Poate un măr pe zi să ţină doctorul departe?

Noiembrie 13, 2015 | sursa: impenetrabil.ro
  • Facebook
  • Twitter
  • Google
+9
Poate un măr pe zi să ţină doctorul departe?

Cu toate că mărul are o mulţime de nutrienţi valoroşi, dacă mănânci nesănătos, stai zilnic patru ore în faţa televizorului şi nu faci mişcare, cu siguranţă rişti să mergi regulat la doctor. Mărul singur nu poate să anuleze efectele sedentarismului şi ale proastelor obiceiuri alimentare. Realitatea din spatele proverbului arată că un stil de viaţă sănătos şi echilibrat a fost dintodeauna o necesitate, iar a mânca un măr se identifică, poate mai mult ca oricând, cu nevoia unui consum sporit de legume şi fructe.

Ce beneficii aduce mărul
"Potenţialul antioxidant al mărului este mult mai mare decât al majorităţii fructelor exotice şi diferă de la o varietate la alta"
Mărul a început să fie înlocuit în alimentaţia noastră cu alte fructe exotice, ca rodii, portocale, kiwi, banane, etc. Dar cum se diferenţiază mărul în raport cu aceste fructe, cărora în permanenţă le sunt descoperite noi virtuţi pentru sănătate? Principalele beneficii ale mărului sunt date de bogăţia sa în antioxidanţi: compuşi fenolici, flavonoizi şi antocianine care dau culoarea roşie cojii de măr. Potenţialul antioxidant al mărului este mult mai mare decât al majorităţii fructelor exotice şi diferă de la o varietate la alta. De exemplu, Red Delicios, cunoscut şi sub numele de Bot de Iepure, are mai mulţi antioxidanţi decât afinele sălbatice. După anumite studii mărul protejează împotriva astmului şi a cancerului de plămâni.

Mărul se remarcă şi prin conţinutul său ridicat de fibre solubile, respectiv pectine, cu rol important în reglarea tranzitului intestinal. Conţine de asemenea fructoza şi sorbitol, două tipuri de zahăr care în cantităţi moderate favorizează, la rândul lor, peristaltismul intestinal. De aceea este bine că mărul să fie prezent mai ales în alimentaţia persoanelor cu probleme de constipaţie.

Cum să mănânci mărul, cu sau fără coajă?

Cea mai mare parte a antioxidanţilor şi fibrelor se găsesc în coaja mărului. Puterea antioxidantă a cojii este de până la 6 ori mai ridicată decât a pulpei. În rest, mărul nu este o sursă semnificativă de nutrienţi, cu excepţia vitaminei K. Sucul de mere nu are decât 3% din antioxidanţii mărului întreg. Studiile au demonstrat că mărul cu tot cu coaja este mult mai eficient în reducerea multiplicării celulelor canceroase, proprietatea fiind dată de compusul triterpene prezent doar în coaja mărului.

Hipertensiunea arteriala

"Activităţi precum fumatul şi consumul de alcool măresc considerabil riscul de apariţie a hipertensiunii..."

Citeşte mai mult:
Hipertensiunea arterială - cum trebuie tratată»

Oricât de sănătoasă este coaja, în condiţiile în care mărul este tratat cu pesticide, decât să ai motive de îngrijorare mai bine mănânci mărul curăţat de coajă. Există suficiente studii care au stabilit o relaţie între pesticidele din alimentaţie şi apariţia anumitor tipuri de cancer şi boli neurologice grave.

Ce ar trebui să ştii despre mere şi pesticide

Pentru satisfacerea cerinţelor crescânde ale pieţei a fost nevoie de livezi tot mai mari şi mai productive. Ca urmare au apărut livezile industriale, unde se cultivă în special soiuri apreciate de consumatori. Din păcate, acestea prezintă un mare neajuns, şi anume au o coajă sensibilă ce le predispune la numeroase boli, în special fungice. Apariţia micozelor este limitată de aplicarea intensă de tratamente preventive. O producţie poate suporta până la 40 de tratamente, astfel că merele sunt pe lista fructelor şi legumelor care conţin cele mai multe pesticide. Adeseori se folosesc pesticide sistemice care se regăsesc direct în pulpa, nu numai în coaja fructului. Prin spălare poţi să limitezi pesticidele de la suprafaţă, dar este imposibil să le elimini pe cele din interior. Simbol al sănătăţii în numeroase reclame, mărul a ajuns o victimă a propriei celebrităţi.

Micul dejun

"E uşor să sărim peste micul dejun când avem o viaţă atât de ocupată în zilele noastre. Totuşi, cei care lucrează în domeniul sănătăţii şi psihologii sunt de acord că..."

Citeşte mai mult:
Micul dejun – când să mâncaţi şi ce să mâncaţi?»

Ce mere să cumperi

De departe cele mai bune mere sunt cele bio. Fructele care provin din grădinile mici de familie, unde nu se aplică tratamente cu pesticide, adeseori nu sunt atractive, prezentând defecte sau viermi. În schimb sunt sigure, mult mai gustoase şi pot fi mâncate cu tot cu coajă.

Soiurile rezistente genetic, primul pas către agricultura bio

Prezenţa pesticidelor nu trebuie să fie un pretext pentru a nu consuma mere. Beneficiile acestui fruct sunt superioare riscului expunerii la cantităţi mici de pesticide. Consumă preferenţial mere de la soiuri rezistente genetic. Începând cu anii '70, în urma polenizării încrucişate din livadă, diferită de modificarea genetică, au apărut peste tot în lume varietăţi de măr rezistente la anumite boli. Treptat, acestea au început să fie preferate şi de fermierii romani pentru că necesită un număr redus de tratamente. Soiurile Florina şi Generos, cu fructe mari şi de calitate, sunt cele mai cunoscute la noi.

Cumpără mai degrabă de la piaţa decât din supermarket

Merele din piaţa sunt de la producători locali şi suporta mai puţine tratamente decât cele din supermarket care provin din livezi industriale. În plus, acestea din urmă sunt tratate suplimentar cu substanţe de contact pentru luciu şi prelungirea timpului de păstrare, observându-se adeseori prezenţa unui strat unsuros pe coajă.

În supermarket alege fructe din Uniunea Europeană

Pentru a favoriza eliminarea pesticidelor cu care se tratează, legislaţia europeană impune respectarea unei anumite perioade de timp între ultimul tratament şi culegerea, respectiv punerea la vânzare a fructelor. Acesta este un motiv serios ca să consumi cu precădere fructe din UE. De asemenea, reglementările europene stabilesc limite maxime admisibile pentru reziduurile de pesticide.

Citeşte şi:
6 alimente banale pentru o sanătate de fier»

  • Facebook
  • Twitter
  • Google
+9
  • Beneficiile fructelor
  • Antioxidanti
  • Hipertensiune
  • Beneficii banane
  • fructe proaspete
  • mere

Articole pe aceeași temă

Trimite-ne opinia ta
5 mituri despre porumb desfiinţate
5 mituri despre porumb desfiinţate Porumbul fiert sau copt este una dintre mai simple şi mai delicioase plăceri ale vierii. Cu toate acestea, pe seama porumbului au apărut tot felul de mituri. Mulţi oameni sunt convinşi că acesta nu este sănătos. +8 / 0 +8
Top 5 înlocuitori pentru zahăr
Top 5 înlocuitori pentru zahăr Chiar dacă auzim în fiecare zi mesaje ce ne sfătuiesc să reducem consumul de zahăr, puţini dintre noi luăm măsuri să înlocuim acest duşman al sănătăţii şi siluetei noastre. O mare parte din alimentele pe care le consumăm zilnic, şi nu mă refer în special la prăjituri sau dulciuri, conţin zahăr în cantităţi foarte... +19 / 0 +19
6 beneficii neştiute ale dovleacului
6 beneficii neştiute ale dovleacului Plăcintă de dovleac, supă de dovleac, dovleac la cuptor, alegerile preparatelor cu dovleac sunt nesfârşite şi, cu adevărat, delicioase! Şi pentru că este vedeta acestui sezon, m-am gândit că ar fi bine să ştii şi că pe lângă aroma şi gustul puternic, dovleacul are şi numeroase beneficii pentru sănătate, cum ar fi ajutorul pe... +18 / -3 +15
2 litri de apă pe zi - mit sau realitate?
2 litri de apă pe zi - mit sau realitate? Pentru sănătatea dumneavoastră beţi cel puţin 2 litri de lichide pe zi”. E, deja, o afirmaţie înrădăcinată adânc în creierul nostru. Un fel de axiomă ce nu mai are nevoie de nicio demonstraţie ca să o credem pe cuvânt. 1 +16 / -2 +14
De ce este periculos zahărul
De ce este periculos zahărul Dacă astăzi e o banalitate pentru toată lumea, acum câteva secole zahărul era o delicatesă pe care puţini şi-o permiteau. Indienii au deţinut mult timp secretul zahărului vânzând delicatesa dulce la preţuri exorbitante. Nu degeaba i s-a spus „aurul alb”. Se crede că europenii l-au descoperit abia în secolul XI şi de atunci... +12 / 0 +12
Nucile - vedete în fiecare toamnă
Nucile - vedete în fiecare toamnă Nucile conţin minerale precum fier, fosfor, potasiu, magneziu, iod, vitaminele A, B, C, E şi P, peste 20 de aminoacizi, grăsimi nesaturate şi proteine. De aceea ele rămân un aliment de bază în cadrul unei diete sănătoase. +10 / 0 +10
8 lucruri care se întâmplă cu organismul tău când te laşi de băuturi carbogazoase
8 lucruri care se întâmplă cu organismul tău când te laşi de băuturi carbogazoase Sucurile racoritoare dau dependenta la fel precum tigarile, alcoolul sau drogurile. Te simti bine atunci cand le consumi, insa au efecte nocive asupra organismului pe termen lung. Iata ce se intampla cu corpul tau atunci cand te lasi de bauturile carbogazoase. +9 / 0 +9
5 alimente care îţi menţin inima sănătoasă
5 alimente care îţi menţin inima sănătoasă Ca să ai o inimă sănătoasă este indicat să mănânci alimente bogate în vitamine şi în minerale. În acest sens, iată ce legume şi fructe nu trebuie să-ţi lipsească din alimentaţie. +8 / 0 +8
Prunele, fructe -  medicament
Prunele, fructe - medicament Prunele conţin importante cantităţi de sodiu, potasiu, fier, magneziu, mangan, seleniu, cupru şi vitaminele A, E, B şi C. De asemenea, foarte importanţi sunt acizii organici specifici - betacarotenul, substanţele pectice şi, nu în ultimul rând, micile cantităţi de acid oxalic şi fumaric. +8 / 0 +8
Gălbenuşul de ou – atât de incriminat, şi totuşi atât de sănătos
Gălbenuşul de ou – atât de incriminat, şi totuşi atât de sănătos Gălbenuşurile au un conţinut ridicat de colesterol, însă un studiu realizat recent arată că un consum regulat de ouă nu influenţează deloc nivelul de colesterol general din sânge, în timp ce un altul a stabilit că acest aliment creşte nivelul de colesterol bun, care are ca efect protejarea inimii, informează publicaţia Huffington... +7 / 0 +7