Insomnia

Octombrie 14, 2015 | Psih. Lorena Luchian, Centrul Medical Medsana
  • Facebook
  • Twitter
  • Google
+18
Insomnia

Insomnia este o dereglare a somnului normal, incapacitate acută sau cronică de a dormi și face parte din categoria TULBURĂRILOR DE SOMN. Conform Manualului de Diagnostic și Statistică a Tulburărilor Mentale, ediția a 4-a, acestea se împart în patru categorii majore:

1. Tulburările de somn primare – având cauze endogene (care iau naștere în interiorul organismului. Din această categorie fac parte:

Dissomniile - dificultăți ale inițierii și menținerii somnului cu modificări în cantitatea, calitatea sau reglarea somnului -> insomnia primară
     - somnolență excesivă -> hipersomnia și narcolepsia
     - tulburarea legată de respirație (ex. apneea - oprirea temporară a respirației în timpul somnului)
     - tulburarea ritmului circadian (ciclul zi-noapte, ceasul biologic).

Parasomniile - tulburări asociate cu somnul, comportament anormal în timpul somnului, deșteptarea intermitentă din somn (ex. coșmarul, teroarea de somn, somnambulismul).

2. Tulburările de somn în legătură cu o altă tulburare mentală – în acest caz insomnia este considerată a fi asociată cu o altă tulburare mentală cum ar fi depresia sau anxietatea.
"Orice persoană poate avea câteodată probleme cu somnul mai ales în perioade acompaniate de stres"
3. Tulburarea de somn datorată unei condiții medicale generale, de exemplu tulburări neurologice sau endocrine.

4. Tulburare de somn indusă de o substanță apare în asociere cu ingerarea de substanțe de exemplu alcoolul, amfetaminele, cafeina, cocaina etc.

Dintre tulburările de somn enumerate mai sus, ne vom referi pe scurt la insomnie și după cum se vede, cauzele care o pot provoca sunt diverse.

Orice persoană poate avea câteodată probleme cu somnul mai ales în perioade acompaniate de stres. Aceste insomnii pot crea disconfort pe termen scurt sau pe termen lung dar se poate ajunge și la alte dezechilibre mult mai grave.

Insomniile ocazionale pot apărea în urma: consumului de băuturi psihoenergizante, surmenajului, angoaselor, spaimelor, șocuri sau alte probleme afective dar acestea nu reprezintă un pericol real asupra persoanei deoarece somnul își va restabili ritmul său normal. În caz contrar, se recomandă apelarea la consult de specialitate.

Persoanele care suferă de insomnie acuză dificultăți de adormire, menținere a somnului sau somn neodihnitor care durează cel puțin o lună și cauzează dereglări semnificative în domeniile de funcționare ale individului (pe plan social, profesional, familial).

Insomnia este asociată de multe ori cu o excitație fiziologică sau psihologică în cursul nopții și apare o preocupare marcată referitoare la somn care generează un cerc vicios; apare o condiționare negativă referitoare la somn, teama și obsesia „nu voi putea adormi”, ceea ce creează o activare psiho-fiziologică negativă rezultând imposibilitatea de a adormi. Cu cât individul încearcă mai mult să adoarmă cu atât devine mai tensionat și este mai puțin capabil să adoarmă.

Puterea bucuriei

"De câte ori simţim plăcere, se produce o explozie de oxid nitric în corp care are beneficii mari asupra sănătăţii..."

Citeşte mai mult:
Puterea bucuriei»

Insomnia poate duce la deteriorarea funcționării individului prin diminuarea concentrării, atenției și energiei, oboseală și iritabilitate în timpul zilei, simptome de anxietate sau depresie, probleme interpersonale, profesionale și sociale, tensiune musculară crescută, cefalee.

În general, toate aceste tulburări sunt diagnosticate de către un medic ce recomandă, după caz, investigații suplimentare și/sau medicația necesară în funcție de personalitatea bolnavului și de starea generală a acestuia. Medicamentele somnului (hipnoticele, anxioliticele, neurolepticele), se iau sub supravegherea medicală, în nici un caz haotic, „după ureche” cum se întâmplă adesea în România. Cel mai mare pericol pe care-l reprezintă somniferele este posibilitatea de a da dependență dar și accentuarea unor probleme de natură psihologică. Nu se va apela la medicamente decât după ce au fost epuizate celelalte mijloace de ameliorare a insomniei (ceaiuri, sport, exerciții de relaxare etc.).

Insomnia poate apărea ca un simptom iar pentru tratarea corectă a acesteia trebuie găsită cauza care stă la baza ei.

Pentru tulburările de somn asociate cu o altă tulburare mentală cum ar fi depresia sau anxietatea se recomandă și consult psihologic, respectiv intervenție psihoterapeutică.

În timpul vieții, ciclurile somnului se schimbă; dacă un copil mic doarme în medie, 16 ore pe zi, o persoană de peste 70 ani petrece în jur de 6 ore dormind. De asemenea, fiecare persoană are ritmul ei de somn, sunt cei care dorm „duși” sau „ușor”, alții au un somn prelungit (9-10 ore) sau dimpotrivă scurt (6 ore). Sunt persoane care adorm ușor (aproximativ 10 minute după ce se așează în pat) și rămân adormiți până dimineață sau persoane care adorm mai greu (în aproximativ o oră) și se trezesc cel puțin odată în timpul nopții.

Fiecare își dezvoltă stilul său de a dormi care nu se diferențiază foarte mult de la o noapte la alta cu excepția perioadelor de stres crescut în care calitatea somnului și odihnei scade semnificativ. Pentru a preveni deteriorările de somn în perioadele dificile se recomandă practicarea unor metode de relaxare care au un efect calmant asupra sistemului nervos. Una dintre aceste metode este sofrologia, o tehnică de relaxare dinamică extrem de eficientă în eliberarea tensiunilor fizice, mentale și emoționale. Îndepărtarea tensiunilor pe care le resimte individul în perioadele de stres acut duce la relaxare, diminuarea nervozității, mai mult calm și un somn odihnitor.

Citeşte şi:
Sunt norocoasă și viața imi dă dreptate! Despre energia de dincolo de cuvinte»

  • Facebook
  • Twitter
  • Google
+18
  • Insomnie
  • Lipsa somnului
  • Cauzele insomniei
  • Somn REM
  • Ciclu de somn
  • tulburari de somn
  • Insomnii
  • somn normal
  • conditii de somn

Articole pe aceeași temă

Trimite-ne opinia ta
D C Dulcan: 5 minute de suparare imobilizeaza pentru 5-6 ore sistemul imunitar
D C Dulcan: 5 minute de suparare imobilizeaza pentru 5-6 ore sistemul imunitar Descope­ririle fizi­cii cuantice au arătat că mintea noastră e cea care face să colap­seze undele de energie şi le trans­formă în parti­cule, adică în materie. A gândi înseamnă a transforma nevăzu­tul în văzut. +4 / 0 +4
5 avantaje pentru sănătate ale ciocolatei negre
5 avantaje pentru sănătate ale ciocolatei negre Avantajele ciocolatei negre sunt cunoscute de mult timp. Bineînţeles, avantajele sunt aduse numai de ciocolata neagră de calitate foarte bună şi numai când nu este consumată în exces. Ciocolata neagră furnizează energie şi ajută la concentrare, împreună cu următoarele beneficii discutate mai jos. +21 / 0 +21
Micul dejun – când să mâncaţi şi ce să mâncaţi?
Micul dejun – când să mâncaţi şi ce să mâncaţi? E uşor să sărim peste micul dejun când avem o viaţă atât de ocupată în zilele noastre. Totuşi, cei care lucrează în domeniul sănătăţii şi psihologii sunt de acord că micul dejun joacă o importanţă crucială în starea noastră de sănătate emoţională şi fizică, aşa că nu ar trebui neglijat... +17 / -3 +14
Tratamentul abuzului de alcool: mituri şi realități
Tratamentul abuzului de alcool: mituri şi realități Conform cercetărilor efectuate de Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS), consumul mediu global de alcool este de 6,1 litri de alcool pur pe adult (15 ani sau mai mult). Abuzul de alcool este o problemă serioasă, cu multe cauze, aşa că nu este surprinzător că există multe teorii despre cum apare şi la fel de multe metode de... +12 / -1 +11
Cele mai bune reţete de hidratare
Cele mai bune reţete de hidratare Singurul lichid care hidratează perfect este apa. Însă pentru diversitate, puteţi apela la supe, sucuri naturale şi ceaiuri, preparate cu apă pură. Indiferent de condiţiile meteo, doar apa hidratează cel mai bine. Aşa că străduiţi-vă să consumaţi cel puţin 8 pahare mari de apă zilnic. Şi citiţi cu atenţie eticheta... +10 / 0 +10
5 lucruri care îţi pot scădea IQ-ul
5 lucruri care îţi pot scădea IQ-ul S-ar putea să faci anumite lucruri care în mod neaşteptat contribuie la deterioarea sănătăţii creierului tău. Iată 5 lucruri care ar putea reduce adevărata capacitate a creierului. +10 / 0 +10
Alimente care seamănă cu organele pe care le tratează
Alimente care seamănă cu organele pe care le tratează Fiecărui organ al corpului îi corespunde un aliment care, nu numai că îi aduce beneficii, însă îi şi seamănă foarte mult. Atunci când te supără inima, ochii ori rinichii, nu uita să consumi alimente asemănatoare, ca să grăbeşti vindecarea. +9 / 0 +9
Zatul de cafea si cofeina fac minuni pentru sanatate. Lucruri pe care sigur nu le stiai!
Zatul de cafea si cofeina fac minuni pentru sanatate. Lucruri pe care sigur nu le stiai! Cafeaua este unul dintre cele mai consumate alimente, in special de catre persoanele care au nevoie de un plus de energie. Este adevarat ca mareste ritmul cardiac si ingalbeneste dintii, insa beneficiile ei sunt mai numeroase decat reactiile adverse. +12 / -4 +8
Castiga o intalnire privata cu Dr. Oz! Fanii il pot cunoaste personal, in culisele evenimentului
Castiga o intalnire privata cu Dr. Oz! Fanii il pot cunoaste personal, in culisele evenimentului Au mai ramas doar 3 saptamani pana la intalnirea cu celebrul Dr. Oz, care va veni pentru prima data in Romania pentru a sustine conferinta „Take your life to the next level”. Considerat a fi evenimentul medical al anului 2016, dedicat stilului sanatos de viata, conferinta sustinuta de Dr. Oz pe scena Salii Palatului din Bucuresti, va avea... +8 / 0 +8
Insomnia: lupta de a adormi
Insomnia: lupta de a adormi Insomnia este o tulburare a somnului care înseamnă că nu poţi să adormi sau să rămâi adormit. Aceia care suferă de ea sunt denumiţi insomniaci. Majoritatea oamenilor are nevoie de 7-8 ore de somn pe noapte. Cei care suferă de insomnie rareori dacă dorm aşa de mult şi chiar dacă pot rămâne în pat perioade lungi de timp, tot nu... +8 / 0 +8