Prunele, fructe - medicament

Iulie 23, 2015
  • Facebook
  • Twitter
  • Google
+8
Prunele, fructe -  medicament

Prunele conţin importante cantităţi de sodiu, potasiu, fier, magneziu, mangan, seleniu, cupru şi vitaminele A, E, B şi C. De asemenea, foarte importanţi sunt acizii organici specifici - betacarotenul, substanţele pectice şi, nu în ultimul rând, micile cantităţi de acid oxalic şi fumaric.

Datorită acestui conţinut complex, prunele sunt considerate atât de medicina clasică şi modernă, cât şi de cea alternativă un real medicament profilactic şi curativ pentru multe afecţiuni: gută, ateroscleroză, hepatite, diabet, intoxicaţii alimentare, reumatism, stări toxice cauzate de poluare etc. Aceleaşi fructe au un efect pozitiv asupra hipertensivilor datorită potasiului şi unor acizi organici care fluidizează sângele. Totodată, compuşii prezenţi în prună scad colesterolul sangvin şi depunerile acestuia pe vasele de sânge. Iar cuprul împiedică formarea de cheaguri sangvine, scăzând riscul de tromboflebite.

"Cercetătorii consideră că un consum zilnic, chiar modest, de prune proaspete, poate scădea cu peste 25% riscul apariţiei cancerului"Datorită fierului, prunele sunt şi un medicament antianemic şi antiastenic, decongestionează ficatul şi reduc riscul de apariţie a unor tipuri de ciroze. Prunele au efect laxativ şi, totodată, reduc riscul inflamaţiilor mucoasei digestive, scad activitatea intestinală şi au un efect eficient antihelmintic, adică împotriva paraziţilor intestinali. De asemenea, au un efect de reglare a absorbţiei glucozei din alimente, efect antipiretic (adică ajută la scăderea febrei) şi, nu în ultimul rând, diuretic şi de creştere a sistemului imunitar.

Prevenirea şi tratarea cancerelor incipiente

Încă din anii ’70 se ştia că prunele conţin o gamă largă de substanţe antioxidante care reduc efectul mutagen şi chiar cancerigen al radicalilor liberi.

Recent, biologii britanici au descoperit că unele anhidride, inclusiv cea oxalică, pot spori producţia unor proteine protectoare împotriva apariţiei unor dereglaje genetice. De asemenea, infimele cantităţi de acid oxalic sau anhidride din prune pot cupla unele proteine din celulele limfocitelor, care produc interferon şi interleukine. Aceste substanţe sunt compuşi organici foarte complecşi care pot distruge virusuri, celule străine, dar şi celulele canceroase care nu mai sunt recunoscute ca a fi proprii organismului. Prin aceste noi căi de acţiune, compuşii din prună, şi mai ales din coaja de prună, pot reduce semnificativ riscul de apariţie a celulelor maligne, adică a debutului cancerizării unui ţesut sau organ.

Alimente pe care uiti sa le incluzi in alimentatie

"Este adevărat că fiecare bucătărie etnică conţine feluri de mâncare specifice, care le deosebesc unele de altele. În plus, bucătăriile diferite presupun diferite obiceiuri..."

Citeşte mai mult:
Alimente pe care uităm să le includem în meniu»

Cercetătorii britanici de la Universitatea din Edinburgh, autori ai acestei descoperiri a anului 2009, consideră că un consum zilnic, chiar modest, de prune proaspete, poate scădea cu peste 25% riscul apariţiei cancerului. Aceştia recomandă consumul a 100-200 g prune cu coajă zilnic, la jumătate de oră după micul dejun, într-o cură din minimum 40 de zile la rând, în fiecare an. Este foarte important însă ca în primele 3 ore după consumul prunelor nedecojite să nu consumăm tării sau alimente ori băuturi foarte fierbinţi.

Protejează sistemul nervos

Aceiaşi cercetători britanici au descoperit că în pulpa de prună se regăsesc o serie de compuşi aminici ai acidului butiric şi hidroxi-butiric, care cresc producţia de acid gama-amino-butiric, numit în medicină GABA. Prin stimularea de GABA, majoritatea funcţiilor nervoase sunt revigorate, iar şansa apariţiei unor nevroze se reduce semnificativ. Aceşti combustibili butirici regăsiţi în cantităţi infime în prună au şi o serie de alte efecte benefice asupra sistemului nervos central şi mai ales asupra scoarţei cerebrale şi unii centri din trunchiul cerebral şi hipotalamus.

S-a dovedit astfel că aceşti compuşi prezenţi în prună pot acţiona asupra producţiei de serotonină în anumite reţele de neouroni din creier. Serotonina este un compus organic fabricat de creier care are rolul de a transmite informaţii extrem de importante în sistemul nervos central, fiind esenţială în realizarea stărilor psihice. Astfel, ca urmare a facilităţii producţiei normale de serotonină în diferite zone nervoase ale creierului, compuşii din prună pot scădea şansa apariţiei nevrozelor depresive şi chiar a unor forme depresive de tip reactiv. Creşterea selectivă a producţiei serotoninei datorită consumului de prune obligă creierul să perceapă mai intens aspectul plăcut, pozitiv, al realităţii, al vieţii şi mai slab impactul negativ al unor evenimente sau circumstanţe stresante sau neplăcute.

Aceleaşi substanţe prezente în prună acţionează şi asupra reţelelor de neuroni care fac legătura între corpus nigrus, numit şi nucleul de substanţă neagră din mezencefal, şi hipotalamus. Datorită acestei acţiuni specifice are loc o „purificare” a impulsurilor electrice care determină inducerea somnului. Altfel spus, consumul regulat de prune ne ajută să adormim mai repede, dar şi să ne păstrăm un somn profund pe o durată optimă, în nevoia de refacere a potenţialului de funcţionare a creierului. Se poate spune că o cură de prune poate avea efectul unui medicament antidepresiv, antistres, avantajul fiind lipsa totală a toxicităţii compuşilor în comparaţie cu periculoasele medicamente.

Alţi compuşi din prună cu structură asemănătoare piridoxinei s-au dovedit a proteja sistemul nervos de efectele stresului psihic. La fel de importante pentru vitalitatea creierului sunt şi acţiunile seleniului şi mai ales magneziului conţinut în pulpa fructului.

Citeşte şi:
Sfecla roşie şi beneficiile ei pentru sănătate»

  • Facebook
  • Twitter
  • Google
+8
  • Beneficiile fructelor
  • Alimentatie echilibrata
  • Vitamina D
  • Vitamina C
  • fructe proaspete

Articole pe aceeași temă

Trimite-ne opinia ta
Efectele pozitive ale consumului de ceai negru
Efectele pozitive ale consumului de ceai negru Băut zilnic, ceaiul negru îți vei păstra o siluetă de invidiat, deoarece ajută la stimularea digestiei și intensificarea arderilor corporale. O ceașcă de ceai negru poate înlocui cu brio ceașca de cafea dimineața. +20 / 0 +20
Descoperă topul celor mai sănătoase 10 condimente din lume!
Descoperă topul celor mai sănătoase 10 condimente din lume! Condimentele sunt cele ce iti vor transforma o mancare banala intr-o delocatesa. Mai mult decat atat, acestea pot fi baza unui sistem imunitar puternic datorita continutului ridicat de vitamine si minerale benefice organismului. Descopera la ce te ajuta ele! Condimentele nu vor aduce un surplus de calorii ci doar savoare preparatului. Daca le... +24 / -2 +22
Alimente pe care uităm să le includem în meniu
Alimente pe care uităm să le includem în meniu Obiceiurile noastre alimentare sunt influenţate de tradiţiile familiale, cultura alimentară etnică, preţurile alimentelor şi sortimentele din magazine. +18 / 0 +18
Beneficiile consumului de ciuperci pentru organism
Beneficiile consumului de ciuperci pentru organism Ciupercile comestibile au o multitudine de beneficii pentru sanatatea omului. Contin o serie de nutrienti, unii dintre acestia fiind un real suport terapeutic. Spre exemplu, conform unor studii de laborator, anumiti compusi din ciuperci au capacitatea de a anihila proliferarea celulelor tumorale. +15 / 0 +15
Pericolul din apa minerală. Persoanele care trebuie s-o elimine din alimentație
Pericolul din apa minerală. Persoanele care trebuie s-o elimine din alimentație Bolile cardiovasculare sunt responsabile pentru 60% dintre decesele din România, spre deosebire de media europeană de 46%. Moştenirea genetică, fumatul, sedentarismul şi alimentaţia sunt cele mai importante cauze. +14 / 0 +14
Topul uleiurilor sănătoase
Topul uleiurilor sănătoase Grăsimile sunt în topul listei cu cele mai discutate subiecte de medicii nutriţionişti din toată lumea. Auzim peste tot că există grăsimi bine, grăsimi rele, sănătoase sau nesănătoase. Probabil unii dintre voi nu mai consuma demult timp mezeluri, sau margarina şi rareori consuma ulei de măsline. Cu toate astea trebuie să ştii... +14 / 0 +14
Laptele de capră, mai sănătos?
Laptele de capră, mai sănătos? Deşi nu este un tip de lapte foarte popular la noi în ţară, laptele de capră este unul dintre cele mai consumate produse lactate în multe zone de pe glob. Beneficiile lui sunt multiple, fiind o excelentă sursă de calciu, bogat în substanţe nutritive. +12 / 0 +12
În sezonul rece ajută organismul consumând merişoare
În sezonul rece ajută organismul consumând merişoare În mod tradiţional, romanii asociază merişorul cu masa de Crăciun şi curcanul fript. Este folosit în foarte multe reţete culinare ( sosuri sau chiar deserturi) şi se poate consuma proaspăt, uscat sau chiar sub formă de suc. +12 / 0 +12
Obiceiuri esențiale pentru un colon sănătos!
Obiceiuri esențiale pentru un colon sănătos! Poate nu te-ai gândit până acum însă colonul este una dintre cele mai importante componente din organismul tău. Află cum să-l menții sănătos! +10 / 0 +10
Ce boli poate ascunde senzaţia acută de foame sau de sete
Ce boli poate ascunde senzaţia acută de foame sau de sete Foamea şi setea sunt senzaţii dirijate din creier. Ele activează nevoia de a te hrăni şi de a bea (instinctul de hrănire). Satisfacerea regulată îi permite organismului să menţină un echilibru interior biochimic. +9 / 0 +9