Insomnia

Octombrie 14, 2015 | Psih. Lorena Luchian, Centrul Medical Medsana
  • Facebook
  • Twitter
  • Google
+18
Insomnia

Insomnia este o dereglare a somnului normal, incapacitate acută sau cronică de a dormi și face parte din categoria TULBURĂRILOR DE SOMN. Conform Manualului de Diagnostic și Statistică a Tulburărilor Mentale, ediția a 4-a, acestea se împart în patru categorii majore:

1. Tulburările de somn primare – având cauze endogene (care iau naștere în interiorul organismului. Din această categorie fac parte:

Dissomniile - dificultăți ale inițierii și menținerii somnului cu modificări în cantitatea, calitatea sau reglarea somnului -> insomnia primară
     - somnolență excesivă -> hipersomnia și narcolepsia
     - tulburarea legată de respirație (ex. apneea - oprirea temporară a respirației în timpul somnului)
     - tulburarea ritmului circadian (ciclul zi-noapte, ceasul biologic).

Parasomniile - tulburări asociate cu somnul, comportament anormal în timpul somnului, deșteptarea intermitentă din somn (ex. coșmarul, teroarea de somn, somnambulismul).

2. Tulburările de somn în legătură cu o altă tulburare mentală – în acest caz insomnia este considerată a fi asociată cu o altă tulburare mentală cum ar fi depresia sau anxietatea.
"Orice persoană poate avea câteodată probleme cu somnul mai ales în perioade acompaniate de stres"
3. Tulburarea de somn datorată unei condiții medicale generale, de exemplu tulburări neurologice sau endocrine.

4. Tulburare de somn indusă de o substanță apare în asociere cu ingerarea de substanțe de exemplu alcoolul, amfetaminele, cafeina, cocaina etc.

Dintre tulburările de somn enumerate mai sus, ne vom referi pe scurt la insomnie și după cum se vede, cauzele care o pot provoca sunt diverse.

Orice persoană poate avea câteodată probleme cu somnul mai ales în perioade acompaniate de stres. Aceste insomnii pot crea disconfort pe termen scurt sau pe termen lung dar se poate ajunge și la alte dezechilibre mult mai grave.

Insomniile ocazionale pot apărea în urma: consumului de băuturi psihoenergizante, surmenajului, angoaselor, spaimelor, șocuri sau alte probleme afective dar acestea nu reprezintă un pericol real asupra persoanei deoarece somnul își va restabili ritmul său normal. În caz contrar, se recomandă apelarea la consult de specialitate.

Persoanele care suferă de insomnie acuză dificultăți de adormire, menținere a somnului sau somn neodihnitor care durează cel puțin o lună și cauzează dereglări semnificative în domeniile de funcționare ale individului (pe plan social, profesional, familial).

Insomnia este asociată de multe ori cu o excitație fiziologică sau psihologică în cursul nopții și apare o preocupare marcată referitoare la somn care generează un cerc vicios; apare o condiționare negativă referitoare la somn, teama și obsesia „nu voi putea adormi”, ceea ce creează o activare psiho-fiziologică negativă rezultând imposibilitatea de a adormi. Cu cât individul încearcă mai mult să adoarmă cu atât devine mai tensionat și este mai puțin capabil să adoarmă.

Puterea bucuriei

"De câte ori simţim plăcere, se produce o explozie de oxid nitric în corp care are beneficii mari asupra sănătăţii..."

Citeşte mai mult:
Puterea bucuriei»

Insomnia poate duce la deteriorarea funcționării individului prin diminuarea concentrării, atenției și energiei, oboseală și iritabilitate în timpul zilei, simptome de anxietate sau depresie, probleme interpersonale, profesionale și sociale, tensiune musculară crescută, cefalee.

În general, toate aceste tulburări sunt diagnosticate de către un medic ce recomandă, după caz, investigații suplimentare și/sau medicația necesară în funcție de personalitatea bolnavului și de starea generală a acestuia. Medicamentele somnului (hipnoticele, anxioliticele, neurolepticele), se iau sub supravegherea medicală, în nici un caz haotic, „după ureche” cum se întâmplă adesea în România. Cel mai mare pericol pe care-l reprezintă somniferele este posibilitatea de a da dependență dar și accentuarea unor probleme de natură psihologică. Nu se va apela la medicamente decât după ce au fost epuizate celelalte mijloace de ameliorare a insomniei (ceaiuri, sport, exerciții de relaxare etc.).

Insomnia poate apărea ca un simptom iar pentru tratarea corectă a acesteia trebuie găsită cauza care stă la baza ei.

Pentru tulburările de somn asociate cu o altă tulburare mentală cum ar fi depresia sau anxietatea se recomandă și consult psihologic, respectiv intervenție psihoterapeutică.

În timpul vieții, ciclurile somnului se schimbă; dacă un copil mic doarme în medie, 16 ore pe zi, o persoană de peste 70 ani petrece în jur de 6 ore dormind. De asemenea, fiecare persoană are ritmul ei de somn, sunt cei care dorm „duși” sau „ușor”, alții au un somn prelungit (9-10 ore) sau dimpotrivă scurt (6 ore). Sunt persoane care adorm ușor (aproximativ 10 minute după ce se așează în pat) și rămân adormiți până dimineață sau persoane care adorm mai greu (în aproximativ o oră) și se trezesc cel puțin odată în timpul nopții.

Fiecare își dezvoltă stilul său de a dormi care nu se diferențiază foarte mult de la o noapte la alta cu excepția perioadelor de stres crescut în care calitatea somnului și odihnei scade semnificativ. Pentru a preveni deteriorările de somn în perioadele dificile se recomandă practicarea unor metode de relaxare care au un efect calmant asupra sistemului nervos. Una dintre aceste metode este sofrologia, o tehnică de relaxare dinamică extrem de eficientă în eliberarea tensiunilor fizice, mentale și emoționale. Îndepărtarea tensiunilor pe care le resimte individul în perioadele de stres acut duce la relaxare, diminuarea nervozității, mai mult calm și un somn odihnitor.

Citeşte şi:
Sunt norocoasă și viața imi dă dreptate! Despre energia de dincolo de cuvinte»

  • Facebook
  • Twitter
  • Google
+18
  • Insomnie
  • Lipsa somnului
  • Cauzele insomniei
  • Somn REM
  • Ciclu de somn
  • tulburari de somn
  • Insomnii
  • somn normal
  • conditii de somn

Articole pe aceeași temă

Trimite-ne opinia ta
11 exercitii pentru gimnastica mintii
11 exercitii pentru gimnastica mintii In zilele noastre, orice aparat pe care il cumperi vine cu un manual de utilizare. Cumperi un cuptor cu microunde si vine cu un manual de 120 de pagini. Ce sa faci si ce sa nu faci. Cum sa folosesti optim ca sa isi pastreze garantia. La ce folosesc butoanele si alte detalii mai mult sau mai putin importante. +19 / 0 +19
5 avantaje pentru sănătate ale ciocolatei negre
5 avantaje pentru sănătate ale ciocolatei negre Avantajele ciocolatei negre sunt cunoscute de mult timp. Bineînţeles, avantajele sunt aduse numai de ciocolata neagră de calitate foarte bună şi numai când nu este consumată în exces. Ciocolata neagră furnizează energie şi ajută la concentrare, împreună cu următoarele beneficii discutate mai jos. +21 / 0 +21
Stresul la locul de muncă–monstrul ce distruge celulele nervoase
Stresul la locul de muncă–monstrul ce distruge celulele nervoase Stresul la locul de muncă este o problemă majoră care duce la o creştere a greşelilor făcute, atât de angajaţi, cât şi de manageri, împiedicând astfel utilizarea optimă a resurselor umane. Deseori duce la afectarea stării de sănătate şi la boli legate de stres. Stresul la locul de muncă are fără îndoială efecte negative... +16 / -1 +15
Aromaterapia: eficienţă şi metode de administrare
Aromaterapia: eficienţă şi metode de administrare Aromaterapia este o ramura a fitoterapiei, tratament ce are la baza preparate din plante medicinale. Aceasta tehnica de relaxare utilizeaza ileiuri esentiale si concentrate de arome naturale. +11 / 0 +11
Ce trebuie să ştim ca să luptăm împotriva mătreţii?
Ce trebuie să ştim ca să luptăm împotriva mătreţii? Aproape toată lumea, indiferent de vârstă, sex sau rasă se confruntă cu mătreaţa în viaţa de zi cu zi. Mătreaţa tinde să fie asociată cu lipsa de igienă; de aceea, vă poate face să vă simţiţi foarte stânjenit, chiar dacă este total inofensivă. În zilele noastre ne îngrijim din ce în ce mai mult de aspectul nostru şi... +11 / 0 +11
Leac din 3 ingrediente pentru scăderea colesterolului
Leac din 3 ingrediente pentru scăderea colesterolului Proprietățile medicinale ale diferitelor produse naturale au fost folosite de secole pentru a preveni și trata diverse boli și de a îmbunătăți starea de sănătate. În plus, remediile naturale sunt unele dintre cele mai populare alegeri pentru tratarea diferitelor afecțiuni. +10 / 0 +10
Depozitul de piscine: Mini ghid achiziţie piscine
Depozitul de piscine: Mini ghid achiziţie piscine O piscină poate fi “perla coroanei” de pe proprietatea dumneavoastră, capabilă de a vă transforma curtea într-o oază de relaxare şi distracţie maximă în aer liber. +11 / -1 +10
Ceasul biologic al organismului uman
Ceasul biologic al organismului uman Ziua şi noaptea, răsăritul şi apusul soarelui, zilele săptămânii – toate lucrurile din univers sunt supuse unor cicluri prestabilite. Corpul nostru respectă, de asemenea, această legitate eternă. Omul, similar fiecărei părţi a cosmosului, trăieşte şi resimte din plin ritmul naturii. +9 / 0 +9
Tot ce trebuie să ştii despre riscurile epilării cu IPL
Tot ce trebuie să ştii despre riscurile epilării cu IPL Ne aflăm în mijlocul sezonului de vară, ceea ce înseamnă că femeile sunt încă în căutarea opţiunilor cât mai simple pentru a face părul nedorit să dispară. +8 / 0 +8
Topul metodelor de protecţie a pielii la plajă
Topul metodelor de protecţie a pielii la plajă Chiar dacă mulţi dintre noi se încăpăţânează să creadă că expunerea necontrolată la soare în miezul zilei, în plină vară, nu îi va afecta, senzaţiile de arsură a pielii nu se lasă aşteptate. Atenţie, pe plajă, chiar şi în zilele înnourate trebuie să aplicăm cremele de protecţie solară cu SPF ridicat! Iată cum să... +8 / 0 +8