Poate un măr pe zi să ţină doctorul departe?

Noiembrie 13, 2015 | sursa: impenetrabil.ro
  • Facebook
  • Twitter
  • Google
+9
Poate un măr pe zi să ţină doctorul departe?

Cu toate că mărul are o mulţime de nutrienţi valoroşi, dacă mănânci nesănătos, stai zilnic patru ore în faţa televizorului şi nu faci mişcare, cu siguranţă rişti să mergi regulat la doctor. Mărul singur nu poate să anuleze efectele sedentarismului şi ale proastelor obiceiuri alimentare. Realitatea din spatele proverbului arată că un stil de viaţă sănătos şi echilibrat a fost dintodeauna o necesitate, iar a mânca un măr se identifică, poate mai mult ca oricând, cu nevoia unui consum sporit de legume şi fructe.

Ce beneficii aduce mărul
"Potenţialul antioxidant al mărului este mult mai mare decât al majorităţii fructelor exotice şi diferă de la o varietate la alta"
Mărul a început să fie înlocuit în alimentaţia noastră cu alte fructe exotice, ca rodii, portocale, kiwi, banane, etc. Dar cum se diferenţiază mărul în raport cu aceste fructe, cărora în permanenţă le sunt descoperite noi virtuţi pentru sănătate? Principalele beneficii ale mărului sunt date de bogăţia sa în antioxidanţi: compuşi fenolici, flavonoizi şi antocianine care dau culoarea roşie cojii de măr. Potenţialul antioxidant al mărului este mult mai mare decât al majorităţii fructelor exotice şi diferă de la o varietate la alta. De exemplu, Red Delicios, cunoscut şi sub numele de Bot de Iepure, are mai mulţi antioxidanţi decât afinele sălbatice. După anumite studii mărul protejează împotriva astmului şi a cancerului de plămâni.

Mărul se remarcă şi prin conţinutul său ridicat de fibre solubile, respectiv pectine, cu rol important în reglarea tranzitului intestinal. Conţine de asemenea fructoza şi sorbitol, două tipuri de zahăr care în cantităţi moderate favorizează, la rândul lor, peristaltismul intestinal. De aceea este bine că mărul să fie prezent mai ales în alimentaţia persoanelor cu probleme de constipaţie.

Cum să mănânci mărul, cu sau fără coajă?

Cea mai mare parte a antioxidanţilor şi fibrelor se găsesc în coaja mărului. Puterea antioxidantă a cojii este de până la 6 ori mai ridicată decât a pulpei. În rest, mărul nu este o sursă semnificativă de nutrienţi, cu excepţia vitaminei K. Sucul de mere nu are decât 3% din antioxidanţii mărului întreg. Studiile au demonstrat că mărul cu tot cu coaja este mult mai eficient în reducerea multiplicării celulelor canceroase, proprietatea fiind dată de compusul triterpene prezent doar în coaja mărului.

Hipertensiunea arteriala

"Activităţi precum fumatul şi consumul de alcool măresc considerabil riscul de apariţie a hipertensiunii..."

Citeşte mai mult:
Hipertensiunea arterială - cum trebuie tratată»

Oricât de sănătoasă este coaja, în condiţiile în care mărul este tratat cu pesticide, decât să ai motive de îngrijorare mai bine mănânci mărul curăţat de coajă. Există suficiente studii care au stabilit o relaţie între pesticidele din alimentaţie şi apariţia anumitor tipuri de cancer şi boli neurologice grave.

Ce ar trebui să ştii despre mere şi pesticide

Pentru satisfacerea cerinţelor crescânde ale pieţei a fost nevoie de livezi tot mai mari şi mai productive. Ca urmare au apărut livezile industriale, unde se cultivă în special soiuri apreciate de consumatori. Din păcate, acestea prezintă un mare neajuns, şi anume au o coajă sensibilă ce le predispune la numeroase boli, în special fungice. Apariţia micozelor este limitată de aplicarea intensă de tratamente preventive. O producţie poate suporta până la 40 de tratamente, astfel că merele sunt pe lista fructelor şi legumelor care conţin cele mai multe pesticide. Adeseori se folosesc pesticide sistemice care se regăsesc direct în pulpa, nu numai în coaja fructului. Prin spălare poţi să limitezi pesticidele de la suprafaţă, dar este imposibil să le elimini pe cele din interior. Simbol al sănătăţii în numeroase reclame, mărul a ajuns o victimă a propriei celebrităţi.

Micul dejun

"E uşor să sărim peste micul dejun când avem o viaţă atât de ocupată în zilele noastre. Totuşi, cei care lucrează în domeniul sănătăţii şi psihologii sunt de acord că..."

Citeşte mai mult:
Micul dejun – când să mâncaţi şi ce să mâncaţi?»

Ce mere să cumperi

De departe cele mai bune mere sunt cele bio. Fructele care provin din grădinile mici de familie, unde nu se aplică tratamente cu pesticide, adeseori nu sunt atractive, prezentând defecte sau viermi. În schimb sunt sigure, mult mai gustoase şi pot fi mâncate cu tot cu coajă.

Soiurile rezistente genetic, primul pas către agricultura bio

Prezenţa pesticidelor nu trebuie să fie un pretext pentru a nu consuma mere. Beneficiile acestui fruct sunt superioare riscului expunerii la cantităţi mici de pesticide. Consumă preferenţial mere de la soiuri rezistente genetic. Începând cu anii '70, în urma polenizării încrucişate din livadă, diferită de modificarea genetică, au apărut peste tot în lume varietăţi de măr rezistente la anumite boli. Treptat, acestea au început să fie preferate şi de fermierii romani pentru că necesită un număr redus de tratamente. Soiurile Florina şi Generos, cu fructe mari şi de calitate, sunt cele mai cunoscute la noi.

Cumpără mai degrabă de la piaţa decât din supermarket

Merele din piaţa sunt de la producători locali şi suporta mai puţine tratamente decât cele din supermarket care provin din livezi industriale. În plus, acestea din urmă sunt tratate suplimentar cu substanţe de contact pentru luciu şi prelungirea timpului de păstrare, observându-se adeseori prezenţa unui strat unsuros pe coajă.

În supermarket alege fructe din Uniunea Europeană

Pentru a favoriza eliminarea pesticidelor cu care se tratează, legislaţia europeană impune respectarea unei anumite perioade de timp între ultimul tratament şi culegerea, respectiv punerea la vânzare a fructelor. Acesta este un motiv serios ca să consumi cu precădere fructe din UE. De asemenea, reglementările europene stabilesc limite maxime admisibile pentru reziduurile de pesticide.

Citeşte şi:
6 alimente banale pentru o sanătate de fier»

  • Facebook
  • Twitter
  • Google
+9
  • Beneficiile fructelor
  • Antioxidanti
  • Hipertensiune
  • Beneficii banane
  • fructe proaspete
  • mere

Articole pe aceeași temă

Trimite-ne opinia ta
Beneficiile surprinzătoare ale seminţelor de chia
Beneficiile surprinzătoare ale seminţelor de chia Dacă există un aliment care poate fi numit sfânt, acesta trebuie să fie Chia! Pline de vitamine şi minerale, ajutând la reglarea greutăţii, controlarea poftei de dulce şi luptând împotriva radicalilor liberi, aceste seminţe sunt, cu adevărat, o minune pentru sănătate, cu beneficii infinite! Iată 8 motive pentru care să începi... +3 / 0 +3
Top 5 înlocuitori pentru zahăr
Top 5 înlocuitori pentru zahăr Chiar dacă auzim în fiecare zi mesaje ce ne sfătuiesc să reducem consumul de zahăr, puţini dintre noi luăm măsuri să înlocuim acest duşman al sănătăţii şi siluetei noastre. O mare parte din alimentele pe care le consumăm zilnic, şi nu mă refer în special la prăjituri sau dulciuri, conţin zahăr în cantităţi foarte... +19 / 0 +19
Alimente pe care uităm să le includem în meniu
Alimente pe care uităm să le includem în meniu Obiceiurile noastre alimentare sunt influenţate de tradiţiile familiale, cultura alimentară etnică, preţurile alimentelor şi sortimentele din magazine. +15 / 0 +15
20 de cireşe echivalentul unei aspirine
20 de cireşe echivalentul unei aspirine Timp de secole, oamenii au folosit cireşele atât pentru gustul lor extraordinar, dar mai ales în scopuri terapeutice. Acest lucru a fost confirmat de numeroasele studii ştiinţifice, care au demonstrat că cireşele sunt bogate în antioxidanţi şi flavanoide, având un impact favorabil asupra bolilor de inimă, bolilor osoase dar şi un... +14 / -1 +13
Hreanul şi muştarul, medicamente naturale de sezon
Hreanul şi muştarul, medicamente naturale de sezon Cum ar fi o masă fără condimente? Cu siguranţă una fără gust. Avem numai de câştigat dacă asezonăm mâncarea cu hrean sau boabe de muştar. Ele sunt socotite a fi medicamente naturale, fiind indicate mai ales în anotimpul răcelilor. +10 / 0 +10
10 alimente care cresc senzaţia de foame
10 alimente care cresc senzaţia de foame Dacă vrei să slăbeşti, evită aceste alimente care îţi măresc mai mult senzaţia de foame. +9 / 0 +9
O problemă a toamnei: Vitamina D
O problemă a toamnei: Vitamina D - Pe timpul verii, organismul nostru produce vitamină D cu ajutorul luminii solare. Dar odată cu venirea toamnei, această producţie începe să stagneze. Cum poate fi evitată o carenţă de vitamina D în anotimpul rece? În lipsa ei, calciul nu se mai asimilează şi oasele se fac praf +8 / 0 +8
Prunele, fructe -  medicament
Prunele, fructe - medicament Prunele conţin importante cantităţi de sodiu, potasiu, fier, magneziu, mangan, seleniu, cupru şi vitaminele A, E, B şi C. De asemenea, foarte importanţi sunt acizii organici specifici - betacarotenul, substanţele pectice şi, nu în ultimul rând, micile cantităţi de acid oxalic şi fumaric. +8 / 0 +8
Oul, uzină de energie nutrițională. 5 mituri despre acest aliment controversat
Oul, uzină de energie nutrițională. 5 mituri despre acest aliment controversat Despre ouă s-au spus multe lucruri, făcând din acest aliment un subiect de controversă. Drept urmare, mulți au început să evite ouăle și să le înlocuiască cu alte alimente. Încă persistă mitul conform căruia consumul a mai mult de două ouă... +7 / 0 +7
10 beneficii impresionante ale consumului de nuci
10 beneficii impresionante ale consumului de nuci Sunt delicioase, iar despre cât de nutritive şi de benefice sănătăţii sunt vă lăsăm să descoperiţi în rândurile de mai jos. Nucile stimulează creierul, îmbunătăţesc digestia, fortifică oasele, reduc inflamaţia, menţin echilibrul glicemiei şi inima sănătoasă. Acestea conţin o mulţime de vitamine şi minerale esenţiale,... +7 / 0 +7