Lipsa somnului este mai periculoasă decât vă imaginaţi

Septembrie 15, 2014
  • Facebook
  • Twitter
  • Google
+5
Lipsa somnului este mai periculoasă decât vă imaginaţi

Lumea în continuă schimbare şi stilul de viaţă agitat ne determină să dedicăm prea puţin timp somnului. Şase ore de somn pe zi au devenit norma, dar numai câţiva ştiu ce consecinţe poate avea lipsa somnului asupra memoriei, a sănătăţii şi a vieţii sexuale. De aceea, gândiţi-vă să acordaţi somnului un rol mai important în viaţa dumneavoastră.

Creşterea în greutate este mai uşoară când nu dormim suficient. Cu mult timp în urmă, s-a observat că lipsa somnului este asociată cu un apetit crescut. Oamenii de ştiinţă au descoperit recent că apetitul este mărit din cauza nivelurilor reduse de leptină. Leptina este un hormon foarte important care este responsabil cu reglarea echilibrului dintre foame şi saţietate. Imediat după masă nivelurile de leptină cresc şi ne simţim sătuli.

"Capacitatea redusă a creierului este probabil consecinţa cea mai vizibilă a lipsei somnului."Nivelurile de leptină se reduc după o noapte cu somn puţin, iar în ziua următoare ne simţim flămânzi. În plus, lipsa somnului nu reduce numai nivelurile de leptină, dar ne îndeamnă şi să consumăm multă hrană bogată caloric, dulce în special. Legătura dintre lipsa somnului şi obezitate a fost demonstrată prin studii efectuate în SUA: persoanele care dormeau mai puţin de 6 ore pe zi aveau o probabilitate mai ridicată cu 30% de a fi supraponderali decât cei care dormeau mai multe ore.

Lipsa somnului dezechilibrează memoria şi gândirea. Capacitatea redusă a creierului este probabil consecinţa cea mai vizibilă a lipsei somnului. Chiar şi numai o noapte de somn insuficient poate duce la o eficienţă scăzută în ziua următoare. Deşi putem încă efectua munca de rutină destul de bine, din cauza atenţiei scăzute facem o mulţime de greşeli. Pe de altă parte, crearea sau rezolvarea sarcinilor dificile devine foarte grea. Somnul este extrem de important pentru memorie şi este foarte dificil să ne reamintim lucruri noi când somnul este insuficient. Informaţiile dobândite pe tot parcursul zilei sunt stocate în memoria pe termen scurt. În timpul somnului, o parte din aceste informaţii sunt transferate în memoria pe termen lung. Prin urmare, tulburările de somn produc un transfer redus de informaţii şi uităm lucrurile uşor. Situaţia este frecventă printre studenţii care studiază pentru un examen în ultima noapte. Timpul rămas pentru somn este minim, iar informaţiile nou-dobândite nu se transferă în memoria pe termen lung.
Deşii studenţii reuşesc să-şi amintească anumite lucruri în timpul examenului, majoritatea cunoştinţelor se „evaporă” în câteva zile.

Micul dejun

"Este recomandat să luaţi un mic dejun bogat în carbohidraţi – deoarece aceştia sunt de o importanţă vitală în activitatea creierului. Cele mai bune ingrediente sunt..."

Citește mai mult:
Micul dejun – când să mâncaţi şi ce să mâncaţi?»

Somnolenţa este o cauză importantă a accidentelor rutiere. Se crede că lipsa de somn este răspunzătoare de câteva catastrofe: accidentul de la centrala nucleară Three Mile Island (SUA), vărsarea de petrol din rezervorul petrolier „Exxon Valdez” şi altele. Însă somnolenţa cauzează pericole şi în vieţile noastre de zi cu zi. Ea reduce viteza de reacţie exact asemenea alcoolului. Se crede că lipsa somnului este responsabilă pentru 100.000 de accidente auto în SUA în fiecare an, în care mor circa 1.500 de persoane. În plus, s-a descoperit că somnolenţa produce şi accidente de muncă.

Lipsa somnului distruge libidoul. Insomniacii se plâng deseori de un libido scăzut sau de pierderea totală a interesului pentru sex. Lipsa energiei este parţial răspunzătoare pentru aceasta. Pe de altă parte, cercetările asupra bărbaţilor cu apnee în timpul somnului au indicat că nivelurile lor de testosteron sunt scăzute semnificativ. Acest lucru nu este surprinzător, deoarece majoritatea testosteronului este produs în timpul nopţii şi un somn bun este foarte important pentru el.

Lipsa somnului produce în cele din urmă boli fatale. Lipsa cronică de somn are influenţă asupra multor boli, dar efectul cel mai profund este asupra inimii: produce hipertensiune, aritmie şi creşte riscul altor boli de inimă. Toate aceste procese au consecinţe serioase, deoarece persoanele care dorm mai puţin de 6 ore pe zi mor de boli cardiovasculare de două ori mai des.

Insomnia este legată strâns de depresie. Studiile au descoperit că persoanele care suferă de insomnie au un risc de cinci ori mai mare de a suferi de depresie comparativ cu oamenii sănătoşi. De fapt, tulburarea de somn este, de obicei, unul din primele simptome ale depresiei. Aceste două boli se susţin una pe cealaltă, iar tulburările de somn înrăutăţesc simptomele depresiei, în timp ce depresia scade calitatea somnului. Pe de altă parte, tratarea uneia din cele două boli o influenţează în mod pozitiv şi pe cealaltă.

Lipsa somnului distorsionează starea de spirit şi atitudinea faţă de somn. Persoanele care dorm sub 6 ore pe zi se adaptează în cele din urmă, se simt normal şi pretind că această cantitate de somn este suficientă.

Cu toate acestea, dacă am urmări performanţele lor cu ajutorul testelor asupra creierului, am descoperi că rezultatele lor scad permanent. În cele din urmă, ei pierd simţul felului în care somnul îi afectează şi îşi supraestimează capacităţile. Uneori acest lucru poate duce la consecinţe catastrofale, în special dacă aceia care îşi supraestimează capacităţile sunt piloţi sau şoferi.

Deşi de obicei alegem să compensăm lipsa de timp dormind mai puţin, aceasta nu este o idee bună. Lipsa somnului ne face mai puţin productivi în ziua următoare, nu reuşim să ne îndeplinim sarcinile şi trebuie să sacrificăm din nou somnul. Mai mult, pe termen lung, lipsa somnului poate da naştere la probleme serioase de sănătate. Nu uitaţi că sănătatea este bunul cel mai de preţ şi planificaţi-vă munca astfel încât să aveţi suficient timp să dormiţi.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google
+5
  • Stil de viata echilibrat
  • Insomnie
  • Tulburari ale somnului
  • Lipsa somnului
  • somnolenta
  • nivelul leptinei
  • rolul somnului

Articole pe aceeași temă

Trimite-ne opinia ta
De ce sfecla roşie este o minune pentru organism
De ce sfecla roşie este o minune pentru organism Pe lângă antioxidanţi, beneficiile consumului de sfeclă roşie mai constau şi în faptul că aduc un aport important de vitamine precum A, C, E, B1, B2, C, acid folic sau fibre, magneziu, fier, cupru şi fosfor. De asemenea, potrivit unor cercetări, sfecla roşie are cea mai mare cantitate de vitamina K dintre toate legumele. +6 / -1 +5
Sofrologia, terapia prin care ne putem face viaţa mai frumoasă
Sofrologia, terapia prin care ne putem face viaţa mai frumoasă Termenul de sofrologie a fost introdus în anul 1960 de către neuropsihiatrul columbian Alfonso Caycedo. Etimologia cuvântului provine din limba greacă sos – armonie, echilibru, phren – conştiinţă, spirit, logos – ştiinţă, cuvânt; în esenţă, sofrologia este ştiinţa armoniei spiritului. +24 / 0 +24
5 avantaje pentru sănătate ale ciocolatei negre
5 avantaje pentru sănătate ale ciocolatei negre Avantajele ciocolatei negre sunt cunoscute de mult timp. Bineînţeles, avantajele sunt aduse numai de ciocolata neagră de calitate foarte bună şi numai când nu este consumată în exces. Ciocolata neagră furnizează energie şi ajută la concentrare, împreună cu următoarele beneficii discutate mai jos. +21 / 0 +21
Insomnia
Insomnia Insomnia este o dereglare a somnului normal, incapacitate acută sau cronică de a dormi și face parte din categoria TULBURĂRILOR DE SOMN. Conform Manualului de Diagnostic și Statistică a Tulburărilor Mentale, ediția a 4-a, acestea se împart în patru categorii majore: +18 / 0 +18
Stresul la locul de muncă–monstrul ce distruge celulele nervoase
Stresul la locul de muncă–monstrul ce distruge celulele nervoase Stresul la locul de muncă este o problemă majoră care duce la o creştere a greşelilor făcute, atât de angajaţi, cât şi de manageri, împiedicând astfel utilizarea optimă a resurselor umane. Deseori duce la afectarea stării de sănătate şi la boli legate de stres. Stresul la locul de muncă are fără îndoială efecte negative... +16 / -1 +15
Ce trebuie să ştim ca să luptăm împotriva mătreţii?
Ce trebuie să ştim ca să luptăm împotriva mătreţii? Aproape toată lumea, indiferent de vârstă, sex sau rasă se confruntă cu mătreaţa în viaţa de zi cu zi. Mătreaţa tinde să fie asociată cu lipsa de igienă; de aceea, vă poate face să vă simţiţi foarte stânjenit, chiar dacă este total inofensivă. În zilele noastre ne îngrijim din ce în ce mai mult de aspectul nostru şi... +12 / 0 +12
Cum să îţi construieşti un sistem imunitar puternic
Cum să îţi construieşti un sistem imunitar puternic Sistemul nostru digestiv are în componenţa microflora intestinală care este alcătuită din miliarde de bacterii vii +11 / 0 +11
Cele mai bune reţete de hidratare
Cele mai bune reţete de hidratare Singurul lichid care hidratează perfect este apa. Însă pentru diversitate, puteţi apela la supe, sucuri naturale şi ceaiuri, preparate cu apă pură. Indiferent de condiţiile meteo, doar apa hidratează cel mai bine. Aşa că străduiţi-vă să consumaţi cel puţin 8 pahare mari de apă zilnic. Şi citiţi cu atenţie eticheta... +10 / 0 +10
5 lucruri care îţi pot scădea IQ-ul
5 lucruri care îţi pot scădea IQ-ul S-ar putea să faci anumite lucruri care în mod neaşteptat contribuie la deterioarea sănătăţii creierului tău. Iată 5 lucruri care ar putea reduce adevărata capacitate a creierului. +10 / 0 +10
Afecţiunile pe care le poate ascunde ameţeala
Afecţiunile pe care le poate ascunde ameţeala Tuturor ni se mai întâmplă să ameţim din când în când, însă dacă problema devine frecventă şi este însoţită şi de alte simptome, atunci poate fi semnul unor probleme de sănătate. +9 / 0 +9