Prunele, fructe - medicament

Iulie 23, 2015
  • Facebook
  • Twitter
  • Google
+8
Prunele, fructe -  medicament

Prunele conţin importante cantităţi de sodiu, potasiu, fier, magneziu, mangan, seleniu, cupru şi vitaminele A, E, B şi C. De asemenea, foarte importanţi sunt acizii organici specifici - betacarotenul, substanţele pectice şi, nu în ultimul rând, micile cantităţi de acid oxalic şi fumaric.

Datorită acestui conţinut complex, prunele sunt considerate atât de medicina clasică şi modernă, cât şi de cea alternativă un real medicament profilactic şi curativ pentru multe afecţiuni: gută, ateroscleroză, hepatite, diabet, intoxicaţii alimentare, reumatism, stări toxice cauzate de poluare etc. Aceleaşi fructe au un efect pozitiv asupra hipertensivilor datorită potasiului şi unor acizi organici care fluidizează sângele. Totodată, compuşii prezenţi în prună scad colesterolul sangvin şi depunerile acestuia pe vasele de sânge. Iar cuprul împiedică formarea de cheaguri sangvine, scăzând riscul de tromboflebite.

"Cercetătorii consideră că un consum zilnic, chiar modest, de prune proaspete, poate scădea cu peste 25% riscul apariţiei cancerului"Datorită fierului, prunele sunt şi un medicament antianemic şi antiastenic, decongestionează ficatul şi reduc riscul de apariţie a unor tipuri de ciroze. Prunele au efect laxativ şi, totodată, reduc riscul inflamaţiilor mucoasei digestive, scad activitatea intestinală şi au un efect eficient antihelmintic, adică împotriva paraziţilor intestinali. De asemenea, au un efect de reglare a absorbţiei glucozei din alimente, efect antipiretic (adică ajută la scăderea febrei) şi, nu în ultimul rând, diuretic şi de creştere a sistemului imunitar.

Prevenirea şi tratarea cancerelor incipiente

Încă din anii ’70 se ştia că prunele conţin o gamă largă de substanţe antioxidante care reduc efectul mutagen şi chiar cancerigen al radicalilor liberi.

Recent, biologii britanici au descoperit că unele anhidride, inclusiv cea oxalică, pot spori producţia unor proteine protectoare împotriva apariţiei unor dereglaje genetice. De asemenea, infimele cantităţi de acid oxalic sau anhidride din prune pot cupla unele proteine din celulele limfocitelor, care produc interferon şi interleukine. Aceste substanţe sunt compuşi organici foarte complecşi care pot distruge virusuri, celule străine, dar şi celulele canceroase care nu mai sunt recunoscute ca a fi proprii organismului. Prin aceste noi căi de acţiune, compuşii din prună, şi mai ales din coaja de prună, pot reduce semnificativ riscul de apariţie a celulelor maligne, adică a debutului cancerizării unui ţesut sau organ.

Alimente pe care uiti sa le incluzi in alimentatie

"Este adevărat că fiecare bucătărie etnică conţine feluri de mâncare specifice, care le deosebesc unele de altele. În plus, bucătăriile diferite presupun diferite obiceiuri..."

Citeşte mai mult:
Alimente pe care uităm să le includem în meniu»

Cercetătorii britanici de la Universitatea din Edinburgh, autori ai acestei descoperiri a anului 2009, consideră că un consum zilnic, chiar modest, de prune proaspete, poate scădea cu peste 25% riscul apariţiei cancerului. Aceştia recomandă consumul a 100-200 g prune cu coajă zilnic, la jumătate de oră după micul dejun, într-o cură din minimum 40 de zile la rând, în fiecare an. Este foarte important însă ca în primele 3 ore după consumul prunelor nedecojite să nu consumăm tării sau alimente ori băuturi foarte fierbinţi.

Protejează sistemul nervos

Aceiaşi cercetători britanici au descoperit că în pulpa de prună se regăsesc o serie de compuşi aminici ai acidului butiric şi hidroxi-butiric, care cresc producţia de acid gama-amino-butiric, numit în medicină GABA. Prin stimularea de GABA, majoritatea funcţiilor nervoase sunt revigorate, iar şansa apariţiei unor nevroze se reduce semnificativ. Aceşti combustibili butirici regăsiţi în cantităţi infime în prună au şi o serie de alte efecte benefice asupra sistemului nervos central şi mai ales asupra scoarţei cerebrale şi unii centri din trunchiul cerebral şi hipotalamus.

S-a dovedit astfel că aceşti compuşi prezenţi în prună pot acţiona asupra producţiei de serotonină în anumite reţele de neouroni din creier. Serotonina este un compus organic fabricat de creier care are rolul de a transmite informaţii extrem de importante în sistemul nervos central, fiind esenţială în realizarea stărilor psihice. Astfel, ca urmare a facilităţii producţiei normale de serotonină în diferite zone nervoase ale creierului, compuşii din prună pot scădea şansa apariţiei nevrozelor depresive şi chiar a unor forme depresive de tip reactiv. Creşterea selectivă a producţiei serotoninei datorită consumului de prune obligă creierul să perceapă mai intens aspectul plăcut, pozitiv, al realităţii, al vieţii şi mai slab impactul negativ al unor evenimente sau circumstanţe stresante sau neplăcute.

Aceleaşi substanţe prezente în prună acţionează şi asupra reţelelor de neuroni care fac legătura între corpus nigrus, numit şi nucleul de substanţă neagră din mezencefal, şi hipotalamus. Datorită acestei acţiuni specifice are loc o „purificare” a impulsurilor electrice care determină inducerea somnului. Altfel spus, consumul regulat de prune ne ajută să adormim mai repede, dar şi să ne păstrăm un somn profund pe o durată optimă, în nevoia de refacere a potenţialului de funcţionare a creierului. Se poate spune că o cură de prune poate avea efectul unui medicament antidepresiv, antistres, avantajul fiind lipsa totală a toxicităţii compuşilor în comparaţie cu periculoasele medicamente.

Alţi compuşi din prună cu structură asemănătoare piridoxinei s-au dovedit a proteja sistemul nervos de efectele stresului psihic. La fel de importante pentru vitalitatea creierului sunt şi acţiunile seleniului şi mai ales magneziului conţinut în pulpa fructului.

Citeşte şi:
Sfecla roşie şi beneficiile ei pentru sănătate»

  • Facebook
  • Twitter
  • Google
+8
  • Beneficiile fructelor
  • Alimentatie echilibrata
  • Vitamina D
  • Vitamina C
  • fructe proaspete

Articole pe aceeași temă

Trimite-ne opinia ta
Beneficiile surprinzătoare ale seminţelor de chia
Beneficiile surprinzătoare ale seminţelor de chia Dacă există un aliment care poate fi numit sfânt, acesta trebuie să fie Chia! Pline de vitamine şi minerale, ajutând la reglarea greutăţii, controlarea poftei de dulce şi luptând împotriva radicalilor liberi, aceste seminţe sunt, cu adevărat, o minune pentru sănătate, cu beneficii infinite! Iată 8 motive pentru care să începi... +3 / 0 +3
Top 5 înlocuitori pentru zahăr
Top 5 înlocuitori pentru zahăr Chiar dacă auzim în fiecare zi mesaje ce ne sfătuiesc să reducem consumul de zahăr, puţini dintre noi luăm măsuri să înlocuim acest duşman al sănătăţii şi siluetei noastre. O mare parte din alimentele pe care le consumăm zilnic, şi nu mă refer în special la prăjituri sau dulciuri, conţin zahăr în cantităţi foarte... +19 / 0 +19
Alimente pe care uităm să le includem în meniu
Alimente pe care uităm să le includem în meniu Obiceiurile noastre alimentare sunt influenţate de tradiţiile familiale, cultura alimentară etnică, preţurile alimentelor şi sortimentele din magazine. +15 / 0 +15
20 de cireşe echivalentul unei aspirine
20 de cireşe echivalentul unei aspirine Timp de secole, oamenii au folosit cireşele atât pentru gustul lor extraordinar, dar mai ales în scopuri terapeutice. Acest lucru a fost confirmat de numeroasele studii ştiinţifice, care au demonstrat că cireşele sunt bogate în antioxidanţi şi flavanoide, având un impact favorabil asupra bolilor de inimă, bolilor osoase dar şi un... +14 / -1 +13
Hreanul şi muştarul, medicamente naturale de sezon
Hreanul şi muştarul, medicamente naturale de sezon Cum ar fi o masă fără condimente? Cu siguranţă una fără gust. Avem numai de câştigat dacă asezonăm mâncarea cu hrean sau boabe de muştar. Ele sunt socotite a fi medicamente naturale, fiind indicate mai ales în anotimpul răcelilor. +10 / 0 +10
10 alimente care cresc senzaţia de foame
10 alimente care cresc senzaţia de foame Dacă vrei să slăbeşti, evită aceste alimente care îţi măresc mai mult senzaţia de foame. +9 / 0 +9
Cat de sanatos este porumbul si care este mai bun: cel fiert sau cel copt
Cat de sanatos este porumbul si care este mai bun: cel fiert sau cel copt Porumbul fiert sau copt este foarte apreciat in aceasta perioada. Si tocmai pentru ca nu putini suntem cei care adoram gustul lui, am stat de vorba cu dr. Laura Ene, medic primar diabet, nutritie si boli metabolice, pentru a afla cat este de sanatos. +8 / 0 +8
Fructele care iti dau cea mai mare cantitate de energie
Fructele care iti dau cea mai mare cantitate de energie Pentru a te ajuta sa obtii un boost de energie, in mijlocul zilei, am decis sa facem un top practic al acelor fructe care iti dau energie, care te invioreaza rapid, exact cand ai nevoie! +8 / 0 +8
Oul, uzină de energie nutrițională. 5 mituri despre acest aliment controversat
Oul, uzină de energie nutrițională. 5 mituri despre acest aliment controversat Despre ouă s-au spus multe lucruri, făcând din acest aliment un subiect de controversă. Drept urmare, mulți au început să evite ouăle și să le înlocuiască cu alte alimente. Încă persistă mitul conform căruia consumul a mai mult de două ouă... +7 / 0 +7
10 beneficii impresionante ale consumului de nuci
10 beneficii impresionante ale consumului de nuci Sunt delicioase, iar despre cât de nutritive şi de benefice sănătăţii sunt vă lăsăm să descoperiţi în rândurile de mai jos. Nucile stimulează creierul, îmbunătăţesc digestia, fortifică oasele, reduc inflamaţia, menţin echilibrul glicemiei şi inima sănătoasă. Acestea conţin o mulţime de vitamine şi minerale esenţiale,... +7 / 0 +7