O problemă a toamnei: Vitamina D

August 28, 2016 | sursa: formula-as.ro
  • Facebook
  • Twitter
  • Google
+8
O problemă a toamnei: Vitamina D

- Pe timpul verii, organismul nostru produce vitamină D cu ajutorul luminii solare. Dar odată cu venirea toamnei, această producţie începe să stagneze. Cum poate fi evitată o carenţă de vitamina D în anotimpul rece? În lipsa ei, calciul nu se mai asimilează şi oasele se fac praf -

Amintiţi-vă de vara care a trecut. V-aţi făcut "plinul" de soare? Aţi stat pe plaja mării sau pe malul lacului cel puţin patru ore? Aţi fost plecaţi în vacanţe însorite, sau aţi lucrat aproape toată ziua în casă, la "lumina" calculatorului?

"Dacă umbra noastră este mai lungă decât noi înşine, soarele e prea slab pentru o producţie suficientă de vitamină D"Modul în care aţi "folosit" soarele verii influenţează nivelul vitaminei D din propriul dvs. organism. Cu ajutorul razelor ultraviolete din lumina solară, organismul produce vitamina D la nivelul pielii. Pentru o cantitate suficientă, este de-ajuns, de obicei, să vă descoperiţi faţa, braţele şi picioarele, şi să ieşiţi afară, la soare, la ora prânzului, fără să folosiţi produse ce ecranează razele soarelui, măcar câteva minute, doar atât cât o permite limita de protecţie a pielii. Din aprilie până în septembrie, producţia proprie organismului funcţionează fără probleme. Dar ea stagnează în sezonul de toamnă şi de iarnă. Pentru că atunci, în emisfera noastră, soarele este prea jos pe cer pentru a "livra" razele ultraviolete necesare.

De fapt, există o regulă de bază: "Dacă umbra noastră este mai lungă decât noi înşine, soarele e prea slab pentru o producţie suficientă de vitamină D".

Organismul ia măsuri în acest sens: pe timpul verii, el depozitează vitamină D în ţesutul adipos, în musculatură, şi cantităţi mai mici în ficat. Toamna, când zilele devin mai scurte şi mai întunecoase, apelează la rezerve. Dar cât durează aceste provizii depinde de la om la om. Datele oscilează între câteva săptămâni şi trei luni. Persoanele cu pielea brună au nevoie de mai mult soare decât cele cu pielea albă, pentru a umple rezervoarele. Şi, deşi dispun de mai multă grăsime şi deci de mai mult loc de depozitare, obezii nu sunt neapărat mai bine aprovizionaţi. Supragreutatea poate chiar să împiedice alimentarea sângelui cu suficientă vitamină D. În orice caz, persoanele care pe timpul verii au stat mult afară păşesc în toamnă cu rezerve mai mari: amatorii de plajă şi-au umplut mai bine rezervoarele decât cei care au fugit de razele soarelui.

Vitamina oaselor

Numită şi "vitamina oaselor", vitamina D ajută la asimilarea calciului din hrană, dar este, totodată, şi extrem de importantă pentru sistemul imunitar.

Maini reci indiferent de vreme?

"S-a stabilit că 5% din populaţia lumii suferă de sindromul Raynaud, cunoscut şi ca fenomenul Raynaud sau boala Raynaud. Acest sindrom se manifestă ca o..."

Citeşte mai mult:
Sindromul Raynaud – mâini reci ca gheaţa indiferent de vreme»

O eventuală carenţă poate duce, în cazul copiilor, la deformări ale oaselor, aşa-numitul rahitism. La persoanele adulte, creşte riscul de osteoporoză, iar la cei vârstnici, cel de fracturi. Motivul: când lipseşte vitamina D, asimilarea calciului în intestin este limitată, şi-atunci organismul "obţine" substanţa minerală dintr-o altă sursă - din oase, care cu timpul devin casante.

Medicii îşi pun problema, de ceva vreme, dacă lipsa vitaminei D poate favoriza şi alte boli, precum cancerul, diabetul, scleroza multiplă, Parkinsonul sau Alzheimerul. Aceste afecţiuni sunt mult mai rare în ţările însorite. S-a constatat, de asemenea, că la un număr mare de pacienţi, nivelul vitaminei D este îngrijorător de scăzut. Dar aceasta ar putea fi urmarea unei boli. Procesele infecţioase (inflamatorii), care însoţesc diverse maladii pot să reducă acest nivel.

În timpul sezonului rece, când razele soarelui nu mai reprezintă sursa principală de vitamina D, copiilor şi adulţilor ar trebui să li se administreze zilnic 20 de micrograme, ceea ce înseamnă 800 de unităţi internaţionale (UI), o cantitate existentă în general în tabletele de vitamina D din farmacii.

Câtă vitamina D şi de unde?

Vitamina D se găseşte doar în puţine alimente. Peştele gras, cum sunt heringii şi macrourile, conţine o cantitate acceptabilă, la fel şi untul, gălbenuşul de ou, ficatul şi mânătărcile. Spre deosebire de Statele Unite, în ţările europene nu se acceptă "îmbogăţirea" alimentelor cu vitamina D, cu excepţia margarinei, apărută pe piaţă, ca o "replică de post" a untului.
Organizaţia Mondială a Sănătăţii recomandă preparate cu vitamina D, pentru grupele de risc, de pildă, pentru persoanele care nu stau deloc sau puţin afară, fie că nu se pot mişca, fie că muncesc pe tot parcursul zilei la birou. Printre potenţialii candidaţi la carenţă se numără şi oamenii trecuţi de 65 de ani, fiindcă, odată cu vârsta, capacitatea pielii de a produce vitamina D scade simţitor.

De obicei, o tabletă de vitamina D conţine 1000 de unităţi internaţionale. Nu este o cantitate primejdioasă, având în vedere că Institutul American de Sănătate recomandă o doză de patru ori mai mare. Supradozajul poate să provoace senzaţie de greaţă, probleme renale sau un nivel prea ridicat al calciului în sânge. Oamenii sănătoşi, care nu fac parte din vreo grupă de risc, nu trebuie să apeleze la suplimente de vitamina D. Este suficient dacă iarna consumă - o dată sau de două ori pe săptămână - peşte gras sau ouă, din când în când. (Aşteptând, între timp, vremuri mai însorite.)

Citeşte şi:
Topul celor mai sănătoase fructe uscate şi beneficiile acestora»

  • Facebook
  • Twitter
  • Google
+8
  • Imunitate
  • Vitamina D
  • Semne rahitism
  • durere oase
  • unt

Articole pe aceeași temă

Trimite-ne opinia ta
5 mituri despre porumb desfiinţate
5 mituri despre porumb desfiinţate Porumbul fiert sau copt este una dintre mai simple şi mai delicioase plăceri ale vierii. Cu toate acestea, pe seama porumbului au apărut tot felul de mituri. Mulţi oameni sunt convinşi că acesta nu este sănătos. +8 / 0 +8
Top 5 înlocuitori pentru zahăr
Top 5 înlocuitori pentru zahăr Chiar dacă auzim în fiecare zi mesaje ce ne sfătuiesc să reducem consumul de zahăr, puţini dintre noi luăm măsuri să înlocuim acest duşman al sănătăţii şi siluetei noastre. O mare parte din alimentele pe care le consumăm zilnic, şi nu mă refer în special la prăjituri sau dulciuri, conţin zahăr în cantităţi foarte... +19 / 0 +19
6 beneficii neştiute ale dovleacului
6 beneficii neştiute ale dovleacului Plăcintă de dovleac, supă de dovleac, dovleac la cuptor, alegerile preparatelor cu dovleac sunt nesfârşite şi, cu adevărat, delicioase! Şi pentru că este vedeta acestui sezon, m-am gândit că ar fi bine să ştii şi că pe lângă aroma şi gustul puternic, dovleacul are şi numeroase beneficii pentru sănătate, cum ar fi ajutorul pe... +18 / -3 +15
2 litri de apă pe zi - mit sau realitate?
2 litri de apă pe zi - mit sau realitate? Pentru sănătatea dumneavoastră beţi cel puţin 2 litri de lichide pe zi”. E, deja, o afirmaţie înrădăcinată adânc în creierul nostru. Un fel de axiomă ce nu mai are nevoie de nicio demonstraţie ca să o credem pe cuvânt. 1 +16 / -2 +14
De ce este periculos zahărul
De ce este periculos zahărul Dacă astăzi e o banalitate pentru toată lumea, acum câteva secole zahărul era o delicatesă pe care puţini şi-o permiteau. Indienii au deţinut mult timp secretul zahărului vânzând delicatesa dulce la preţuri exorbitante. Nu degeaba i s-a spus „aurul alb”. Se crede că europenii l-au descoperit abia în secolul XI şi de atunci... +12 / 0 +12
Nucile - vedete în fiecare toamnă
Nucile - vedete în fiecare toamnă Nucile conţin minerale precum fier, fosfor, potasiu, magneziu, iod, vitaminele A, B, C, E şi P, peste 20 de aminoacizi, grăsimi nesaturate şi proteine. De aceea ele rămân un aliment de bază în cadrul unei diete sănătoase. +10 / 0 +10
Poate un măr pe zi să ţină doctorul departe?
Poate un măr pe zi să ţină doctorul departe? Cu toate că mărul are o mulţime de nutrienţi valoroşi, dacă mănânci nesănătos, stai zilnic patru ore în faţa televizorului şi nu faci mişcare, cu siguranţă rişti să mergi regulat la doctor. Mărul singur nu poate să anuleze efectele sedentarismului şi ale proastelor obiceiuri alimentare +9 / 0 +9
5 alimente care îţi menţin inima sănătoasă
5 alimente care îţi menţin inima sănătoasă Ca să ai o inimă sănătoasă este indicat să mănânci alimente bogate în vitamine şi în minerale. În acest sens, iată ce legume şi fructe nu trebuie să-ţi lipsească din alimentaţie. +8 / 0 +8
Prunele, fructe -  medicament
Prunele, fructe - medicament Prunele conţin importante cantităţi de sodiu, potasiu, fier, magneziu, mangan, seleniu, cupru şi vitaminele A, E, B şi C. De asemenea, foarte importanţi sunt acizii organici specifici - betacarotenul, substanţele pectice şi, nu în ultimul rând, micile cantităţi de acid oxalic şi fumaric. +8 / 0 +8
Gălbenuşul de ou – atât de incriminat, şi totuşi atât de sănătos
Gălbenuşul de ou – atât de incriminat, şi totuşi atât de sănătos Gălbenuşurile au un conţinut ridicat de colesterol, însă un studiu realizat recent arată că un consum regulat de ouă nu influenţează deloc nivelul de colesterol general din sânge, în timp ce un altul a stabilit că acest aliment creşte nivelul de colesterol bun, care are ca efect protejarea inimii, informează publicaţia Huffington... +7 / 0 +7