Poate un măr pe zi să ţină doctorul departe?

Noiembrie 13, 2015 | sursa: impenetrabil.ro
  • Facebook
  • Twitter
  • Google
+9
Poate un măr pe zi să ţină doctorul departe?

Cu toate că mărul are o mulţime de nutrienţi valoroşi, dacă mănânci nesănătos, stai zilnic patru ore în faţa televizorului şi nu faci mişcare, cu siguranţă rişti să mergi regulat la doctor. Mărul singur nu poate să anuleze efectele sedentarismului şi ale proastelor obiceiuri alimentare. Realitatea din spatele proverbului arată că un stil de viaţă sănătos şi echilibrat a fost dintodeauna o necesitate, iar a mânca un măr se identifică, poate mai mult ca oricând, cu nevoia unui consum sporit de legume şi fructe.

Ce beneficii aduce mărul
"Potenţialul antioxidant al mărului este mult mai mare decât al majorităţii fructelor exotice şi diferă de la o varietate la alta"
Mărul a început să fie înlocuit în alimentaţia noastră cu alte fructe exotice, ca rodii, portocale, kiwi, banane, etc. Dar cum se diferenţiază mărul în raport cu aceste fructe, cărora în permanenţă le sunt descoperite noi virtuţi pentru sănătate? Principalele beneficii ale mărului sunt date de bogăţia sa în antioxidanţi: compuşi fenolici, flavonoizi şi antocianine care dau culoarea roşie cojii de măr. Potenţialul antioxidant al mărului este mult mai mare decât al majorităţii fructelor exotice şi diferă de la o varietate la alta. De exemplu, Red Delicios, cunoscut şi sub numele de Bot de Iepure, are mai mulţi antioxidanţi decât afinele sălbatice. După anumite studii mărul protejează împotriva astmului şi a cancerului de plămâni.

Mărul se remarcă şi prin conţinutul său ridicat de fibre solubile, respectiv pectine, cu rol important în reglarea tranzitului intestinal. Conţine de asemenea fructoza şi sorbitol, două tipuri de zahăr care în cantităţi moderate favorizează, la rândul lor, peristaltismul intestinal. De aceea este bine că mărul să fie prezent mai ales în alimentaţia persoanelor cu probleme de constipaţie.

Cum să mănânci mărul, cu sau fără coajă?

Cea mai mare parte a antioxidanţilor şi fibrelor se găsesc în coaja mărului. Puterea antioxidantă a cojii este de până la 6 ori mai ridicată decât a pulpei. În rest, mărul nu este o sursă semnificativă de nutrienţi, cu excepţia vitaminei K. Sucul de mere nu are decât 3% din antioxidanţii mărului întreg. Studiile au demonstrat că mărul cu tot cu coaja este mult mai eficient în reducerea multiplicării celulelor canceroase, proprietatea fiind dată de compusul triterpene prezent doar în coaja mărului.

Hipertensiunea arteriala

"Activităţi precum fumatul şi consumul de alcool măresc considerabil riscul de apariţie a hipertensiunii..."

Citeşte mai mult:
Hipertensiunea arterială - cum trebuie tratată»

Oricât de sănătoasă este coaja, în condiţiile în care mărul este tratat cu pesticide, decât să ai motive de îngrijorare mai bine mănânci mărul curăţat de coajă. Există suficiente studii care au stabilit o relaţie între pesticidele din alimentaţie şi apariţia anumitor tipuri de cancer şi boli neurologice grave.

Ce ar trebui să ştii despre mere şi pesticide

Pentru satisfacerea cerinţelor crescânde ale pieţei a fost nevoie de livezi tot mai mari şi mai productive. Ca urmare au apărut livezile industriale, unde se cultivă în special soiuri apreciate de consumatori. Din păcate, acestea prezintă un mare neajuns, şi anume au o coajă sensibilă ce le predispune la numeroase boli, în special fungice. Apariţia micozelor este limitată de aplicarea intensă de tratamente preventive. O producţie poate suporta până la 40 de tratamente, astfel că merele sunt pe lista fructelor şi legumelor care conţin cele mai multe pesticide. Adeseori se folosesc pesticide sistemice care se regăsesc direct în pulpa, nu numai în coaja fructului. Prin spălare poţi să limitezi pesticidele de la suprafaţă, dar este imposibil să le elimini pe cele din interior. Simbol al sănătăţii în numeroase reclame, mărul a ajuns o victimă a propriei celebrităţi.

Micul dejun

"E uşor să sărim peste micul dejun când avem o viaţă atât de ocupată în zilele noastre. Totuşi, cei care lucrează în domeniul sănătăţii şi psihologii sunt de acord că..."

Citeşte mai mult:
Micul dejun – când să mâncaţi şi ce să mâncaţi?»

Ce mere să cumperi

De departe cele mai bune mere sunt cele bio. Fructele care provin din grădinile mici de familie, unde nu se aplică tratamente cu pesticide, adeseori nu sunt atractive, prezentând defecte sau viermi. În schimb sunt sigure, mult mai gustoase şi pot fi mâncate cu tot cu coajă.

Soiurile rezistente genetic, primul pas către agricultura bio

Prezenţa pesticidelor nu trebuie să fie un pretext pentru a nu consuma mere. Beneficiile acestui fruct sunt superioare riscului expunerii la cantităţi mici de pesticide. Consumă preferenţial mere de la soiuri rezistente genetic. Începând cu anii '70, în urma polenizării încrucişate din livadă, diferită de modificarea genetică, au apărut peste tot în lume varietăţi de măr rezistente la anumite boli. Treptat, acestea au început să fie preferate şi de fermierii romani pentru că necesită un număr redus de tratamente. Soiurile Florina şi Generos, cu fructe mari şi de calitate, sunt cele mai cunoscute la noi.

Cumpără mai degrabă de la piaţa decât din supermarket

Merele din piaţa sunt de la producători locali şi suporta mai puţine tratamente decât cele din supermarket care provin din livezi industriale. În plus, acestea din urmă sunt tratate suplimentar cu substanţe de contact pentru luciu şi prelungirea timpului de păstrare, observându-se adeseori prezenţa unui strat unsuros pe coajă.

În supermarket alege fructe din Uniunea Europeană

Pentru a favoriza eliminarea pesticidelor cu care se tratează, legislaţia europeană impune respectarea unei anumite perioade de timp între ultimul tratament şi culegerea, respectiv punerea la vânzare a fructelor. Acesta este un motiv serios ca să consumi cu precădere fructe din UE. De asemenea, reglementările europene stabilesc limite maxime admisibile pentru reziduurile de pesticide.

Citeşte şi:
6 alimente banale pentru o sanătate de fier»

  • Facebook
  • Twitter
  • Google
+9
  • Beneficiile fructelor
  • Antioxidanti
  • Hipertensiune
  • Beneficii banane
  • fructe proaspete
  • mere

Articole pe aceeași temă

Trimite-ne opinia ta
Murăturile: beneficii şi contraindicaţii!
Murăturile: beneficii şi contraindicaţii! Dacă nu ai apucat încă să pui murăturile de iarnă, acum vei afla ce mare lucru ai pierdut, căci vitaminele şi mineralele sunt la mare preţ în sezonul rece şi, cum nu avem la îndemână tot timpul anului legume proaspete, murăturile sunt aliaţii noştri de seamă în lupta cu temutele viroze şi afecţiuni respiratorii. +10 / 0 +10
Sfecla roşie şi beneficiile ei pentru sănătate
Sfecla roşie şi beneficiile ei pentru sănătate Cu un gust dulceag şi o culoare minunată, sfecla roşie te poate ţine departe de cele mai crunte boli precum cancerul, bolile hepatice sau cardiovasculare. Iată, pe larg, care sunt beneficiile unui consum regulat de sfeclă roşie: +22 / -1 +21
De ce e bine sa bei dimineata un pahar de apa cu lamaie?
De ce e bine sa bei dimineata un pahar de apa cu lamaie? Daca iti doresti sa iti detoxifiezi organismul si nu vrei sa tii o dieta stricta, cea mai buna metoda este sa bei in fiecare dimineata un pahar de apa plata cu cateva felii de lamaie. Consumul de apa cu lamaie dimineata iti aduce tot felul de beneficii, de aceea incearca sa il introduci cat mai mult in rutina ta. Daca suferi de gastrita sau... +15 / 0 +15
Cele mai sănătoase alimente ale toamnei
Cele mai sănătoase alimente ale toamnei După o vară toridă, toamna vine la pachet cu o doză de vitamine și minerale pe care ți le pune la dispoziție prin intermediul fructelor și legumelor de sezon. +14 / 0 +14
Topul uleiurilor sănătoase
Topul uleiurilor sănătoase Grăsimile sunt în topul listei cu cele mai discutate subiecte de medicii nutriţionişti din toată lumea. Auzim peste tot că există grăsimi bine, grăsimi rele, sănătoase sau nesănătoase. Probabil unii dintre voi nu mai consuma demult timp mezeluri, sau margarina şi rareori consuma ulei de măsline. Cu toate astea trebuie să ştii... +14 / 0 +14
În sezonul rece ajută organismul consumând merişoare
În sezonul rece ajută organismul consumând merişoare În mod tradiţional, romanii asociază merişorul cu masa de Crăciun şi curcanul fript. Este folosit în foarte multe reţete culinare ( sosuri sau chiar deserturi) şi se poate consuma proaspăt, uscat sau chiar sub formă de suc. +12 / 0 +12
Nucile - vedete în fiecare toamnă
Nucile - vedete în fiecare toamnă Nucile conţin minerale precum fier, fosfor, potasiu, magneziu, iod, vitaminele A, B, C, E şi P, peste 20 de aminoacizi, grăsimi nesaturate şi proteine. De aceea ele rămân un aliment de bază în cadrul unei diete sănătoase. +10 / 0 +10
Cele mai sănătoase cereale integrale: cum facem alegerea corectă
Cele mai sănătoase cereale integrale: cum facem alegerea corectă Cele mai sănătoase cereale integrale - din acestea ar trebui să fie compus micul dejun, potrivit recomandării nutriţioniştilor. Dar cum alegem cele mai sănătoase cereale integrale şi care sunt acestea?! +9 / 0 +9
Beneficii pentru sănătate ale măslinelor
Beneficii pentru sănătate ale măslinelor Desi sunt un aliment bogat in grasimi (80% – 85% din caloriile sale provin din acestea), maslinele furnizeaza grasimi de calitate, precum acidul oleic (acid gras mononesaturat), acid linoleic si acid alfa-linoleic (o grasime esentiala omega-3), toate asociate cu un risc mai mic de dezvoltare a bolilor cardiovasculare si cu un nivel optim de... +8 / 0 +8
Turmericul – condimentul medicament
Turmericul – condimentul medicament În ultimul timp se aude din ce în ce mai des, în presă sau la televizor, despre beneficiile unor produse, cum ar fi sucul de Noni sau fructele de Goji, despre care nu se ştia prea multe până acum, dar care au în spate puternice campanii de marketing cu ajutorul cărora multe dintre acestea au fost aduse în centrul atenţiei noastre. +8 / 0 +8