Insomnia

Octombrie 14, 2015 | Psih. Lorena Luchian, Centrul Medical Medsana
  • Facebook
  • Twitter
  • Google
+18
Insomnia

Insomnia este o dereglare a somnului normal, incapacitate acută sau cronică de a dormi și face parte din categoria TULBURĂRILOR DE SOMN. Conform Manualului de Diagnostic și Statistică a Tulburărilor Mentale, ediția a 4-a, acestea se împart în patru categorii majore:

1. Tulburările de somn primare – având cauze endogene (care iau naștere în interiorul organismului. Din această categorie fac parte:

Dissomniile - dificultăți ale inițierii și menținerii somnului cu modificări în cantitatea, calitatea sau reglarea somnului -> insomnia primară
     - somnolență excesivă -> hipersomnia și narcolepsia
     - tulburarea legată de respirație (ex. apneea - oprirea temporară a respirației în timpul somnului)
     - tulburarea ritmului circadian (ciclul zi-noapte, ceasul biologic).

Parasomniile - tulburări asociate cu somnul, comportament anormal în timpul somnului, deșteptarea intermitentă din somn (ex. coșmarul, teroarea de somn, somnambulismul).

2. Tulburările de somn în legătură cu o altă tulburare mentală – în acest caz insomnia este considerată a fi asociată cu o altă tulburare mentală cum ar fi depresia sau anxietatea.
"Orice persoană poate avea câteodată probleme cu somnul mai ales în perioade acompaniate de stres"
3. Tulburarea de somn datorată unei condiții medicale generale, de exemplu tulburări neurologice sau endocrine.

4. Tulburare de somn indusă de o substanță apare în asociere cu ingerarea de substanțe de exemplu alcoolul, amfetaminele, cafeina, cocaina etc.

Dintre tulburările de somn enumerate mai sus, ne vom referi pe scurt la insomnie și după cum se vede, cauzele care o pot provoca sunt diverse.

Orice persoană poate avea câteodată probleme cu somnul mai ales în perioade acompaniate de stres. Aceste insomnii pot crea disconfort pe termen scurt sau pe termen lung dar se poate ajunge și la alte dezechilibre mult mai grave.

Insomniile ocazionale pot apărea în urma: consumului de băuturi psihoenergizante, surmenajului, angoaselor, spaimelor, șocuri sau alte probleme afective dar acestea nu reprezintă un pericol real asupra persoanei deoarece somnul își va restabili ritmul său normal. În caz contrar, se recomandă apelarea la consult de specialitate.

Persoanele care suferă de insomnie acuză dificultăți de adormire, menținere a somnului sau somn neodihnitor care durează cel puțin o lună și cauzează dereglări semnificative în domeniile de funcționare ale individului (pe plan social, profesional, familial).

Insomnia este asociată de multe ori cu o excitație fiziologică sau psihologică în cursul nopții și apare o preocupare marcată referitoare la somn care generează un cerc vicios; apare o condiționare negativă referitoare la somn, teama și obsesia „nu voi putea adormi”, ceea ce creează o activare psiho-fiziologică negativă rezultând imposibilitatea de a adormi. Cu cât individul încearcă mai mult să adoarmă cu atât devine mai tensionat și este mai puțin capabil să adoarmă.

Puterea bucuriei

"De câte ori simţim plăcere, se produce o explozie de oxid nitric în corp care are beneficii mari asupra sănătăţii..."

Citeşte mai mult:
Puterea bucuriei»

Insomnia poate duce la deteriorarea funcționării individului prin diminuarea concentrării, atenției și energiei, oboseală și iritabilitate în timpul zilei, simptome de anxietate sau depresie, probleme interpersonale, profesionale și sociale, tensiune musculară crescută, cefalee.

În general, toate aceste tulburări sunt diagnosticate de către un medic ce recomandă, după caz, investigații suplimentare și/sau medicația necesară în funcție de personalitatea bolnavului și de starea generală a acestuia. Medicamentele somnului (hipnoticele, anxioliticele, neurolepticele), se iau sub supravegherea medicală, în nici un caz haotic, „după ureche” cum se întâmplă adesea în România. Cel mai mare pericol pe care-l reprezintă somniferele este posibilitatea de a da dependență dar și accentuarea unor probleme de natură psihologică. Nu se va apela la medicamente decât după ce au fost epuizate celelalte mijloace de ameliorare a insomniei (ceaiuri, sport, exerciții de relaxare etc.).

Insomnia poate apărea ca un simptom iar pentru tratarea corectă a acesteia trebuie găsită cauza care stă la baza ei.

Pentru tulburările de somn asociate cu o altă tulburare mentală cum ar fi depresia sau anxietatea se recomandă și consult psihologic, respectiv intervenție psihoterapeutică.

În timpul vieții, ciclurile somnului se schimbă; dacă un copil mic doarme în medie, 16 ore pe zi, o persoană de peste 70 ani petrece în jur de 6 ore dormind. De asemenea, fiecare persoană are ritmul ei de somn, sunt cei care dorm „duși” sau „ușor”, alții au un somn prelungit (9-10 ore) sau dimpotrivă scurt (6 ore). Sunt persoane care adorm ușor (aproximativ 10 minute după ce se așează în pat) și rămân adormiți până dimineață sau persoane care adorm mai greu (în aproximativ o oră) și se trezesc cel puțin odată în timpul nopții.

Fiecare își dezvoltă stilul său de a dormi care nu se diferențiază foarte mult de la o noapte la alta cu excepția perioadelor de stres crescut în care calitatea somnului și odihnei scade semnificativ. Pentru a preveni deteriorările de somn în perioadele dificile se recomandă practicarea unor metode de relaxare care au un efect calmant asupra sistemului nervos. Una dintre aceste metode este sofrologia, o tehnică de relaxare dinamică extrem de eficientă în eliberarea tensiunilor fizice, mentale și emoționale. Îndepărtarea tensiunilor pe care le resimte individul în perioadele de stres acut duce la relaxare, diminuarea nervozității, mai mult calm și un somn odihnitor.

Citeşte şi:
Sunt norocoasă și viața imi dă dreptate! Despre energia de dincolo de cuvinte»

  • Facebook
  • Twitter
  • Google
+18
  • Insomnie
  • Lipsa somnului
  • Cauzele insomniei
  • Somn REM
  • Ciclu de somn
  • tulburari de somn
  • Insomnii
  • somn normal
  • conditii de somn

Articole pe aceeași temă

Trimite-ne opinia ta
6 moduri prin care îţi sabotezi sistemul imunitar
6 moduri prin care îţi sabotezi sistemul imunitar Stilul tău de viaţă îţi poate afecta sistemul imunitar, care te poate proteja de germeni, viruşi şi boli cronice. Înlocuirea anumitor obiceiuri proaste te poate ajuta însă să îţi păstrezi sănătos sistemul imunitar. Verifică această listă pentru a vedea unde poţi face anumite schimbări. +21 / 0 +21
Sofrologia, terapia prin care ne putem face viaţa mai frumoasă
Sofrologia, terapia prin care ne putem face viaţa mai frumoasă Termenul de sofrologie a fost introdus în anul 1960 de către neuropsihiatrul columbian Alfonso Caycedo. Etimologia cuvântului provine din limba greacă sos – armonie, echilibru, phren – conştiinţă, spirit, logos – ştiinţă, cuvânt; în esenţă, sofrologia este ştiinţa armoniei spiritului. +24 / 0 +24
Puterea bucuriei
Puterea bucuriei Moduri practice de a aduce mai multă plăcere şi bucurie în viaţă • Bucuria se trăieşte ACUM şi are legătură cu modul în care gândim în mod frecvent. Fericirea nu e o călătorie, e ACUM +22 / -2 +20
Stresul la locul de muncă–monstrul ce distruge celulele nervoase
Stresul la locul de muncă–monstrul ce distruge celulele nervoase Stresul la locul de muncă este o problemă majoră care duce la o creştere a greşelilor făcute, atât de angajaţi, cât şi de manageri, împiedicând astfel utilizarea optimă a resurselor umane. Deseori duce la afectarea stării de sănătate şi la boli legate de stres. Stresul la locul de muncă are fără îndoială efecte negative... +16 / -1 +15
Aromaterapia: eficienţă şi metode de administrare
Aromaterapia: eficienţă şi metode de administrare Aromaterapia este o ramura a fitoterapiei, tratament ce are la baza preparate din plante medicinale. Aceasta tehnica de relaxare utilizeaza ileiuri esentiale si concentrate de arome naturale. +11 / 0 +11
Concentrarea atenției - cum o îmbunătățim?
Concentrarea atenției - cum o îmbunătățim? „Nu mă pot concentra.” „Când vreau să lucrez la ceva, gândurile mele zboară ușor în alte părți”. „Încerc să mă concentrez, dar apare mereu ceva care mă distrage”. Dacă vă regăsiți deseori în aceste situații, este important să știți că atenția și capacitatea de concentrare pot fi antrenate. +10 / 0 +10
Cele mai bune reţete de hidratare
Cele mai bune reţete de hidratare Singurul lichid care hidratează perfect este apa. Însă pentru diversitate, puteţi apela la supe, sucuri naturale şi ceaiuri, preparate cu apă pură. Indiferent de condiţiile meteo, doar apa hidratează cel mai bine. Aşa că străduiţi-vă să consumaţi cel puţin 8 pahare mari de apă zilnic. Şi citiţi cu atenţie eticheta... +10 / 0 +10
5 lucruri care îţi pot scădea IQ-ul
5 lucruri care îţi pot scădea IQ-ul S-ar putea să faci anumite lucruri care în mod neaşteptat contribuie la deterioarea sănătăţii creierului tău. Iată 5 lucruri care ar putea reduce adevărata capacitate a creierului. +10 / 0 +10
Caise – vitamine şi minerale din belşug
Caise – vitamine şi minerale din belşug Nu degeaba sâmburii de caisă au forma unei inimi. Potrivit numeroaselor studii ştiinţifice în acest domeniu, caisele şi uleiul extras din sâmburii ei preţioşi pot proteja inima şi celelalte organe vitale de numeroase afecţiuni iar conţinutul bogat în nutrienţi, vitamine şi minerale face din acest fruct zemos şi parfumat o... +9 / 0 +9
Avem nevoie de beţişoare de urechi?
Avem nevoie de beţişoare de urechi? Foarte multe persoane utilizează beţişoarele de urechi ca alternativă pentru curăţarea urechilor. Deşi sunt foarte populare, beşiţoarele de urechi nu sunt recomandate pentru fi utilizate în interiorul urechilor, avertizează cadrele medicale. Foarte multe catastrofe au pornit de la utilizarea acestor instrumente ajutătoare. +8 / 0 +8