Smochine: beneficii pentru sănătate şi frumuseţe, contraindicaţii

Ianuarie 9, 2017 | sursa: csid.ro - Paula Rotaru
  • Facebook
  • Twitter
  • Google
+3
Smochine: beneficii pentru sănătate şi frumuseţe, contraindicaţii

Smochinele sunt fructe dulci, consumate mai des confiate, însă în ultima vreme au început să apară în supermarketuri şi sub formă proaspătă. Pe lângă faptul că au un gust minunat, aceste fructe dispun şi de nutrienţi cu efecte benefice pentru sănătatea şi frumuseţea noastră. Studii recente arată chiar că aceste fructe ar putea ameliora simptomele anumitor afecţiuni, cum ar fi diabetul sau eczemele.

Iată câteva motive să consumaţi mai des smochine!

Smochine: valoare nutriţională

O smochină mare are în jur de 47 de calorii şi puteţi consuma câteva între mese, ca gustări, dar nu exageraţi cu cantităţile, mai ales dacă sunteţi la dietă. Atât smochinele proaspete, cât şi cele uscate sunt bogate în fibre, care conferă senzaţia de saţietate, combat constipaţia, ţin sub control nivelul colesterolului şi reglează glicemia.

De asemenea, smochinele sunt surse bogate în calciu – mineral care previne instalarea osteoporozei şi a problemelor dentare – şi antioxidanţi care au rolul unui scut protector împotriva acţiunii radicalilor liberi.

Studiile arată că smochinele se numără printre cele mai bune surse vegetale de vitamine şi minerale, precum:

  • "smochinele se numără printre cele mai bune surse vegetale de vitamine şi minerale"Vitamina A
  • Vitamina C
  • Vitamina K
  • Vitaminele din complexul B
  • Potasiu
  • Magneziu
  • Zinc
  • Cupru
  • Mangan
  • Fier

Reţineţi că smochinele proaspete sunt de preferat în detrimentul celor uscate, deoarece au mai puţine calorii. De exemplu, 100 de grame de smochine uscate au 249 de calorii, 3.3 grame de proteine, 69 de grame de carbohidraţi şi 5.6 grame de fibre. Pe de altă parte, 100 de grame de smochine proaspete conţin 80 de calorii, 1.3 grame de proteine, 20 de grame de carbohidraţi şi 2.2 grame de fibre.

Smochinele şi diabetul

Nu doar fructul este benefic pentru sănătate, ci şi frunzele acestuia. Cercetările arată că substanţele prezente în frunzele de smochin pot regla nivelul zahărului din sânge. Un studiu realizat în 2016 pe animale de laborator a relevat că ficusina, un compus extras din frunzele de smochin, poate combate rezistenţa la insulină. De asemenea, studii anterioare au demonstrat că alte substanţe din frunzele de smochin pot regla nivelul de vitamina E şi pe cel de acizi graşi din sânge.

Ananasul

"fructele de ananas sunt foarte bogate în apă, au un aport caloric redus şi conţin foarte puţine substanţe minerale şi vitamine..."

Citeşte mai mult:
Ce afecțiuni poți trata cu ananas»

Înainte de a consuma smochine sau de a începe un tratament natural de orice fel, consultă-te cu medicul diabetolog. Ţine minte că alimentaţia sănătoasă, medicaţia şi testarea regulată a glicemiei rămân principalele metode prin care poţi ţine sub control diabetul.

Beneficiile smochinelor pentru piele

În medicina tradiţională, smochinele sunt des utilizate pentru proprietăţile lor benefice asupra afecţiunilor pielii, cum ar fi eczemele, vitiligo şi psoriazisul. Deşi nu există încă temei ştiinţific pentru a valida eficienţa acestor remedii, studii preliminare de mică amploare arată rezultate promiţătoare.

De exemplu, pe un eşantion de 25 de persoane care suferau de negi (veruci), medicii au aplicat latex, un suc lăptos colectat din rămurelele tinere de smochin. Pentru a sesiza diferenţa dintre acest remediu şi tratamentul convenţional, ei au aplicat crioterapia (îngheţarea) pe câţiva negi. Rezultatele au arătat că latexul smochinului a avut aproape acelaşi efect precum crioterapia şi nu au existat reacţii adverse, scrie healthline.com.

Smochinele crude pot fi folosite şi pentru prepararea unor măşti faciale hidratante. Nu trebuie decât să zdrobiţi cu furculiţa miezul smochinelor. Adăugaţi o linguriţă cu iaurt, pentru un plus de hidratare. Aplicaţi amestecul pe faţă, prin mişcări circulare. Lăsaţi să acţioneze 10-15 minute, apoi îndepărtaţi cu apă călduţă.

Dacă aveţi tenul foarte sensibil sau prezentaţi reacţii alergice la latex, nu folosiţi această mască!

Însă cel mai sigur mod de a beneficia de conţinutul bogat în vitamine, minerale şi antioxidanţi este să le consumaţi proaspete, mai ales că eficienţa remediilor naturale nu este pe deplin validată de studii ştiinţifice.

Îţi cade părul? Mănâncă smochine!

Extractul de smochine este un ingredient des întâlnit în şampoane, balsamuri şi măşti, deoarece se consideră că acesta întăreşte şi hidratează în acelaşi timp firul de păr, promovând regenerarea acestuia. Chiar dacă studii aprofundate pe această temă lipsesc momentan, există credinţa că unele vitamine şi minerale din smochine ar putea contribui la menţinerea sănătăţii podoabei capilare.

De exemplu, zincul şi cuprul din smochine pot reduce numărul firelor de păr căzute, accelerând în acelaşi timp refacerea foliculilor. Totuşi studiile arată că există o legătură directă între deficienţa de zinc, cupru, seleniu, magneziu, calciu, vitaminele B şi C şi căderea părului. Aşadar, consumul de smochine poate repara această deficienţă, ameliorând totodată aspectul părului.

Efecte adverse ale consumului de smochine

Reacţiile alergice la smochine şi interacţiunea cu alte medicamente sunt rare, dar există şi cazuri când latexul sau polenul poate cauza reacţii adverse. De asemenea, evitaţi să consumaţi smochine dacă urmaţi un tratament cu antioagulante, deoarece vitamina K din fructe poate subţia excesiv sângele, favorizând apariţia anemiei şi a intoxicaţiilor la nivelul ficatului.

Mare atenţie şi la cantităţi! Consumate în cantităţi mari, smochinele pot duce la diaree.

Citeşte şi:
Chimenul negru (Negrilica) – „remediul pentru orice, in afara de moarte”»

  • Facebook
  • Twitter
  • Google
+3
  • Boli și stări
  • Caderea parului
  • Diabet
  • dieta
  • zahar
  • smochine

Articole pe aceeași temă

Trimite-ne opinia ta
Proprietatile magice ale sucului de morcovi
Proprietatile magice ale sucului de morcovi Stoarcerea fructelor si legumelor este calea rapida spre o sanatate optima. Folosirea legumelor si fructelor organice stoarse va permite sa consumati maximum de nutrienti din acestea decat daca le-ati gati. Masa de legume si fructe concentrata, in forma lichida este asimilata usor de organism, ceea ce face ca stoarcerea fructelor si legumelor sa... +12 / 0 +12
Sfecla roşie şi beneficiile ei pentru sănătate
Sfecla roşie şi beneficiile ei pentru sănătate Cu un gust dulceag şi o culoare minunată, sfecla roşie te poate ţine departe de cele mai crunte boli precum cancerul, bolile hepatice sau cardiovasculare. Iată, pe larg, care sunt beneficiile unui consum regulat de sfeclă roşie: +23 / -1 +22
De ce e bine sa bei dimineata un pahar de apa cu lamaie?
De ce e bine sa bei dimineata un pahar de apa cu lamaie? Daca iti doresti sa iti detoxifiezi organismul si nu vrei sa tii o dieta stricta, cea mai buna metoda este sa bei in fiecare dimineata un pahar de apa plata cu cateva felii de lamaie. Consumul de apa cu lamaie dimineata iti aduce tot felul de beneficii, de aceea incearca sa il introduci cat mai mult in rutina ta. Daca suferi de gastrita sau... +15 / 0 +15
Ouăle - vedete la masa de Paşte
Ouăle - vedete la masa de Paşte Oul este reprezintă un aliment valoros pentru alimentaţia omului încă din cele mai vechi timpuri. Se întâmpla acest lucru datorită nutrienţilor ce se găsesc în ouă dar şi datorită gradului ridicat de asimilare a nutrienţilor din compoziţia lor. +15 / 0 +15
Topul uleiurilor sănătoase
Topul uleiurilor sănătoase Grăsimile sunt în topul listei cu cele mai discutate subiecte de medicii nutriţionişti din toată lumea. Auzim peste tot că există grăsimi bine, grăsimi rele, sănătoase sau nesănătoase. Probabil unii dintre voi nu mai consuma demult timp mezeluri, sau margarina şi rareori consuma ulei de măsline. Cu toate astea trebuie să ştii... +14 / 0 +14
De ce este periculos zahărul
De ce este periculos zahărul Dacă astăzi e o banalitate pentru toată lumea, acum câteva secole zahărul era o delicatesă pe care puţini şi-o permiteau. Indienii au deţinut mult timp secretul zahărului vânzând delicatesa dulce la preţuri exorbitante. Nu degeaba i s-a spus „aurul alb”. Se crede că europenii l-au descoperit abia în secolul XI şi de atunci... +12 / 0 +12
De ce ar trebui sa renuntam la painea alba?
De ce ar trebui sa renuntam la painea alba? Painea alba mai este numita si "alimentul gol", deoarece contine numai amidon, pe care organismul il transforma in zahar si grasimi. +10 / 0 +10
Nucile - vedete în fiecare toamnă
Nucile - vedete în fiecare toamnă Nucile conţin minerale precum fier, fosfor, potasiu, magneziu, iod, vitaminele A, B, C, E şi P, peste 20 de aminoacizi, grăsimi nesaturate şi proteine. De aceea ele rămân un aliment de bază în cadrul unei diete sănătoase. +10 / 0 +10
10 alimente care cresc senzaţia de foame
10 alimente care cresc senzaţia de foame Dacă vrei să slăbeşti, evită aceste alimente care îţi măresc mai mult senzaţia de foame. +9 / 0 +9
Pigmentul violet din alimente,remediul naturii pentru cancer
Pigmentul violet din alimente,remediul naturii pentru cancer Un organism sănătos are nevoie de toată gama de nutrimenți, motiv pentru care se recomandă o dietă echilibrată și vastă. Alimentele de culoare închisă îți oferă o doză de antioxidanți de calitate. +8 / 0 +8