Insomnia

Octombrie 14, 2015 | Psih. Lorena Luchian, Centrul Medical Medsana
  • Facebook
  • Twitter
  • Google
+18
Insomnia

Insomnia este o dereglare a somnului normal, incapacitate acută sau cronică de a dormi și face parte din categoria TULBURĂRILOR DE SOMN. Conform Manualului de Diagnostic și Statistică a Tulburărilor Mentale, ediția a 4-a, acestea se împart în patru categorii majore:

1. Tulburările de somn primare – având cauze endogene (care iau naștere în interiorul organismului. Din această categorie fac parte:

Dissomniile - dificultăți ale inițierii și menținerii somnului cu modificări în cantitatea, calitatea sau reglarea somnului -> insomnia primară
     - somnolență excesivă -> hipersomnia și narcolepsia
     - tulburarea legată de respirație (ex. apneea - oprirea temporară a respirației în timpul somnului)
     - tulburarea ritmului circadian (ciclul zi-noapte, ceasul biologic).

Parasomniile - tulburări asociate cu somnul, comportament anormal în timpul somnului, deșteptarea intermitentă din somn (ex. coșmarul, teroarea de somn, somnambulismul).

2. Tulburările de somn în legătură cu o altă tulburare mentală – în acest caz insomnia este considerată a fi asociată cu o altă tulburare mentală cum ar fi depresia sau anxietatea.
"Orice persoană poate avea câteodată probleme cu somnul mai ales în perioade acompaniate de stres"
3. Tulburarea de somn datorată unei condiții medicale generale, de exemplu tulburări neurologice sau endocrine.

4. Tulburare de somn indusă de o substanță apare în asociere cu ingerarea de substanțe de exemplu alcoolul, amfetaminele, cafeina, cocaina etc.

Dintre tulburările de somn enumerate mai sus, ne vom referi pe scurt la insomnie și după cum se vede, cauzele care o pot provoca sunt diverse.

Orice persoană poate avea câteodată probleme cu somnul mai ales în perioade acompaniate de stres. Aceste insomnii pot crea disconfort pe termen scurt sau pe termen lung dar se poate ajunge și la alte dezechilibre mult mai grave.

Insomniile ocazionale pot apărea în urma: consumului de băuturi psihoenergizante, surmenajului, angoaselor, spaimelor, șocuri sau alte probleme afective dar acestea nu reprezintă un pericol real asupra persoanei deoarece somnul își va restabili ritmul său normal. În caz contrar, se recomandă apelarea la consult de specialitate.

Persoanele care suferă de insomnie acuză dificultăți de adormire, menținere a somnului sau somn neodihnitor care durează cel puțin o lună și cauzează dereglări semnificative în domeniile de funcționare ale individului (pe plan social, profesional, familial).

Insomnia este asociată de multe ori cu o excitație fiziologică sau psihologică în cursul nopții și apare o preocupare marcată referitoare la somn care generează un cerc vicios; apare o condiționare negativă referitoare la somn, teama și obsesia „nu voi putea adormi”, ceea ce creează o activare psiho-fiziologică negativă rezultând imposibilitatea de a adormi. Cu cât individul încearcă mai mult să adoarmă cu atât devine mai tensionat și este mai puțin capabil să adoarmă.

Puterea bucuriei

"De câte ori simţim plăcere, se produce o explozie de oxid nitric în corp care are beneficii mari asupra sănătăţii..."

Citeşte mai mult:
Puterea bucuriei»

Insomnia poate duce la deteriorarea funcționării individului prin diminuarea concentrării, atenției și energiei, oboseală și iritabilitate în timpul zilei, simptome de anxietate sau depresie, probleme interpersonale, profesionale și sociale, tensiune musculară crescută, cefalee.

În general, toate aceste tulburări sunt diagnosticate de către un medic ce recomandă, după caz, investigații suplimentare și/sau medicația necesară în funcție de personalitatea bolnavului și de starea generală a acestuia. Medicamentele somnului (hipnoticele, anxioliticele, neurolepticele), se iau sub supravegherea medicală, în nici un caz haotic, „după ureche” cum se întâmplă adesea în România. Cel mai mare pericol pe care-l reprezintă somniferele este posibilitatea de a da dependență dar și accentuarea unor probleme de natură psihologică. Nu se va apela la medicamente decât după ce au fost epuizate celelalte mijloace de ameliorare a insomniei (ceaiuri, sport, exerciții de relaxare etc.).

Insomnia poate apărea ca un simptom iar pentru tratarea corectă a acesteia trebuie găsită cauza care stă la baza ei.

Pentru tulburările de somn asociate cu o altă tulburare mentală cum ar fi depresia sau anxietatea se recomandă și consult psihologic, respectiv intervenție psihoterapeutică.

În timpul vieții, ciclurile somnului se schimbă; dacă un copil mic doarme în medie, 16 ore pe zi, o persoană de peste 70 ani petrece în jur de 6 ore dormind. De asemenea, fiecare persoană are ritmul ei de somn, sunt cei care dorm „duși” sau „ușor”, alții au un somn prelungit (9-10 ore) sau dimpotrivă scurt (6 ore). Sunt persoane care adorm ușor (aproximativ 10 minute după ce se așează în pat) și rămân adormiți până dimineață sau persoane care adorm mai greu (în aproximativ o oră) și se trezesc cel puțin odată în timpul nopții.

Fiecare își dezvoltă stilul său de a dormi care nu se diferențiază foarte mult de la o noapte la alta cu excepția perioadelor de stres crescut în care calitatea somnului și odihnei scade semnificativ. Pentru a preveni deteriorările de somn în perioadele dificile se recomandă practicarea unor metode de relaxare care au un efect calmant asupra sistemului nervos. Una dintre aceste metode este sofrologia, o tehnică de relaxare dinamică extrem de eficientă în eliberarea tensiunilor fizice, mentale și emoționale. Îndepărtarea tensiunilor pe care le resimte individul în perioadele de stres acut duce la relaxare, diminuarea nervozității, mai mult calm și un somn odihnitor.

Citeşte şi:
Sunt norocoasă și viața imi dă dreptate! Despre energia de dincolo de cuvinte»

  • Facebook
  • Twitter
  • Google
+18
  • Insomnie
  • Lipsa somnului
  • Cauzele insomniei
  • Somn REM
  • Ciclu de somn
  • tulburari de somn
  • Insomnii
  • somn normal
  • conditii de somn

Articole pe aceeași temă

Trimite-ne opinia ta
De ce sfecla roşie este o minune pentru organism
De ce sfecla roşie este o minune pentru organism Pe lângă antioxidanţi, beneficiile consumului de sfeclă roşie mai constau şi în faptul că aduc un aport important de vitamine precum A, C, E, B1, B2, C, acid folic sau fibre, magneziu, fier, cupru şi fosfor. De asemenea, potrivit unor cercetări, sfecla roşie are cea mai mare cantitate de vitamina K dintre toate legumele. +7 / -3 +4
Micul dejun – când să mâncaţi şi ce să mâncaţi?
Micul dejun – când să mâncaţi şi ce să mâncaţi? E uşor să sărim peste micul dejun când avem o viaţă atât de ocupată în zilele noastre. Totuşi, cei care lucrează în domeniul sănătăţii şi psihologii sunt de acord că micul dejun joacă o importanţă crucială în starea noastră de sănătate emoţională şi fizică, aşa că nu ar trebui neglijat... +29 / -4 +25
5 avantaje pentru sănătate ale ciocolatei negre
5 avantaje pentru sănătate ale ciocolatei negre Avantajele ciocolatei negre sunt cunoscute de mult timp. Bineînţeles, avantajele sunt aduse numai de ciocolata neagră de calitate foarte bună şi numai când nu este consumată în exces. Ciocolata neagră furnizează energie şi ajută la concentrare, împreună cu următoarele beneficii discutate mai jos. +21 / 0 +21
Cat de periculoase sunt produsele pastrate in ambalajele din aluminiu?
Cat de periculoase sunt produsele pastrate in ambalajele din aluminiu? Aluminiul se gaseste pretutindeni in mediul inconjurator, motiv pentru care este greu de evitat. Practic, aluminiul este utilizat in industrie, intrucat este un material usor, dar si un bun conductor de caldura si de electricitate, insa il regasim si in aproape toate ambalajele alimentare: cutii de conserve, de bere, casolete in care uneori... +17 / 0 +17
Cum ne afectează antibioticele
Cum ne afectează antibioticele De fiecare dată când simţim cel mai mic semn al răcelii fugim către sertarul cu medicamente sau către cabinetul medical în speranţa că vom obţine o reţetă cu cel mai puternic medicament contra răcelii pentru a scăpa de simptom cât mai repede. +14 / 0 +14
Concentrarea atenției - cum o îmbunătățim?
Concentrarea atenției - cum o îmbunătățim? „Nu mă pot concentra.” „Când vreau să lucrez la ceva, gândurile mele zboară ușor în alte părți”. „Încerc să mă concentrez, dar apare mereu ceva care mă distrage”. Dacă vă regăsiți deseori în aceste situații, este important să știți că atenția și capacitatea de concentrare pot fi antrenate. +11 / 0 +11
Sauna şi beneficiile ei
Sauna şi beneficiile ei Încă din antichitate sauna este recunoscută ca un obicei sănătos pentru îngrijirea pielii. Efectele pozitive ale saunei asupra corpului nostru se regăsesc atât în starea de bine fizică cât şi în cea mentală. Din ce în ce mai multe persoane folosesc sauna că o modalitate de relaxare, beneficiind în acelaşi timp şi de rezultatul... +12 / -1 +11
Leac din 3 ingrediente pentru scăderea colesterolului
Leac din 3 ingrediente pentru scăderea colesterolului Proprietățile medicinale ale diferitelor produse naturale au fost folosite de secole pentru a preveni și trata diverse boli și de a îmbunătăți starea de sănătate. În plus, remediile naturale sunt unele dintre cele mai populare alegeri pentru tratarea diferitelor afecțiuni. +10 / 0 +10
Depozitul de piscine: Mini ghid achiziţie piscine
Depozitul de piscine: Mini ghid achiziţie piscine O piscină poate fi “perla coroanei” de pe proprietatea dumneavoastră, capabilă de a vă transforma curtea într-o oază de relaxare şi distracţie maximă în aer liber. +11 / -1 +10
Alimente care seamănă cu organele pe care le tratează
Alimente care seamănă cu organele pe care le tratează Fiecărui organ al corpului îi corespunde un aliment care, nu numai că îi aduce beneficii, însă îi şi seamănă foarte mult. Atunci când te supără inima, ochii ori rinichii, nu uita să consumi alimente asemănatoare, ca să grăbeşti vindecarea. +9 / 0 +9