Un post echilibrat previne carențele nutriționale

Noiembrie 27, 2017 | sursa: www.drfurtunadan.ro
  • Facebook
  • Twitter
  • Google
+9
Un post echilibrat previne carențele nutriționale

Interviu cu doamna Dr. Gabriela Ancateu, medic specialist Medicina de familie, Nutriție și siguranță alimentară

Stimată doamnă doctor Gabriela Ancateu, cum putem să ținem un post sănătos?

"Pentru a crește absorbția fierului non-hem este recomandată mărirea aportului de vitamina C"Alimentația în post asigură curățarea, purificarea și regenerarea organismului, dacă sunt respectate câteva reguli de alimentație sănătoasă. Din păcate, nu sunt puțini cei care consideră ca este suficient să elimine din alimentație produsele de origine animală. Aportul echilibrat de macro și micronutrienți – proteine, glucide, lipide, fibre, vitamine și minerale – este însă foarte important. Am observat adesea, la pacienții mei, tendința unui dezechilibru în alimentația de post, dat de aportul scăzut de alimente bogate în proteine vegetale, în paralel cu un aport exagerat de produse bogate în carbohidrați – pâine din faină albă, paste făinoase, cartofi, dulciuri de post care conțin foarte mult zahăr etc. De asemenea, am observat tendința de a alege produse semipreparate, mezeluri sau pateuri vegetale, care au conținut ridicat de substante toxice (aditivi, coloranți, conservanți). Recomandarea mea este să citiți cu mare atenție etichetele înainte de a cumpăra și consuma produsele de post disponibile în magazine.

Sunt persoane care nu țin post deoarece se tem să nu se anemieze. Ce alimente putem să consumăm și în ce cantități, ca să nu ajungem la anemie?

Riscul apariției unei anemii există în post datorită faptului că absorbția fierului non-hem, cel din alimentele vegetale, este mai scăzută comparativ cu fierul hem, care este prezent în alimentele de origine animală. Pentru a crește absorbția fierului non-hem este recomandată mărirea aportului de vitamina C.
Cele mai bune surse de fier de origine vegetală sunt: fasolea, lintea, năutul, cerealele integrale și cele fortifiat , legumele cu frunze verzi.

Un alt grup de persoane consideră că vitamina B 12 din carne poate fi cu greu înlocuită din surse vegetale. Este aceasta o problemă reală?

Carența de vitamina B 12 reprezintă o problema gravă deoarece conduce la anemie. În timpul postului, pentru a asigura aportul optim de vitamina B12, meniul trebuie să includă alimente precum cereale fortifiate sau lapte de soia cu vitamina B12. La acestea se pot adăuga suplimente nutritive cu vitamina B 12. În zilele în care este permis consumul de pește, meniul este recomandat să conțină somon, ton, fructe de mare.

Uleiuri esentiale

"oamenii realizează că valoarea medicamentelor tradiționale poate fi cu mult mai mare decât au fost făcuți să creadă..."

Citeşte mai mult:
Uleiurile esențiale și cancerul: o trecere în revistă a studiilor științifice publicate»

Cum considerați că ar trebui să arate meniul unei zile de post sănătos? Vă rugăm să ne dați sugestii de combinații sănătoase, repartizate pe mesele zilei.

Chiar și în post, meniul trebuie să conțină toți nutrienții necesari organismului. Desigur, contează mult starea de sănătate a fiecărei persoane care începe postul. Câteva idei de variante de meniu, pe mese:
Mic dejun:
– lapte de soia cu cereale fortifiate și semințe de chia
sau
– pâine din făină integrală cu pastă de năut, tofu și rosii, ardei, castravete
Gustări:
– nuci, migdale
Sau
– banană
– fructe deshidratate: stafide, smochine, prune
Prânz :
- ciorbă de legume
- supă cremă de legume cu crutoane
și
- paste integrale cu ciuperci și dressing de iaurt de soia
- mâncare de fasole sau mazăre
- cartofi la cuptor și salată
- orez cu ciuperci și salată

Cină:

– salată de legume cu ciuperci sau avocado sau tofu
Variante există, mâncarea de post nu trebuie să fie fadă sau monotonă. Desigur, importante sunt și cantitățile consumate.

Din experiența dumneavoastră clinică, ce probleme de sănătate apar în urma postului și cum pot fi acestea remediate?

Problemele care pot apărea în post sunt legate de starea clinică a fiecărei persoane.
La persoanele cu diabet zaharat poate apărea o dezechilibrare a diabetului și cresterea în greutate din cauza alimentației vegetariene în care predomină carbohidrații.
La persoanele cu anemie sau la femeile cu menstruație abundentă problemele pot apărea ca urmare a aportului insuficient de fier. Pentru cei care suferă de afecțiuni digestive se poate înregistra reactivarea gastritei, poate apărea constipațiea sau sindromul de colon iritabil. La persoanele în vârstă pericolul vine din carențe nutriționale pe care deja le au.

Este necesară administrarea de suplimente nutritive, în timpul postului?

În mod normal nu este neapărat necesară administrarea de suplimente nutritive în post, dar sfatul meu este ca fiecare persoană care dorește să tină post, să-și facă un set de analize pentru a vedea dacă există carențe de vitamine sau minerale. Pentru persoanele care au diferite dezechilibre în organism, recomand adresarea către medicul nutriționist pentru a primi sfaturi în ceea ce privește alimentația echilibrată în timpul postului. Astfel putem să prevenim apariția carențelor nutrițonale sau apariția unor complicații date de o alimentație dezechilibrată.

Citeşte şi:
Detoxifierea ficatului cu stafide»

  • Facebook
  • Twitter
  • Google
+9
  • Alimentaţie sănătoasă
  • Alimentatie echilibrata
  • Boli și stări
  • Anemie
  • Alimente pentru post
  • vitamine
  • produse de post

Articole pe aceeași temă

Trimite-ne opinia ta
Mărarul menține echilibrul hormonal
Mărarul menține echilibrul hormonal Folosit în preparatele culinare pentru gustul său aromat, mărarul este apreciat deopotrivă pentru multitudinea proprietăților sale terapeutice, precum reglarea dezechilibrelor hormonale, îmbunătățirea digestiei, tratarea insomniei și protejarea sistemului osos. +3 / 0 +3
Sfecla roşie şi beneficiile ei pentru sănătate
Sfecla roşie şi beneficiile ei pentru sănătate Cu un gust dulceag şi o culoare minunată, sfecla roşie te poate ţine departe de cele mai crunte boli precum cancerul, bolile hepatice sau cardiovasculare. Iată, pe larg, care sunt beneficiile unui consum regulat de sfeclă roşie: +23 / -1 +22
Top 5 înlocuitori pentru zahăr
Top 5 înlocuitori pentru zahăr Chiar dacă auzim în fiecare zi mesaje ce ne sfătuiesc să reducem consumul de zahăr, puţini dintre noi luăm măsuri să înlocuim acest duşman al sănătăţii şi siluetei noastre. O mare parte din alimentele pe care le consumăm zilnic, şi nu mă refer în special la prăjituri sau dulciuri, conţin zahăr în cantităţi foarte... +19 / 0 +19
Ce ulei nu ar trebui să-ți lipsească iarna din casă
Ce ulei nu ar trebui să-ți lipsească iarna din casă Unul dintre cele mai bune uleiuri pentru gătit este uleiul de cocos. Compoziția acestuia rămâne neschimbată chiar și la temperaturi ridicate. +16 / -1 +15
6 beneficii neştiute ale dovleacului
6 beneficii neştiute ale dovleacului Plăcintă de dovleac, supă de dovleac, dovleac la cuptor, alegerile preparatelor cu dovleac sunt nesfârşite şi, cu adevărat, delicioase! Şi pentru că este vedeta acestui sezon, m-am gândit că ar fi bine să ştii şi că pe lângă aroma şi gustul puternic, dovleacul are şi numeroase beneficii pentru sănătate, cum ar fi ajutorul pe... +18 / -3 +15
Pericolul din apa minerală. Persoanele care trebuie s-o elimine din alimentație
Pericolul din apa minerală. Persoanele care trebuie s-o elimine din alimentație Bolile cardiovasculare sunt responsabile pentru 60% dintre decesele din România, spre deosebire de media europeană de 46%. Moştenirea genetică, fumatul, sedentarismul şi alimentaţia sunt cele mai importante cauze. +14 / 0 +14
Topul uleiurilor sănătoase
Topul uleiurilor sănătoase Grăsimile sunt în topul listei cu cele mai discutate subiecte de medicii nutriţionişti din toată lumea. Auzim peste tot că există grăsimi bine, grăsimi rele, sănătoase sau nesănătoase. Probabil unii dintre voi nu mai consuma demult timp mezeluri, sau margarina şi rareori consuma ulei de măsline. Cu toate astea trebuie să ştii... +14 / 0 +14
20 de cireşe echivalentul unei aspirine
20 de cireşe echivalentul unei aspirine Timp de secole, oamenii au folosit cireşele atât pentru gustul lor extraordinar, dar mai ales în scopuri terapeutice. Acest lucru a fost confirmat de numeroasele studii ştiinţifice, care au demonstrat că cireşele sunt bogate în antioxidanţi şi flavanoide, având un impact favorabil asupra bolilor de inimă, bolilor osoase dar şi un... +14 / -1 +13
De ce este periculos zahărul
De ce este periculos zahărul Dacă astăzi e o banalitate pentru toată lumea, acum câteva secole zahărul era o delicatesă pe care puţini şi-o permiteau. Indienii au deţinut mult timp secretul zahărului vânzând delicatesa dulce la preţuri exorbitante. Nu degeaba i s-a spus „aurul alb”. Se crede că europenii l-au descoperit abia în secolul XI şi de atunci... +12 / 0 +12
Murăturile: beneficii şi contraindicaţii!
Murăturile: beneficii şi contraindicaţii! Dacă nu ai apucat încă să pui murăturile de iarnă, acum vei afla ce mare lucru ai pierdut, căci vitaminele şi mineralele sunt la mare preţ în sezonul rece şi, cum nu avem la îndemână tot timpul anului legume proaspete, murăturile sunt aliaţii noştri de seamă în lupta cu temutele viroze şi afecţiuni respiratorii. +10 / 0 +10