Menopauza: mă pot pregăti pentru ea?

August 25, 2014
  • Facebook
  • Twitter
  • Google
+3
Menopauza: mă pot pregăti pentru ea?

Menopauza este perioada de timp când fertilitatea femeii ajunge la sfârşit şi menstruaţia se opreşte. Este parte din ciclul natural al vieţii şi odată cu ea apar schimbări hormonale, fizice, mentale şi emoţionale. Unele femei trec uşor prin menopauză, dar altele găsesc schimbările mai dificile. Vestea bună este că există ajutor disponibil din belşug.

Ce este menopauza?

Menopauza este etapa din viaţa dumneavoastră când ovarele încetează să mai funcţioneze. Pe toată perioada când puteţi avea copii, ovarele dumneavoastră produc doi hormoni: estrogen şi progesteron. Scăderea nivelului acestor hormoni produc schimbările prin care trec femeile în timpul menopauzei. Ca rezultat al lipsei hormonilor, femeile nu mai au menstruaţie.

Menopauza se produce de obicei după o anumită perioadă de ani. Deseori, o femeie aflată între 40 şi 45 de ani va observa că menstruaţia ei devine neregulată, iar sângerările pot deveni mai abundente. Această etapă este denumită premenopauză şi durează de obicei în jur de patru ani.

Unele femei trec prin premenopauză fără să se confrunte cu probleme deloc, dar altele vor suferi simptome, cum ar fi bufeuri, transpiraţii nocturne sau insomnie. Femeile care suferă de bufeuri vor descoperi deseori că acestea se diminuează în perioada următoare ultimului ciclu menstrual. Femeile supraponderale sau care fumează tind să fie mai afectate de simptomele menopauzei.

"Dacă nu aţi mai avut ciclu menstrual de peste un an şi apoi începeţi să sângeraţi din nou, ar trebui să mergeţi la medic"Se spune că o femeie este la menopauză sau postmenopauză din momentul în care nu a mai avut ciclu menstrual de peste un an. Dacă nu aţi mai avut ciclu menstrual de peste un an şi apoi începeţi să sângeraţi din nou, ar trebui să mergeţi la medic ca să verifice dacă nu se întâmplă ceva anormal în pântecul dumneavoastră.

Vârsta medie pentru menopauză este de 51 de ani, iar majoritatea femeilor au ajuns la menopauză până la vârsta de 59 de ani.

Societăţile occidentale tind să privească menopauza într-o lumină negativă. Totuşi, antropologul Margaret Mead a observat că în societăţile unde femeile mai în vârstă sunt venerate şi respectate pentru înţelepciune şi experienţă de viaţă, multe reprezentante de sex feminin consideră simptomele menopauzei mai puţin supărătoare decât femeile occidentale. Ea a descris acest fenomen drept „avânt postmenopauză”. Ea a observat că multe femei simt o poftă de viaţă reînnoită pentru viaţă în perioada următoare menopauzei, deoarece nu mai trebuie să se îngrijoreze că vor rămâne însărcinate, se pot bucura de o viaţă sexuală lipsită de griji şi sunt deseori eliberate de responsabilitatea de a creşte copii. Din fericire, femeile care au îndurat perioade grele, endometrioză şi fibroame, nu vor mai suferi de aceste boli după menopauză.

Am şi eu simptomele?

Fiecare femeie va trece într-un mod diferit prin menopauză. Puteţi suferi unele sau toate simptomele de mai jos:

• menstruaţie neregulată şi sângerări masive
• bufeuri şi transpiraţii nocturne
• irascibilitate şi schimbări de dispoziţie
• anxietate şi depresie
• palpitaţii
• insomnie
• pierderea apetitului sexual şi uscăciune vaginală
• probleme cu vezica, cum ar fi incontinenţă şi infecţii ale tactului urinar
• memorie şi concentraţie slabă
• oboseală şi letargie
• piele uscată şi care provoacă mâncărimi
• subţierea părului
• creştere în greutate
• dureri de cap

Cum pot să fac faţă simptomelor?

Multe femei aleg să folosească terapia de substituţie hormonală (TSH), care este prescrisă de un medic. Pentru femeile care nu pot folosi TSH sau ar prefera să nu o facă, există opţiunea unei creme cu progesteron natural, care este aplicată pe piele o dată sau de două ori pe zi. Multe femei găsesc progesteronul natural foarte eficient în controlarea simptomelor menopauzei şi premenopauzei.

Cancerul de san

"Cel mai important lucru pe care să vi-l amintiți despre cancerul de sân este că femeile care..."

Citeşte mai mult:
Cum sa depistezi la timp cancerul de san»

În plus faţă de tratamentul hormonal, există câteva schimbări în stilul de viaţă care ajută la ameliorarea simptomelor menopauzei.

Pentru bufeuri şi transpiraţii nocturne puteţi:

• să purtaţi haine făcute din fibre naturale
• să purtaţi haine în mai multe straturi, uşor de îndepărtat dacă apare un bufeu
• să încercaţi să reduceţi nivelul de stres cu tehnici de relaxare
• să păstraţi dormitorul răcoros noaptea
• să folosiţi aşternuturi formate numai din fibre naturale
• să evitaţi factorii declanşatori cunoscuţi, cum ar fi vinul roşu şi mâncărurile condimentate.

Pentru a scăpa de anxietate şi depresie:

• încetiniţi ritmul şi încercaţi tehnici de relaxare sau yoga
• faceţi sport 30 de minute zilnic pentru ca organismul să elibereze endorfine, care vă vor da un avânt natural
• ţineţi o dietă bogată în vitamina B, zinc şi magneziu.

Pentru a îmbunătăţi calitatea somnului:

• mergeţi la culcare la aceeaşi oră în fiecare noapte şi treziţi-vă la aceeaşi oră în fiecare dimineaţă
• evitaţi să faceţi sport înainte de culcare
• feriţi-vă de ecranele computerizate cu cel puţin 30 de minute înainte de culcare.

Alimente care ajută:

Există anumite alimente care conţin substanţe chimice cu efecte similare estrogenului asupra organismului. Nutriţioniştii recomandă ca femeile la menopauză să mănânce produse făcute din boabe de soia şi seminţe, cum ar fi seminţe de in, susan şi dovleac, căpşuni şi ceai verde.

Pot preveni bolile de durată care apar uneori odată cu menopauza?

Scăderea estrogenului şi progesteronului după menopauză poate creşte probabilitatea unor probleme de sănătate pe termen lung, cum ar fi osteoporoza (o boală care face oasele din organism mai fragile şi mai predispuse la fracturi) şi boala de inimă. De aceea este bine să fiţi conştientă şi să încercaţi să reduceţi factorii de risc prin efectuarea unor schimbări în modul de viaţă înainte de menopauză.

Pentru a preveni osteoporoza:

• faceţi regulat exerciţii fizice care presupun ca picioarele să susţină greutatea corpului, cum ar fi mersul, alergatul şi dansul, pentru a ajuta la menţinerea densităţii osoase
• consumaţi alimente bogate în calciu şi vitamina D
• medicul vă poate sugera să luaţi suplimente de calciu şi vitamina D
renunţaţi la fumat.

Pentru a menţine sănătatea inimii:

• ţineţi o dietă săracă în grăsimi saturate
• renunţaţi la fumat
• faceţi exerciţii aerobice regulat, de 3-5 ori pe săptămână, timp de 30-40 de minute
• verificaţi regulat tensiunea şi nivelul de colesterol.

Un studiu recent efectuat în Brazilia a indicat că femeile aflate la vârsta mijlocie care parcurgeau zilnic 6.000 de paşi aveau un risc mai scăzut de boli cardiovasculare (boli de inimă şi atac cerebral) şi diabet. Aceste femei aveau şi o probabilitate mai scăzută de a fi supraponderale. Cercetătorii au descoperit că femeile aflate la menopauză nu trebuie să se implice în exerciţii fizice structurate pentru a obţine aceste avantaje pentru sănătate – este suficient să facă mişcare ca parte a vieţii lor de zi cu zi. Poate v-ar plăcea să cumpăraţi un simplu pedometru şi să vă puneţi pe mers!

  • Facebook
  • Twitter
  • Google
+3
  • Sănătatea femeilor
  • Menstruatie neregulata
  • Menopauza
  • Schimbari hormonale
  • Premenopauza
  • Postmenopauza
  • Simptomele menopauzei

Articole pe aceeași temă

Trimite-ne opinia ta
Steriletul: avantaje şi dezavantaje
Steriletul: avantaje şi dezavantaje Grija unei sarcini nedorite este printre primele pe care vrem să le tăiem de pe lista personală, iar acum avem atâtea opţiuni, încât numai informate trebuie să fim. Steriletul, cu bune şi rele, cu mituri şi laude, intră şi el în rândul opţiunilor şi merită luat în calcul. +6 / 0 +6
Boala Inflamatorie Pelvina - cauze, simptome si tratament
Boala Inflamatorie Pelvina - cauze, simptome si tratament Boala inflamatorie pelvina este una dintre cele mai importante complicatii ale bolilor cu transmitere sexuala. Din cauza complicatiilor pe care le poate da pe termen lung si scurt diagnosticul trebuie pus rapid si tratamentul inceput corespunzator. +18 / 0 +18
Bicarbonatul de sodiu, praful magic pentru frumuseţea ta!
Bicarbonatul de sodiu, praful magic pentru frumuseţea ta! Foloseşti bicarbonatul de sodiu doar în bucătărie? Faci o mare greşeală! Află că bicarbonatul are numeroase beneficii în afara ariei de gătit. +14 / -3 +11
Vaginita bacteriană – o boală neplăcută despre care merită discutat
Vaginita bacteriană – o boală neplăcută despre care merită discutat Vaginita bacteriană este identificată ca forma cea mai frecventă de infecţie vaginală. Circa 50 la sută dintre femei s-au confruntat cu această boală cel puţin o dată în viaţă, conform relatărilor. O bătălie constantă se dezlănţuie între bacteriile „bune” şi „rele” în vaginul unei femei. Când bacteriile „bune”... +10 / 0 +10
4 greşeli care provoacă răni pe col
4 greşeli care provoacă răni pe col Rănile pe col pot fi foarte periculoase pe termen lung, iar controlul ginecologic obligatoriu este una dintre cele mai sigure metode de a afla dacă ai o problemă. Vezi cum să eviţi apariţia unei răni pe col, care poate deveni cancer de col uterin, prin aceste 4 greşeli de evitat. +9 / -1 +8
11 factori neobişnuiti care cauzează tulburari menstruale
11 factori neobişnuiti care cauzează tulburari menstruale Tulburările menstruale pot fi cauzate de numeroşi factori mai mult sau mai puţin cunoscuţi, precum stresul, emoţiile extreme (pozitive sau negative), oscilaţiile de greutate sau efortul fizic susţinut. Anumite variaţii ale ciclului menstrual sunt normale, însă neregularitatea constantă este un indicator al unei probleme de sănătate... +7 / 0 +7
Cistita: prevenţie şi tratament
Cistita: prevenţie şi tratament Circa jumătate din numărul total de femei se vor îmbolnăvi de cistită (cunoscută şi ca infecţia tractului urinar) la un moment dat în viaţa lor. Deşi cistita este deseori tratată cu administrarea de antibiotice pe termen scurt, uneori nişte simple măsuri pe care le puteţi lua singură vă vor scăpa de infecţie. Unele femei pot... +8 / -1 +7
Dușurile vaginale – benefice sau nu tocmai?
Dușurile vaginale – benefice sau nu tocmai? Menținerea sănătății zonei genitale se traduce printr-o prevenție constantă (controale ginecologice regulate) și o igienă intimă riguroasă. Unul din subiectele încă ambigue pentru multe dintre femei este necesitatea dușurilor vaginale, în vreme ce unii ginecologi le recomandă, iar alții le consideră dăunătoare. +6 / 0 +6
Vaginita bacteriană - 5 informaţii pe care orice femeie ar trebui să le ştie
Vaginita bacteriană - 5 informaţii pe care orice femeie ar trebui să le ştie Vaginita bacteriană este una dintre cele mai frecvente infecţii ale vaginului. Nu este periculoasă, dar poate da naştere unor complicaţii severe, dacă nu este tratată. Prin urmare, fiecare femeie ar trebui să ştie ce fel de boală este şi ce complicaţii pot fi asociate cu vaginita bacteriană. +6 / 0 +6
Cum îţi îngrijeşti tenul pe vreme rece? 5 secrete
Cum îţi îngrijeşti tenul pe vreme rece? 5 secrete Pe lângă zăpadă şi sărbători magice, iarna vine întotdeauna la pachet şi cu câţiva "duşmani" redutabili ai sănătăţii şi frumuseţii pielii tale: vântul muşcător, temperaturile scăzute şi căldura uscată din casă. Ce-i de făcut, aşadar, pentru ca tenul tău să fie perfect îngrijit şi pe timp de iarnă? Iată... +5 / 0 +5