Poate un măr pe zi să ţină doctorul departe?

Noiembrie 13, 2015 | sursa: impenetrabil.ro
  • Facebook
  • Twitter
  • Google
+9
Poate un măr pe zi să ţină doctorul departe?

Cu toate că mărul are o mulţime de nutrienţi valoroşi, dacă mănânci nesănătos, stai zilnic patru ore în faţa televizorului şi nu faci mişcare, cu siguranţă rişti să mergi regulat la doctor. Mărul singur nu poate să anuleze efectele sedentarismului şi ale proastelor obiceiuri alimentare. Realitatea din spatele proverbului arată că un stil de viaţă sănătos şi echilibrat a fost dintodeauna o necesitate, iar a mânca un măr se identifică, poate mai mult ca oricând, cu nevoia unui consum sporit de legume şi fructe.

Ce beneficii aduce mărul
"Potenţialul antioxidant al mărului este mult mai mare decât al majorităţii fructelor exotice şi diferă de la o varietate la alta"
Mărul a început să fie înlocuit în alimentaţia noastră cu alte fructe exotice, ca rodii, portocale, kiwi, banane, etc. Dar cum se diferenţiază mărul în raport cu aceste fructe, cărora în permanenţă le sunt descoperite noi virtuţi pentru sănătate? Principalele beneficii ale mărului sunt date de bogăţia sa în antioxidanţi: compuşi fenolici, flavonoizi şi antocianine care dau culoarea roşie cojii de măr. Potenţialul antioxidant al mărului este mult mai mare decât al majorităţii fructelor exotice şi diferă de la o varietate la alta. De exemplu, Red Delicios, cunoscut şi sub numele de Bot de Iepure, are mai mulţi antioxidanţi decât afinele sălbatice. După anumite studii mărul protejează împotriva astmului şi a cancerului de plămâni.

Mărul se remarcă şi prin conţinutul său ridicat de fibre solubile, respectiv pectine, cu rol important în reglarea tranzitului intestinal. Conţine de asemenea fructoza şi sorbitol, două tipuri de zahăr care în cantităţi moderate favorizează, la rândul lor, peristaltismul intestinal. De aceea este bine că mărul să fie prezent mai ales în alimentaţia persoanelor cu probleme de constipaţie.

Cum să mănânci mărul, cu sau fără coajă?

Cea mai mare parte a antioxidanţilor şi fibrelor se găsesc în coaja mărului. Puterea antioxidantă a cojii este de până la 6 ori mai ridicată decât a pulpei. În rest, mărul nu este o sursă semnificativă de nutrienţi, cu excepţia vitaminei K. Sucul de mere nu are decât 3% din antioxidanţii mărului întreg. Studiile au demonstrat că mărul cu tot cu coaja este mult mai eficient în reducerea multiplicării celulelor canceroase, proprietatea fiind dată de compusul triterpene prezent doar în coaja mărului.

Hipertensiunea arteriala

"Activităţi precum fumatul şi consumul de alcool măresc considerabil riscul de apariţie a hipertensiunii..."

Citeşte mai mult:
Hipertensiunea arterială - cum trebuie tratată»

Oricât de sănătoasă este coaja, în condiţiile în care mărul este tratat cu pesticide, decât să ai motive de îngrijorare mai bine mănânci mărul curăţat de coajă. Există suficiente studii care au stabilit o relaţie între pesticidele din alimentaţie şi apariţia anumitor tipuri de cancer şi boli neurologice grave.

Ce ar trebui să ştii despre mere şi pesticide

Pentru satisfacerea cerinţelor crescânde ale pieţei a fost nevoie de livezi tot mai mari şi mai productive. Ca urmare au apărut livezile industriale, unde se cultivă în special soiuri apreciate de consumatori. Din păcate, acestea prezintă un mare neajuns, şi anume au o coajă sensibilă ce le predispune la numeroase boli, în special fungice. Apariţia micozelor este limitată de aplicarea intensă de tratamente preventive. O producţie poate suporta până la 40 de tratamente, astfel că merele sunt pe lista fructelor şi legumelor care conţin cele mai multe pesticide. Adeseori se folosesc pesticide sistemice care se regăsesc direct în pulpa, nu numai în coaja fructului. Prin spălare poţi să limitezi pesticidele de la suprafaţă, dar este imposibil să le elimini pe cele din interior. Simbol al sănătăţii în numeroase reclame, mărul a ajuns o victimă a propriei celebrităţi.

Micul dejun

"E uşor să sărim peste micul dejun când avem o viaţă atât de ocupată în zilele noastre. Totuşi, cei care lucrează în domeniul sănătăţii şi psihologii sunt de acord că..."

Citeşte mai mult:
Micul dejun – când să mâncaţi şi ce să mâncaţi?»

Ce mere să cumperi

De departe cele mai bune mere sunt cele bio. Fructele care provin din grădinile mici de familie, unde nu se aplică tratamente cu pesticide, adeseori nu sunt atractive, prezentând defecte sau viermi. În schimb sunt sigure, mult mai gustoase şi pot fi mâncate cu tot cu coajă.

Soiurile rezistente genetic, primul pas către agricultura bio

Prezenţa pesticidelor nu trebuie să fie un pretext pentru a nu consuma mere. Beneficiile acestui fruct sunt superioare riscului expunerii la cantităţi mici de pesticide. Consumă preferenţial mere de la soiuri rezistente genetic. Începând cu anii '70, în urma polenizării încrucişate din livadă, diferită de modificarea genetică, au apărut peste tot în lume varietăţi de măr rezistente la anumite boli. Treptat, acestea au început să fie preferate şi de fermierii romani pentru că necesită un număr redus de tratamente. Soiurile Florina şi Generos, cu fructe mari şi de calitate, sunt cele mai cunoscute la noi.

Cumpără mai degrabă de la piaţa decât din supermarket

Merele din piaţa sunt de la producători locali şi suporta mai puţine tratamente decât cele din supermarket care provin din livezi industriale. În plus, acestea din urmă sunt tratate suplimentar cu substanţe de contact pentru luciu şi prelungirea timpului de păstrare, observându-se adeseori prezenţa unui strat unsuros pe coajă.

În supermarket alege fructe din Uniunea Europeană

Pentru a favoriza eliminarea pesticidelor cu care se tratează, legislaţia europeană impune respectarea unei anumite perioade de timp între ultimul tratament şi culegerea, respectiv punerea la vânzare a fructelor. Acesta este un motiv serios ca să consumi cu precădere fructe din UE. De asemenea, reglementările europene stabilesc limite maxime admisibile pentru reziduurile de pesticide.

Citeşte şi:
6 alimente banale pentru o sanătate de fier»

  • Facebook
  • Twitter
  • Google
+9
  • Beneficiile fructelor
  • Antioxidanti
  • Hipertensiune
  • Beneficii banane
  • fructe proaspete
  • mere

Articole pe aceeași temă

Trimite-ne opinia ta
Ce ulei nu ar trebui să-ți lipsească iarna din casă
Ce ulei nu ar trebui să-ți lipsească iarna din casă Unul dintre cele mai bune uleiuri pentru gătit este uleiul de cocos. Compoziția acestuia rămâne neschimbată chiar și la temperaturi ridicate. +15 / 0 +15
Descoperă topul celor mai sănătoase 10 condimente din lume!
Descoperă topul celor mai sănătoase 10 condimente din lume! Condimentele sunt cele ce iti vor transforma o mancare banala intr-o delocatesa. Mai mult decat atat, acestea pot fi baza unui sistem imunitar puternic datorita continutului ridicat de vitamine si minerale benefice organismului. Descopera la ce te ajuta ele! Condimentele nu vor aduce un surplus de calorii ci doar savoare preparatului. Daca le... +24 / -2 +22
Alimente pe care uităm să le includem în meniu
Alimente pe care uităm să le includem în meniu Obiceiurile noastre alimentare sunt influenţate de tradiţiile familiale, cultura alimentară etnică, preţurile alimentelor şi sortimentele din magazine. +18 / 0 +18
6 beneficii neştiute ale dovleacului
6 beneficii neştiute ale dovleacului Plăcintă de dovleac, supă de dovleac, dovleac la cuptor, alegerile preparatelor cu dovleac sunt nesfârşite şi, cu adevărat, delicioase! Şi pentru că este vedeta acestui sezon, m-am gândit că ar fi bine să ştii şi că pe lângă aroma şi gustul puternic, dovleacul are şi numeroase beneficii pentru sănătate, cum ar fi ajutorul pe... +18 / -3 +15
Cele mai sănătoase alimente ale toamnei
Cele mai sănătoase alimente ale toamnei După o vară toridă, toamna vine la pachet cu o doză de vitamine și minerale pe care ți le pune la dispoziție prin intermediul fructelor și legumelor de sezon. +14 / 0 +14
Proprietatile magice ale sucului de morcovi
Proprietatile magice ale sucului de morcovi Stoarcerea fructelor si legumelor este calea rapida spre o sanatate optima. Folosirea legumelor si fructelor organice stoarse va permite sa consumati maximum de nutrienti din acestea decat daca le-ati gati. Masa de legume si fructe concentrata, in forma lichida este asimilata usor de organism, ceea ce face ca stoarcerea fructelor si legumelor sa... +13 / 0 +13
Nucul ține în frâu diabetul
Nucul ține în frâu diabetul Datorită conţinutului bogat de substanţe nutritive, nucile sunt recomandate pentru prevenirea bolilor de inimă, combaterea diabetului și pentru îmbunătăţirea memoriei. +12 / 0 +12
Mâncați îndeajuns de multe fructe - și dacă nu, cum puteți mări consumul?
Mâncați îndeajuns de multe fructe - și dacă nu, cum puteți mări consumul? Se spune deseori că ar trebui să consumăm cel puțin cinci porții de fructe și legume pe zi - iar în anumite părți din lume, cantitatea recomandată poate fi și mai mare. Întrebați-vă cu sinceritate câte porții consumați... +11 / 0 +11
Hreanul şi muştarul, medicamente naturale de sezon
Hreanul şi muştarul, medicamente naturale de sezon Cum ar fi o masă fără condimente? Cu siguranţă una fără gust. Avem numai de câştigat dacă asezonăm mâncarea cu hrean sau boabe de muştar. Ele sunt socotite a fi medicamente naturale, fiind indicate mai ales în anotimpul răcelilor. +10 / 0 +10
Piersicile - gustoase, dar și sănătoase
Piersicile - gustoase, dar și sănătoase Coajă pufoasă, parfum îmbietor, miez dulce și zemos... Piersicile sunt unul dintre cele mai apetisante fructe. Pe deasupra, au și efecte benefice asupra sănătății. +9 / 0 +9