Recuperarea după dislocarea articulaţiei umărului

Aprilie 27, 2015
  • Facebook
  • Twitter
  • Google
+15
Recuperarea după dislocarea articulaţiei umărului

Un paradox care apare frecvent este că pacienţii fac un progres rapid şi important în sensul recuperării după accidentare, dar au o cădere şi încetinesc procesul îndată ce părăsesc spitalul. Puţină atenţie este acordată ocazional pentru a învăţa pacienţii să efectueze exerciţiile corect când ajung acasă. Bolnavilor li se pare greu să exerseze, deoarece uită deseori exerciţiile învăţate în timpul cursului de fizioterapie. În acest articol descriem pe scurt indicaţiile de fizioterapie şi exerciţiile recomandate pentru recuperare după dislocarea umărului.

Dislocarea articulaţiei umărului este o accidentare dureroasă, care apare când capul humerusului părăseşte buzunarul centurii umărului în omoplat, iar când la ieşire a smuls sau rupt diferite ligamente şi muşchi. După prima dislocare a umărului, riscul de reapariţie a accidentării este ridicat. Prin urmare, trebuie începută imediat fizioterapia pentru a reface întreaga gamă de mişcări, pentru a întări treptat muşchii umărului şi pentru a stabiliza articulaţia.
"După prima dislocare a umărului, riscul de reapariţie a accidentării este ridicat"
Un eveniment traumatic este principalul motiv pentru dislocarea umărului. O lovitură puternică în lateral sau în spatele articulaţiei umărului în timpul activităţii sportive poate influenţa dislocarea umărului. Şi o căzătură pe braţul întins poate disloca articulaţia umărului. Uneori oamenii se nasc cu o boală în care articulaţia este largă. Ca efect al acestei instabilităţi, dislocarea articulaţiei tinde să reapară. Pentru a evita acest lucru, o recuperare eficientă este necesară atât la centrul de fizioterapie, cât şi acasă.

Stadiul I (prima săptămână)

Primul stadiu începe cu reaşezarea humerusului înapoi la locul său, în centura umărului. Articulaţia este fixată într-o atelă specială, care este purtată până la două săptămâni, cu excepţia cazului în care articulaţia umărului nu este numai dislocată, dar şi ruptă. În această situaţie, atela este necesară timp de 6 săptămâni.

În primele 2-3 săptămâni, durerea va reprezenta o problemă importantă. Un medic va prescrie analgezice, dar calmantele simple, fără reţetă sunt de bază. Durerea şi umflătura poate fi redusă prin răcirea părţilor afectate timp de 10-15 minute. Aplicarea de boabe de mazăre îngheţate într-un prosop reprezintă o modalitate de a face acest lucru.

În acest stadiu, fizioterapeutul va începe mişcarea simplă fără bandă. Va diminua înţepenirea umărului şi va calma durerea. Este important ca pacientul să se concentreze pe postura corectă: ambii umeri traşi în spate, în timp ce pieptul este ridicat în faţă. Această postură va menţine un echilibru normal al muşchilor în jurul curburii umărului.

Durerea de gat

"Dimineaţa ne trezim deseori cu o durere din ce în ce mai mare şi o înţepenire a gâtului – durerea este incomodă şi apare când încercăm să redăm flexibilitatea gâtului prin mişcarea acestuia. Durerea gâtului după somn dispare..."

Citeşte mai mult:
Durerea de gât: neplăcută, dar neprimejdioasă»

În acest stadiu, toate exerciţiile care ar putea disloca umărul ar trebui evitate. Poziţia care trebuie evitată în mod special este atunci când mâna este întinsă la 90 de grade faţă de restul corpului, cu palma întinsă în sus (cu atât mai mult dacă există o greutate în palmă).

În fiecare stadiu, sunt efectuate diferite exerciţii care devin treptat mai complicate. Aici prezentăm câteva exemple:

• Aşezaţi-vă jos şi pune-ţi palmele sub umeri (palma braţului sănătos sub umărul braţului afectat). Aplecaţi-vă înainte şi încercaţi să vă întindeţi braţele de la articulaţie în faţă, apoi reveniţi la poziţia de repaus. Continuaţi mişcarea până începeţi să simţiţi durere. Mai târziu repetaţi, dar scurtaţi distanţa dintre mâini şi retrageţi umerii.
• Aşezaţi-vă jos. Ambele mâini îndoite de la umeri, umerii juxtapuşi corpului, ţineţi încheietura mâinii bolnave cu mâna sănătoasă. Folosind mâna sănătoasă conduceţi mâna accidentată într-o parte la 90 de grade (umerii rămân juxtapuşi corpului).

Stadiul II (săptămânile 2-6)

Atenţia se concentrează pe creşterea gamei de mişcări ale articulaţiilor umărului, întărirea umărului şi stabilizarea muşchilor.

Coafa rotatorilor este un grup de muşchi, responsabili pentru rotaţia braţului, în timp ce menţin stabilitatea articulaţiei umărului. Ei lucrează împreună cu muşchii care controlează omoplatul pentru a menţine articulaţia umărului stabilă atunci când mâna este mişcată în toate direcţiile. Dacă se identifică orice fel de probleme în această grupă de muşchi, vor fi prescrise de către fizioterapeut exerciţii corespunzătoare de întărire.

În regimul de exerciţii statice, muşchiul este flexat, dar braţul nu efectuează nicio mişcare. Exerciţiile sunt eficiente pentru creşterea puterii muşchilor.

• Staţi în picioare cu faţa la perete, cu umărul îndoit la 90 de grade. Împingeţi cu pumnul în perete. Acum rotiţi în lateral şi împingeţi cu umărul în spate. Aşezaţi un prosop rulat între cot şi restul corpului şi apăsaţi pe el cu ajutorul cotului.
• Staţi în picioare lângă uşă, astfel încât cotul să fie îndoit la 90 de grade, iar încheietura mâinii să se sprijine de tocul uşii. Împingeţi încheietura mâinii înspre interior, încercând să o aduceţi mai aproape de corp. Este foarte important să ţineţi cotul în contact cu corpul. Mai târziu efectuaţi exerciţiul identic, dar încercând să împingeţi încheietura mâinii înspre exterior.

Va fi necesar echipament adiţional pentru a creşte mobilitatea articulaţiei umărului. Acesta ar putea fi un băţ sau o umbrelă lungă.

• Din poziţia iniţială (puteţi să staţi jos, în picioare sau întins la orizontală) apucaţi băţul şi ridicaţi-l deasupra capului.
• Ţineţi băţul coborât în faţa dumneavoastră şi ridicaţi câte un capăt în lateral deasupra nivelului umărului.
• Ţineţi băţul la spate cu ambele mâini şi întindeţi-le la spate cât mai mult posibil.
• Ţineţi băţul la spate cu ambele mâini cât mai aproape posibil. Ridicaţi băţul alunecând pe spate în sus cât mai mult posibil.
• Staţi întins cu braţele îndoite la 90 de grade, coatele pe podea şi băţul în faţa dumneavoastră. Încercaţi să ajungeţi la podea cu un capăt al băţului, în timp ce vă ţineţi coatele pe lângă corp.

Toate exerciţiile ar trebui repetate de 10 ori, menţinând poziţia finală timp de 5-10 secunde. Exerciţiile se efectuează de 3 ori pe zi. Este important să le efectuaţi în mod calm, fără grabă şi să vă opriţi când apare durerea.

Stadiul III (săptămânile 6-12)

Scopul acestui stadiu este să vă pregătească pentru revenirea la activităţile domestice obişnuite sau la cele sportive. În această fază, umărul este antrenat la volum de lucru întreg şi în diverse condiţii, astfel încât articulaţia să se poată adapta corespunzător şi să se fixeze corect.

De asemenea, o atenţie importantă este acordată pentru recuperarea şi dezvoltarea propriocepţiei (percepţia poziţiei membrelor). Receptorii prezenţi în articulaţia umărului detectează şi trimit semnalele către creier. Atunci când receptorii semnalizează o accidentare potenţială într-o anumită poziţie, muşchii se contractă, fixează articulaţia şi reduc greutatea suportată de ţesuturile din apropiere.

• Poziţia iniţială – mâinile sub umeri, genunchii sub şolduri (toate cele patru membre ating podeaua). Arcuiţi uşor spatele într-o formă concavă. În această poziţie, ridicaţi mâna sănătoasă în faţă, fără a coborî umărul afectat.
• Staţi în picioare la o distanţă de 60 de cm de perete, aplecaţi-vă înspre acesta şi, cu spatele drept, efectuaţi 10 flotări.
• Poziţia de start este aceeaşi ca în primul exerciţiu, spatele şi capul drept. Îndoiţi braţul din cot până atingeţi podeaua, apoi reveniţi în poziţia de început. Repetaţi de 10 ori. Exerciţiul poate fi îngreunat prin aşezarea unei perne gonflabile sub mâna afectată sau prin întinderea picioarelor, astfel încât numai degetele de la picioare să atingă solul. În acest fel va fi efectuată o flotare completă.

Când reveniţi la activităţile sportive, folosiţi exerciţii mai dificile. Începeţi prin a folosi mişcări funcţionale, de exemplu aruncaţi mingea sau încercaţi să o prindeţi. În cele din urmă, încercaţi să faceţi mai multe mişcări caracteristice acelui sport.

Articulaţia umărului este una dintre cele mai mobile articulaţii din corp, de aceea dislocarea reapare deseori. Exerciţiile regulate, care întăresc muşchii umărului şi reduc probabilitatea unei alte dislocaţii, sunt obligatorii după o dislocare a umărului.

Descoperirile ştiinţifice indică faptul că accidentarea reapare cel mai frecvent în primii doi ani. În plus, dislocarea articulaţiei umărului este mai frecventă printre tineri decât printre persoanele mai în vârstă, în special bărbaţi. Se consideră că aceasta este din cauza activităţilor mai intense.

Citeşte şi:
Cum să combateţi micoza unghiei?»

  • Facebook
  • Twitter
  • Google
+15
  • Boli și stări
  • dislocare umar
  • articulatia umarului
  • dislocare
  • recuperare
  • muschii umarului

Articole pe aceeași temă

Trimite-ne opinia ta
Decalogul inimii: Simptome nebagate in seama ale unui atac de cord
Decalogul inimii: Simptome nebagate in seama ale unui atac de cord Atacul de cord poate avea, mai nou, simptome din cele mai diverse, la care nici nu ne-am fi gandit pana acum, potrivit medicilor americani de la Institutul National de Sanatate (NIH).Unele dintre ele apar cu zile sau chiar saptamani inainte de producerea atacului de cord. De asemenea, simptomele s-au diversificat in functie de persoana, sex sau... +8 / 0 +8
Iată ce poți bea, în afară de apă, când ai diabet!
Iată ce poți bea, în afară de apă, când ai diabet! Diabetul zaharat a devenit o afecțiune din ce în ce mai des diagnosticată, având la bază cauze multiple. Este una dintre bolile care sunt ținute sub control prin intermediul alimentației și a băuturilor. +20 / 0 +20
14 produse alimentare care vă vor curăţa ficatul în câteva zile
14 produse alimentare care vă vor curăţa ficatul în câteva zile Societatea modernă este de aşa natură că generează suprasolicitarea ficatului nostru. Atunci când mâncăm prea mult sau consumăm produse necalitative, dar şi atunci când suntem expuşi la poluare şi stres, ficatul nostru devine suprasolicitat şi supraîncărcat. Într-o asemenea situaţie ficatul nu poate procesa toxinele şi... 1 +19 / -1 +18
Beneficiile ţelinei pentru organism
Beneficiile ţelinei pentru organism Ţelina este o plantă leguminoasă, cu proprietăţi sanogene, fiind considerată un super - ingredient în gastronomie, mai ales în bucătaria mediteraneeană. Ţelina are în compoziţie 90% apă, un conţinut bogat în fibre, vitamine din grupul A, B,C , dar şi minerale precum calciu, fier, potasiu, magneziu. +17 / 0 +17
Tratamente de înfrumusețare cu sare
Tratamente de înfrumusețare cu sare Utilizarea sării nu trebuie să se limiteze doar la bucătărie. Și chiar dacă este disponibilă pretutindeni și ieftină, nu trebuie să subestimăm puterea acesteia - ea are un potențial imens ca ingredient de înfrumusețare. Iată care sunt cele mai bune modalități prin care poți încorpora sarea în rutina ta de îngrijire a pielii! +15 / 0 +15
14 motive să bei mai multă apă
14 motive să bei mai multă apă Mai ales acum, vara, organismul nostru are nevoie de apă. Pentru că deshidratarea are repercusiuni grave asupra sănătăţii noastre, iată mai jos 14 motive pentru care apa este atât de importantă în viaţa ta. +14 / 0 +14
5 mituri despre hemoroizi lămurite de medici
5 mituri despre hemoroizi lămurite de medici Hemoroizii – o afecţiune-tabu care naşte foarte multe mituri. Prea ruşinaţi ca să discute cu un specialist un subiect atât de delicat, prea naivi când vine vorba despre tratamentele naturiste şi prea încrezători în tot ce scrie pe internet, românii care suferă de boala hemoroidală ajung deseori să creadă neadevăruri despre... 1 +14 / 0 +14
Alimente care elimină nicotina din organism
Alimente care elimină nicotina din organism Nicotina este o substanță chimică care se găsește în țigări și care provoacă dependența. Dacă fumezi, poți elimina nicotina din sistem cu ajutorul unor plante. +13 / 0 +13
Rocomed…prieten, la nevoie!
Rocomed…prieten, la nevoie! Ne place să credem că sloganul nostru “prieten, la nevoie” ne caracterizează cât mai fidel. Suntem o clinică privată care îşi propune să umple un gol în oferta de servicii medicale performante şi accesibile. Oferim o alternativă viabilă la unităţile medicale de stat şi demonstrăm asta prin preţurile competitive, respectul... +13 / 0 +13
Psoriazisul: o boală istovitoare, care nu-i pune în pericol pe ceilalţi
Psoriazisul: o boală istovitoare, care nu-i pune în pericol pe ceilalţi Psoriazisul este o boală inflamatorie a pielii, care reapare periodic şi afectează 2-3% din populaţie. Ambele sexe sunt afectate în mod egal. Boala este cel mai răspândită în grupa de vârstă mijlocie şi afectează în mod predominant persoanele cu vârsta cuprinsă între 20 şi 40 de ani, însă pot fi afectaţi şi copiii şi... 1 +13 / 0 +13