Un post echilibrat previne carențele nutriționale

Noiembrie 27, 2017 | sursa: www.drfurtunadan.ro
  • Facebook
  • Twitter
  • Google
+9
Un post echilibrat previne carențele nutriționale

Interviu cu doamna Dr. Gabriela Ancateu, medic specialist Medicina de familie, Nutriție și siguranță alimentară

Stimată doamnă doctor Gabriela Ancateu, cum putem să ținem un post sănătos?

"Pentru a crește absorbția fierului non-hem este recomandată mărirea aportului de vitamina C"Alimentația în post asigură curățarea, purificarea și regenerarea organismului, dacă sunt respectate câteva reguli de alimentație sănătoasă. Din păcate, nu sunt puțini cei care consideră ca este suficient să elimine din alimentație produsele de origine animală. Aportul echilibrat de macro și micronutrienți – proteine, glucide, lipide, fibre, vitamine și minerale – este însă foarte important. Am observat adesea, la pacienții mei, tendința unui dezechilibru în alimentația de post, dat de aportul scăzut de alimente bogate în proteine vegetale, în paralel cu un aport exagerat de produse bogate în carbohidrați – pâine din faină albă, paste făinoase, cartofi, dulciuri de post care conțin foarte mult zahăr etc. De asemenea, am observat tendința de a alege produse semipreparate, mezeluri sau pateuri vegetale, care au conținut ridicat de substante toxice (aditivi, coloranți, conservanți). Recomandarea mea este să citiți cu mare atenție etichetele înainte de a cumpăra și consuma produsele de post disponibile în magazine.

Sunt persoane care nu țin post deoarece se tem să nu se anemieze. Ce alimente putem să consumăm și în ce cantități, ca să nu ajungem la anemie?

Riscul apariției unei anemii există în post datorită faptului că absorbția fierului non-hem, cel din alimentele vegetale, este mai scăzută comparativ cu fierul hem, care este prezent în alimentele de origine animală. Pentru a crește absorbția fierului non-hem este recomandată mărirea aportului de vitamina C.
Cele mai bune surse de fier de origine vegetală sunt: fasolea, lintea, năutul, cerealele integrale și cele fortifiat , legumele cu frunze verzi.

Un alt grup de persoane consideră că vitamina B 12 din carne poate fi cu greu înlocuită din surse vegetale. Este aceasta o problemă reală?

Carența de vitamina B 12 reprezintă o problema gravă deoarece conduce la anemie. În timpul postului, pentru a asigura aportul optim de vitamina B12, meniul trebuie să includă alimente precum cereale fortifiate sau lapte de soia cu vitamina B12. La acestea se pot adăuga suplimente nutritive cu vitamina B 12. În zilele în care este permis consumul de pește, meniul este recomandat să conțină somon, ton, fructe de mare.

Uleiuri esentiale

"oamenii realizează că valoarea medicamentelor tradiționale poate fi cu mult mai mare decât au fost făcuți să creadă..."

Citeşte mai mult:
Uleiurile esențiale și cancerul: o trecere în revistă a studiilor științifice publicate»

Cum considerați că ar trebui să arate meniul unei zile de post sănătos? Vă rugăm să ne dați sugestii de combinații sănătoase, repartizate pe mesele zilei.

Chiar și în post, meniul trebuie să conțină toți nutrienții necesari organismului. Desigur, contează mult starea de sănătate a fiecărei persoane care începe postul. Câteva idei de variante de meniu, pe mese:
Mic dejun:
– lapte de soia cu cereale fortifiate și semințe de chia
sau
– pâine din făină integrală cu pastă de năut, tofu și rosii, ardei, castravete
Gustări:
– nuci, migdale
Sau
– banană
– fructe deshidratate: stafide, smochine, prune
Prânz :
- ciorbă de legume
- supă cremă de legume cu crutoane
și
- paste integrale cu ciuperci și dressing de iaurt de soia
- mâncare de fasole sau mazăre
- cartofi la cuptor și salată
- orez cu ciuperci și salată

Cină:

– salată de legume cu ciuperci sau avocado sau tofu
Variante există, mâncarea de post nu trebuie să fie fadă sau monotonă. Desigur, importante sunt și cantitățile consumate.

Din experiența dumneavoastră clinică, ce probleme de sănătate apar în urma postului și cum pot fi acestea remediate?

Problemele care pot apărea în post sunt legate de starea clinică a fiecărei persoane.
La persoanele cu diabet zaharat poate apărea o dezechilibrare a diabetului și cresterea în greutate din cauza alimentației vegetariene în care predomină carbohidrații.
La persoanele cu anemie sau la femeile cu menstruație abundentă problemele pot apărea ca urmare a aportului insuficient de fier. Pentru cei care suferă de afecțiuni digestive se poate înregistra reactivarea gastritei, poate apărea constipațiea sau sindromul de colon iritabil. La persoanele în vârstă pericolul vine din carențe nutriționale pe care deja le au.

Este necesară administrarea de suplimente nutritive, în timpul postului?

În mod normal nu este neapărat necesară administrarea de suplimente nutritive în post, dar sfatul meu este ca fiecare persoană care dorește să tină post, să-și facă un set de analize pentru a vedea dacă există carențe de vitamine sau minerale. Pentru persoanele care au diferite dezechilibre în organism, recomand adresarea către medicul nutriționist pentru a primi sfaturi în ceea ce privește alimentația echilibrată în timpul postului. Astfel putem să prevenim apariția carențelor nutrițonale sau apariția unor complicații date de o alimentație dezechilibrată.

Citeşte şi:
Detoxifierea ficatului cu stafide»

  • Facebook
  • Twitter
  • Google
+9
  • Alimentaţie sănătoasă
  • Alimentatie echilibrata
  • Boli și stări
  • Anemie
  • Alimente pentru post
  • vitamine
  • produse de post

Articole pe aceeași temă

Trimite-ne opinia ta
Hreanul şi muştarul, medicamente naturale de sezon
Hreanul şi muştarul, medicamente naturale de sezon Cum ar fi o masă fără condimente? Cu siguranţă una fără gust. Avem numai de câştigat dacă asezonăm mâncarea cu hrean sau boabe de muştar. Ele sunt socotite a fi medicamente naturale, fiind indicate mai ales în anotimpul răcelilor. +19 / -1 +18
Ţi-e foame tot timpul? Iată ce trebuie neapărat să ştii!
Ţi-e foame tot timpul? Iată ce trebuie neapărat să ştii! Îţi este mereu foame şi nu ai idee de ce? Senzaţia de foame poate fi provocată de o mulţime de elemente pe care trebuie să le iei în considerare: hormonii, factorii emoţionali, stresul, regimul alimentar, hidratarea, oboseală, etc. +23 / 0 +23
Top 5 înlocuitori pentru zahăr
Top 5 înlocuitori pentru zahăr Chiar dacă auzim în fiecare zi mesaje ce ne sfătuiesc să reducem consumul de zahăr, puţini dintre noi luăm măsuri să înlocuim acest duşman al sănătăţii şi siluetei noastre. O mare parte din alimentele pe care le consumăm zilnic, şi nu mă refer în special la prăjituri sau dulciuri, conţin zahăr în cantităţi foarte... +19 / 0 +19
De ce e bine sa bei dimineata un pahar de apa cu lamaie?
De ce e bine sa bei dimineata un pahar de apa cu lamaie? Daca iti doresti sa iti detoxifiezi organismul si nu vrei sa tii o dieta stricta, cea mai buna metoda este sa bei in fiecare dimineata un pahar de apa plata cu cateva felii de lamaie. Consumul de apa cu lamaie dimineata iti aduce tot felul de beneficii, de aceea incearca sa il introduci cat mai mult in rutina ta. Daca suferi de gastrita sau... +15 / 0 +15
Ouăle - vedete la masa de Paşte
Ouăle - vedete la masa de Paşte Oul este reprezintă un aliment valoros pentru alimentaţia omului încă din cele mai vechi timpuri. Se întâmpla acest lucru datorită nutrienţilor ce se găsesc în ouă dar şi datorită gradului ridicat de asimilare a nutrienţilor din compoziţia lor. +15 / 0 +15
Cele mai sănătoase alimente ale toamnei
Cele mai sănătoase alimente ale toamnei După o vară toridă, toamna vine la pachet cu o doză de vitamine și minerale pe care ți le pune la dispoziție prin intermediul fructelor și legumelor de sezon. +14 / 0 +14
Știi ce remedii naturiste poți face din cojile de mandarine?
Știi ce remedii naturiste poți face din cojile de mandarine? Mandarinele fac parte din categoria deliciilor sănătoase pe care le poți mânca ori de câte ori simți nevoia să-ți răsfeți papilele gustative. Nu le arunca la final cojile! +13 / 0 +13
Laptele de capră, mai sănătos?
Laptele de capră, mai sănătos? Deşi nu este un tip de lapte foarte popular la noi în ţară, laptele de capră este unul dintre cele mai consumate produse lactate în multe zone de pe glob. Beneficiile lui sunt multiple, fiind o excelentă sursă de calciu, bogat în substanţe nutritive. +12 / 0 +12
De ce este periculos zahărul
De ce este periculos zahărul Dacă astăzi e o banalitate pentru toată lumea, acum câteva secole zahărul era o delicatesă pe care puţini şi-o permiteau. Indienii au deţinut mult timp secretul zahărului vânzând delicatesa dulce la preţuri exorbitante. Nu degeaba i s-a spus „aurul alb”. Se crede că europenii l-au descoperit abia în secolul XI şi de atunci... +12 / 0 +12
De ce ar trebui sa renuntam la painea alba?
De ce ar trebui sa renuntam la painea alba? Painea alba mai este numita si "alimentul gol", deoarece contine numai amidon, pe care organismul il transforma in zahar si grasimi. +10 / 0 +10