au umplut mai bine rezervoarele decât cei care au fugit de razele soarelui.

Vitamina oaselor

Numită şi "vitamina oaselor", vitamina D ajută la asimilarea calciului din hrană, dar este, totodată, şi extrem de importantă pentru sistemul imunitar.

Maini reci indiferent de vreme?

"S-a stabilit că 5% din populaţia lumii suferă de sindromul Raynaud, cunoscut şi ca fenomenul Raynaud sau boala Raynaud. Acest sindrom se manifestă ca o..."

Citeşte mai mult:
Sindromul Raynaud – mâini reci ca gheaţa indiferent de vreme»

O eventuală carenţă poate duce, în cazul copiilor, la deformări ale oaselor, aşa-numitul rahitism. La persoanele adulte, creşte riscul de osteoporoză, iar la cei vârstnici, cel de fracturi. Motivul: când lipseşte vitamina D, asimilarea calciului în intestin este limitată, şi-atunci organismul "obţine" substanţa minerală dintr-o altă sursă - din oase, care cu timpul devin casante.

Medicii îşi pun problema, de ceva vreme, dacă lipsa vitaminei D poate favoriza şi alte boli, precum cancerul, diabetul, scleroza multiplă, Parkinsonul sau Alzheimerul. Aceste afecţiuni sunt mult mai rare în ţările însorite. S-a constatat, de asemenea, că la un număr mare de pacienţi, nivelul vitaminei D este îngrijorător de scăzut. Dar aceasta ar putea fi urmarea unei boli. Procesele infecţioase (inflamatorii), care însoţesc diverse maladii pot să reducă acest nivel.

În timpul sezonului rece, când razele soarelui nu mai reprezintă sursa principală de vitamina D, copiilor şi adulţilor ar trebui să li se administreze zilnic 20 de micrograme, ceea ce înseamnă 800 de unităţi internaţionale (UI), o cantitate existentă în general în tabletele de vitamina D din farmacii.

Câtă vitamina D şi de unde?

Vitamina D se găseşte doar în puţine alimente. Peştele gras, cum sunt heringii şi macrourile, conţine o cantitate acceptabilă, la fel şi untul, gălbenuşul de ou, ficatul şi mânătărcile. Spre deosebire de Statele Unite, în ţările europene nu se acceptă "îmbogăţirea" alimentelor cu vitamina D, cu excepţia margarinei, apărută pe piaţă, ca o "replică de post" a untului.
Organizaţia Mondială a Sănătăţii recomandă preparate cu vitamina D, pentru grupele de risc, de pildă, pentru persoanele care nu stau deloc sau puţin afară, fie că nu se pot mişca, fie că muncesc pe tot parcursul zilei la birou. Printre potenţialii candidaţi la carenţă se numără şi oamenii trecuţi de 65 de ani, fiindcă, odată cu vârsta, capacitatea pielii de a produce vitamina D scade simţitor.

De obicei, o tabletă de vitamina D conţine 1000 de unităţi internaţionale. Nu este o cantitate primejdioasă, având în vedere că Institutul American de Sănătate recomandă o doză de patru ori mai mare. Supradozajul poate să provoace senzaţie de greaţă, probleme renale sau un nivel prea ridicat al calciului în sânge. Oamenii sănătoşi, care nu fac parte din vreo grupă de risc, nu trebuie să apeleze la suplimente de vitamina D. Este suficient dacă iarna consumă - o dată sau de două ori pe săptămână - peşte gras sau ouă, din când în când. (Aşteptând, între timp, vremuri mai însorite.)

Citeşte şi:
Topul celor mai sănătoase fructe uscate şi beneficiile acestora»

  • Facebook
  • Twitter
  • Google
+8
  • Imunitate
  • Vitamina D
  • Semne rahitism
  • durere oase
  • unt

Articole pe aceeași temă

Trimite-ne opinia ta
Beneficiile surprinzătoare ale seminţelor de chia
Beneficiile surprinzătoare ale seminţelor de chia Dacă există un aliment care poate fi numit sfânt, acesta trebuie să fie Chia! Pline de vitamine şi minerale, ajutând la reglarea greutăţii, controlarea poftei de dulce şi luptând împotriva radicalilor liberi, aceste seminţe sunt, cu adevărat, o minune pentru sănătate, cu beneficii infinite! Iată 8 motive pentru care să începi... +3 / 0 +3
Top 5 înlocuitori pentru zahăr
Top 5 înlocuitori pentru zahăr Chiar dacă auzim în fiecare zi mesaje ce ne sfătuiesc să reducem consumul de zahăr, puţini dintre noi luăm măsuri să înlocuim acest duşman al sănătăţii şi siluetei noastre. O mare parte din alimentele pe care le consumăm zilnic, şi nu mă refer în special la prăjituri sau dulciuri, conţin zahăr în cantităţi foarte... +19 / 0 +19
Alimente pe care uităm să le includem în meniu
Alimente pe care uităm să le includem în meniu Obiceiurile noastre alimentare sunt influenţate de tradiţiile familiale, cultura alimentară etnică, preţurile alimentelor şi sortimentele din magazine. +15 / 0 +15
20 de cireşe echivalentul unei aspirine
20 de cireşe echivalentul unei aspirine Timp de secole, oamenii au folosit cireşele atât pentru gustul lor extraordinar, dar mai ales în scopuri terapeutice. Acest lucru a fost confirmat de numeroasele studii ştiinţifice, care au demonstrat că cireşele sunt bogate în antioxidanţi şi flavanoide, având un impact favorabil asupra bolilor de inimă, bolilor osoase dar şi un... +14 / -1 +13
Hreanul şi muştarul, medicamente naturale de sezon
Hreanul şi muştarul, medicamente naturale de sezon Cum ar fi o masă fără condimente? Cu siguranţă una fără gust. Avem numai de câştigat dacă asezonăm mâncarea cu hrean sau boabe de muştar. Ele sunt socotite a fi medicamente naturale, fiind indicate mai ales în anotimpul răcelilor. +10 / 0 +10
10 alimente care cresc senzaţia de foame
10 alimente care cresc senzaţia de foame Dacă vrei să slăbeşti, evită aceste alimente care îţi măresc mai mult senzaţia de foame. +9 / 0 +9
Cat de sanatos este porumbul si care este mai bun: cel fiert sau cel copt
Cat de sanatos este porumbul si care este mai bun: cel fiert sau cel copt Porumbul fiert sau copt este foarte apreciat in aceasta perioada. Si tocmai pentru ca nu putini suntem cei care adoram gustul lui, am stat de vorba cu dr. Laura Ene, medic primar diabet, nutritie si boli metabolice, pentru a afla cat este de sanatos. +8 / 0 +8
Prunele, fructe -  medicament
Prunele, fructe - medicament Prunele conţin importante cantităţi de sodiu, potasiu, fier, magneziu, mangan, seleniu, cupru şi vitaminele A, E, B şi C. De asemenea, foarte importanţi sunt acizii organici specifici - betacarotenul, substanţele pectice şi, nu în ultimul rând, micile cantităţi de acid oxalic şi fumaric. +8 / 0 +8
Oul, uzină de energie nutrițională. 5 mituri despre acest aliment controversat
Oul, uzină de energie nutrițională. 5 mituri despre acest aliment controversat Despre ouă s-au spus multe lucruri, făcând din acest aliment un subiect de controversă. Drept urmare, mulți au început să evite ouăle și să le înlocuiască cu alte alimente. Încă persistă mitul conform căruia consumul a mai mult de două ouă... +7 / 0 +7
10 beneficii impresionante ale consumului de nuci
10 beneficii impresionante ale consumului de nuci Sunt delicioase, iar despre cât de nutritive şi de benefice sănătăţii sunt vă lăsăm să descoperiţi în rândurile de mai jos. Nucile stimulează creierul, îmbunătăţesc digestia, fortifică oasele, reduc inflamaţia, menţin echilibrul glicemiei şi inima sănătoasă. Acestea conţin o mulţime de vitamine şi minerale esenţiale,... +7 / 0 +7