Smochine: beneficii pentru sănătate şi frumuseţe, contraindicaţii

Ianuarie 9, 2017 | sursa: csid.ro - Paula Rotaru
  • Facebook
  • Twitter
  • Google
+3
Smochine: beneficii pentru sănătate şi frumuseţe, contraindicaţii

Smochinele sunt fructe dulci, consumate mai des confiate, însă în ultima vreme au început să apară în supermarketuri şi sub formă proaspătă. Pe lângă faptul că au un gust minunat, aceste fructe dispun şi de nutrienţi cu efecte benefice pentru sănătatea şi frumuseţea noastră. Studii recente arată chiar că aceste fructe ar putea ameliora simptomele anumitor afecţiuni, cum ar fi diabetul sau eczemele.

Iată câteva motive să consumaţi mai des smochine!

Smochine: valoare nutriţională

O smochină mare are în jur de 47 de calorii şi puteţi consuma câteva între mese, ca gustări, dar nu exageraţi cu cantităţile, mai ales dacă sunteţi la dietă. Atât smochinele proaspete, cât şi cele uscate sunt bogate în fibre, care conferă senzaţia de saţietate, combat constipaţia, ţin sub control nivelul colesterolului şi reglează glicemia.

De asemenea, smochinele sunt surse bogate în calciu – mineral care previne instalarea osteoporozei şi a problemelor dentare – şi antioxidanţi care au rolul unui scut protector împotriva acţiunii radicalilor liberi.

Studiile arată că smochinele se numără printre cele mai bune surse vegetale de vitamine şi minerale, precum:

  • "smochinele se numără printre cele mai bune surse vegetale de vitamine şi minerale"Vitamina A
  • Vitamina C
  • Vitamina K
  • Vitaminele din complexul B
  • Potasiu
  • Magneziu
  • Zinc
  • Cupru
  • Mangan
  • Fier

Reţineţi că smochinele proaspete sunt de preferat în detrimentul celor uscate, deoarece au mai puţine calorii. De exemplu, 100 de grame de smochine uscate au 249 de calorii, 3.3 grame de proteine, 69 de grame de carbohidraţi şi 5.6 grame de fibre. Pe de altă parte, 100 de grame de smochine proaspete conţin 80 de calorii, 1.3 grame de proteine, 20 de grame de carbohidraţi şi 2.2 grame de fibre.

Smochinele şi diabetul

Nu doar fructul este benefic pentru sănătate, ci şi frunzele acestuia. Cercetările arată că substanţele prezente în frunzele de smochin pot regla nivelul zahărului din sânge. Un studiu realizat în 2016 pe animale de laborator a relevat că ficusina, un compus extras din frunzele de smochin, poate combate rezistenţa la insulină. De asemenea, studii anterioare au demonstrat că alte substanţe din frunzele de smochin pot regla nivelul de vitamina E şi pe cel de acizi graşi din sânge.

Ananasul

"fructele de ananas sunt foarte bogate în apă, au un aport caloric redus şi conţin foarte puţine substanţe minerale şi vitamine..."

Citeşte mai mult:
Ce afecțiuni poți trata cu ananas»

Înainte de a consuma smochine sau de a începe un tratament natural de orice fel, consultă-te cu medicul diabetolog. Ţine minte că alimentaţia sănătoasă, medicaţia şi testarea regulată a glicemiei rămân principalele metode prin care poţi ţine sub control diabetul.

Beneficiile smochinelor pentru piele

În medicina tradiţională, smochinele sunt des utilizate pentru proprietăţile lor benefice asupra afecţiunilor pielii, cum ar fi eczemele, vitiligo şi psoriazisul. Deşi nu există încă temei ştiinţific pentru a valida eficienţa acestor remedii, studii preliminare de mică amploare arată rezultate promiţătoare.

De exemplu, pe un eşantion de 25 de persoane care suferau de negi (veruci), medicii au aplicat latex, un suc lăptos colectat din rămurelele tinere de smochin. Pentru a sesiza diferenţa dintre acest remediu şi tratamentul convenţional, ei au aplicat crioterapia (îngheţarea) pe câţiva negi. Rezultatele au arătat că latexul smochinului a avut aproape acelaşi efect precum crioterapia şi nu au existat reacţii adverse, scrie healthline.com.

Smochinele crude pot fi folosite şi pentru prepararea unor măşti faciale hidratante. Nu trebuie decât să zdrobiţi cu furculiţa miezul smochinelor. Adăugaţi o linguriţă cu iaurt, pentru un plus de hidratare. Aplicaţi amestecul pe faţă, prin mişcări circulare. Lăsaţi să acţioneze 10-15 minute, apoi îndepărtaţi cu apă călduţă.

Dacă aveţi tenul foarte sensibil sau prezentaţi reacţii alergice la latex, nu folosiţi această mască!

Însă cel mai sigur mod de a beneficia de conţinutul bogat în vitamine, minerale şi antioxidanţi este să le consumaţi proaspete, mai ales că eficienţa remediilor naturale nu este pe deplin validată de studii ştiinţifice.

Îţi cade părul? Mănâncă smochine!

Extractul de smochine este un ingredient des întâlnit în şampoane, balsamuri şi măşti, deoarece se consideră că acesta întăreşte şi hidratează în acelaşi timp firul de păr, promovând regenerarea acestuia. Chiar dacă studii aprofundate pe această temă lipsesc momentan, există credinţa că unele vitamine şi minerale din smochine ar putea contribui la menţinerea sănătăţii podoabei capilare.

De exemplu, zincul şi cuprul din smochine pot reduce numărul firelor de păr căzute, accelerând în acelaşi timp refacerea foliculilor. Totuşi studiile arată că există o legătură directă între deficienţa de zinc, cupru, seleniu, magneziu, calciu, vitaminele B şi C şi căderea părului. Aşadar, consumul de smochine poate repara această deficienţă, ameliorând totodată aspectul părului.

Efecte adverse ale consumului de smochine

Reacţiile alergice la smochine şi interacţiunea cu alte medicamente sunt rare, dar există şi cazuri când latexul sau polenul poate cauza reacţii adverse. De asemenea, evitaţi să consumaţi smochine dacă urmaţi un tratament cu antioagulante, deoarece vitamina K din fructe poate subţia excesiv sângele, favorizând apariţia anemiei şi a intoxicaţiilor la nivelul ficatului.

Mare atenţie şi la cantităţi! Consumate în cantităţi mari, smochinele pot duce la diaree.

Citeşte şi:
Chimenul negru (Negrilica) – „remediul pentru orice, in afara de moarte”»

  • Facebook
  • Twitter
  • Google
+3
  • Boli și stări
  • Caderea parului
  • Diabet
  • dieta
  • zahar
  • smochine

Articole pe aceeași temă

Trimite-ne opinia ta
Brânca-ursului reglează tensiunea
Brânca-ursului reglează tensiunea Cunoscută și ca „ginsengul românesc“, brânca ursului ajută la reglarea tensiunii arteriale și la tratarea sterilității. Mai este numită și „planta dragostei,“ întrucât crește dorința sexuală. +6 / 0 +6
Top 5 înlocuitori pentru zahăr
Top 5 înlocuitori pentru zahăr Chiar dacă auzim în fiecare zi mesaje ce ne sfătuiesc să reducem consumul de zahăr, puţini dintre noi luăm măsuri să înlocuim acest duşman al sănătăţii şi siluetei noastre. O mare parte din alimentele pe care le consumăm zilnic, şi nu mă refer în special la prăjituri sau dulciuri, conţin zahăr în cantităţi foarte... +19 / 0 +19
Ouăle - vedete la masa de Paşte
Ouăle - vedete la masa de Paşte Oul este reprezintă un aliment valoros pentru alimentaţia omului încă din cele mai vechi timpuri. Se întâmpla acest lucru datorită nutrienţilor ce se găsesc în ouă dar şi datorită gradului ridicat de asimilare a nutrienţilor din compoziţia lor. +15 / 0 +15
Topul uleiurilor sănătoase
Topul uleiurilor sănătoase Grăsimile sunt în topul listei cu cele mai discutate subiecte de medicii nutriţionişti din toată lumea. Auzim peste tot că există grăsimi bine, grăsimi rele, sănătoase sau nesănătoase. Probabil unii dintre voi nu mai consuma demult timp mezeluri, sau margarina şi rareori consuma ulei de măsline. Cu toate astea trebuie să ştii... +14 / 0 +14
În sezonul rece ajută organismul consumând merişoare
În sezonul rece ajută organismul consumând merişoare În mod tradiţional, romanii asociază merişorul cu masa de Crăciun şi curcanul fript. Este folosit în foarte multe reţete culinare ( sosuri sau chiar deserturi) şi se poate consuma proaspăt, uscat sau chiar sub formă de suc. +12 / 0 +12
Descoperă beneficiile bananelor
Descoperă beneficiile bananelor Dacă treci peste prejudecăţi şi îţi scoţi din cap toate legăturile pe care le faci apropo de banane, vei descoperi că mâncatul acestora reprezintă lucruri foarte serioase şi asta implica multe beneficii pentru organism şi sănătatea acestuia. +10 / 0 +10
8 lucruri care se întâmplă cu organismul tău când te laşi de băuturi carbogazoase
8 lucruri care se întâmplă cu organismul tău când te laşi de băuturi carbogazoase Sucurile racoritoare dau dependenta la fel precum tigarile, alcoolul sau drogurile. Te simti bine atunci cand le consumi, insa au efecte nocive asupra organismului pe termen lung. Iata ce se intampla cu corpul tau atunci cand te lasi de bauturile carbogazoase. +9 / 0 +9
5 alimente care îţi menţin inima sănătoasă
5 alimente care îţi menţin inima sănătoasă Ca să ai o inimă sănătoasă este indicat să mănânci alimente bogate în vitamine şi în minerale. În acest sens, iată ce legume şi fructe nu trebuie să-ţi lipsească din alimentaţie. +8 / 0 +8
Prunele, fructe -  medicament
Prunele, fructe - medicament Prunele conţin importante cantităţi de sodiu, potasiu, fier, magneziu, mangan, seleniu, cupru şi vitaminele A, E, B şi C. De asemenea, foarte importanţi sunt acizii organici specifici - betacarotenul, substanţele pectice şi, nu în ultimul rând, micile cantităţi de acid oxalic şi fumaric. +8 / 0 +8
Oul, uzină de energie nutrițională. 5 mituri despre acest aliment controversat
Oul, uzină de energie nutrițională. 5 mituri despre acest aliment controversat Despre ouă s-au spus multe lucruri, făcând din acest aliment un subiect de controversă. Drept urmare, mulți au început să evite ouăle și să le înlocuiască cu alte alimente. Încă persistă mitul conform căruia consumul a mai mult de două ouă... +7 / 0 +7