Lipsa somnului este mai periculoasă decât vă imaginaţi

Septembrie 15, 2014
  • Facebook
  • Twitter
  • Google
+5
Lipsa somnului este mai periculoasă decât vă imaginaţi

Lumea în continuă schimbare şi stilul de viaţă agitat ne determină să dedicăm prea puţin timp somnului. Şase ore de somn pe zi au devenit norma, dar numai câţiva ştiu ce consecinţe poate avea lipsa somnului asupra memoriei, a sănătăţii şi a vieţii sexuale. De aceea, gândiţi-vă să acordaţi somnului un rol mai important în viaţa dumneavoastră.

Creşterea în greutate este mai uşoară când nu dormim suficient. Cu mult timp în urmă, s-a observat că lipsa somnului este asociată cu un apetit crescut. Oamenii de ştiinţă au descoperit recent că apetitul este mărit din cauza nivelurilor reduse de leptină. Leptina este un hormon foarte important care este responsabil cu reglarea echilibrului dintre foame şi saţietate. Imediat după masă nivelurile de leptină cresc şi ne simţim sătuli.

"Capacitatea redusă a creierului este probabil consecinţa cea mai vizibilă a lipsei somnului."Nivelurile de leptină se reduc după o noapte cu somn puţin, iar în ziua următoare ne simţim flămânzi. În plus, lipsa somnului nu reduce numai nivelurile de leptină, dar ne îndeamnă şi să consumăm multă hrană bogată caloric, dulce în special. Legătura dintre lipsa somnului şi obezitate a fost demonstrată prin studii efectuate în SUA: persoanele care dormeau mai puţin de 6 ore pe zi aveau o probabilitate mai ridicată cu 30% de a fi supraponderali decât cei care dormeau mai multe ore.

Lipsa somnului dezechilibrează memoria şi gândirea. Capacitatea redusă a creierului este probabil consecinţa cea mai vizibilă a lipsei somnului. Chiar şi numai o noapte de somn insuficient poate duce la o eficienţă scăzută în ziua următoare. Deşi putem încă efectua munca de rutină destul de bine, din cauza atenţiei scăzute facem o mulţime de greşeli. Pe de altă parte, crearea sau rezolvarea sarcinilor dificile devine foarte grea. Somnul este extrem de important pentru memorie şi este foarte dificil să ne reamintim lucruri noi când somnul este insuficient. Informaţiile dobândite pe tot parcursul zilei sunt stocate în memoria pe termen scurt. În timpul somnului, o parte din aceste informaţii sunt transferate în memoria pe termen lung. Prin urmare, tulburările de somn produc un transfer redus de informaţii şi uităm lucrurile uşor. Situaţia este frecventă printre studenţii care studiază pentru un examen în ultima noapte. Timpul rămas pentru somn este minim, iar informaţiile nou-dobândite nu se transferă în memoria pe termen lung.
Deşii studenţii reuşesc să-şi amintească anumite lucruri în timpul examenului, majoritatea cunoştinţelor se „evaporă” în câteva zile.

Micul dejun

"Este recomandat să luaţi un mic dejun bogat în carbohidraţi – deoarece aceştia sunt de o importanţă vitală în activitatea creierului. Cele mai bune ingrediente sunt..."

Citește mai mult:
Micul dejun – când să mâncaţi şi ce să mâncaţi?»

Somnolenţa este o cauză importantă a accidentelor rutiere. Se crede că lipsa de somn este răspunzătoare de câteva catastrofe: accidentul de la centrala nucleară Three Mile Island (SUA), vărsarea de petrol din rezervorul petrolier „Exxon Valdez” şi altele. Însă somnolenţa cauzează pericole şi în vieţile noastre de zi cu zi. Ea reduce viteza de reacţie exact asemenea alcoolului. Se crede că lipsa somnului este responsabilă pentru 100.000 de accidente auto în SUA în fiecare an, în care mor circa 1.500 de persoane. În plus, s-a descoperit că somnolenţa produce şi accidente de muncă.

Lipsa somnului distruge libidoul. Insomniacii se plâng deseori de un libido scăzut sau de pierderea totală a interesului pentru sex. Lipsa energiei este parţial răspunzătoare pentru aceasta. Pe de altă parte, cercetările asupra bărbaţilor cu apnee în timpul somnului au indicat că nivelurile lor de testosteron sunt scăzute semnificativ. Acest lucru nu este surprinzător, deoarece majoritatea testosteronului este produs în timpul nopţii şi un somn bun este foarte important pentru el.

Lipsa somnului produce în cele din urmă boli fatale. Lipsa cronică de somn are influenţă asupra multor boli, dar efectul cel mai profund este asupra inimii: produce hipertensiune, aritmie şi creşte riscul altor boli de inimă. Toate aceste procese au consecinţe serioase, deoarece persoanele care dorm mai puţin de 6 ore pe zi mor de boli cardiovasculare de două ori mai des.

Insomnia este legată strâns de depresie. Studiile au descoperit că persoanele care suferă de insomnie au un risc de cinci ori mai mare de a suferi de depresie comparativ cu oamenii sănătoşi. De fapt, tulburarea de somn este, de obicei, unul din primele simptome ale depresiei. Aceste două boli se susţin una pe cealaltă, iar tulburările de somn înrăutăţesc simptomele depresiei, în timp ce depresia scade calitatea somnului. Pe de altă parte, tratarea uneia din cele două boli o influenţează în mod pozitiv şi pe cealaltă.

Lipsa somnului distorsionează starea de spirit şi atitudinea faţă de somn. Persoanele care dorm sub 6 ore pe zi se adaptează în cele din urmă, se simt normal şi pretind că această cantitate de somn este suficientă.

Cu toate acestea, dacă am urmări performanţele lor cu ajutorul testelor asupra creierului, am descoperi că rezultatele lor scad permanent. În cele din urmă, ei pierd simţul felului în care somnul îi afectează şi îşi supraestimează capacităţile. Uneori acest lucru poate duce la consecinţe catastrofale, în special dacă aceia care îşi supraestimează capacităţile sunt piloţi sau şoferi.

Deşi de obicei alegem să compensăm lipsa de timp dormind mai puţin, aceasta nu este o idee bună. Lipsa somnului ne face mai puţin productivi în ziua următoare, nu reuşim să ne îndeplinim sarcinile şi trebuie să sacrificăm din nou somnul. Mai mult, pe termen lung, lipsa somnului poate da naştere la probleme serioase de sănătate. Nu uitaţi că sănătatea este bunul cel mai de preţ şi planificaţi-vă munca astfel încât să aveţi suficient timp să dormiţi.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google
+5
  • Stil de viata echilibrat
  • Insomnie
  • Tulburari ale somnului
  • Lipsa somnului
  • somnolenta
  • nivelul leptinei
  • rolul somnului

Articole pe aceeași temă

Trimite-ne opinia ta
6 moduri prin care îţi sabotezi sistemul imunitar
6 moduri prin care îţi sabotezi sistemul imunitar Stilul tău de viaţă îţi poate afecta sistemul imunitar, care te poate proteja de germeni, viruşi şi boli cronice. Înlocuirea anumitor obiceiuri proaste te poate ajuta însă să îţi păstrezi sănătos sistemul imunitar. Verifică această listă pentru a vedea unde poţi face anumite schimbări. +21 / 0 +21
Sofrologia, terapia prin care ne putem face viaţa mai frumoasă
Sofrologia, terapia prin care ne putem face viaţa mai frumoasă Termenul de sofrologie a fost introdus în anul 1960 de către neuropsihiatrul columbian Alfonso Caycedo. Etimologia cuvântului provine din limba greacă sos – armonie, echilibru, phren – conştiinţă, spirit, logos – ştiinţă, cuvânt; în esenţă, sofrologia este ştiinţa armoniei spiritului. +24 / 0 +24
Puterea bucuriei
Puterea bucuriei Moduri practice de a aduce mai multă plăcere şi bucurie în viaţă • Bucuria se trăieşte ACUM şi are legătură cu modul în care gândim în mod frecvent. Fericirea nu e o călătorie, e ACUM +22 / -2 +20
Ghimbirul - planta care face minuni
Ghimbirul - planta care face minuni Dintre plantele tropicale – renumite pentru beneficiile aduse organismului uman – ghimbirul se evidenţiază mai mult decât toate, prin cele 13 funcţii miraculoase pe care le exercită. +15 / 0 +15
Ce trebuie să ştim ca să luptăm împotriva mătreţii?
Ce trebuie să ştim ca să luptăm împotriva mătreţii? Aproape toată lumea, indiferent de vârstă, sex sau rasă se confruntă cu mătreaţa în viaţa de zi cu zi. Mătreaţa tinde să fie asociată cu lipsa de igienă; de aceea, vă poate face să vă simţiţi foarte stânjenit, chiar dacă este total inofensivă. În zilele noastre ne îngrijim din ce în ce mai mult de aspectul nostru şi... +12 / 0 +12
Sauna şi beneficiile ei
Sauna şi beneficiile ei Încă din antichitate sauna este recunoscută ca un obicei sănătos pentru îngrijirea pielii. Efectele pozitive ale saunei asupra corpului nostru se regăsesc atât în starea de bine fizică cât şi în cea mentală. Din ce în ce mai multe persoane folosesc sauna că o modalitate de relaxare, beneficiind în acelaşi timp şi de rezultatul... +12 / -1 +11
"‪TuiNa‬" -  ‎Masajul Terapeutic Chinezesc‬
"‪TuiNa‬" - ‎Masajul Terapeutic Chinezesc‬ De-a lungul mai multor secole practicanții au creat mai multe tratamente pentru boli, de exemplu: ‪‎Acupunctura‬, ‪‎Presopunctura‬, TuiNa,‎Ventuze‬, ‪‎Moxibustie‬, ‎QiGong‬, AuriculoTerapia‬ și altele. +10 / 0 +10
Opt trucuri practice ca să scapi de balonare fără medicamente
Opt trucuri practice ca să scapi de balonare fără medicamente Disconfortul provocat de balonare îţi poate scădea încrederea în sine şi te poate împiedica să dai randament la serviciu sau să te bucuri de timpul liber. Înainte de a merge la medic, poţi încerca trucurile recomandate de site-ul ibs.about.com. +10 / 0 +10
Sindromul privitului la computer (SPC): cum îl putem evita?
Sindromul privitului la computer (SPC): cum îl putem evita? Mulţi dintre noi petrecem o mare parte din zi aşezaţi în faţa ecranului unui computer sau a altor dispozitive asemănătoare. Oftalmologii fac acum referire la o serie de simptome cunoscute ca sindromul privitului la calculator (SPC), care apare la cei care folosesc intens ecranele. Ce putem face pentru a reduce efectele SPC? +10 / 0 +10
Ceasul biologic al organismului uman
Ceasul biologic al organismului uman Ziua şi noaptea, răsăritul şi apusul soarelui, zilele săptămânii – toate lucrurile din univers sunt supuse unor cicluri prestabilite. Corpul nostru respectă, de asemenea, această legitate eternă. Omul, similar fiecărei părţi a cosmosului, trăieşte şi resimte din plin ritmul naturii. +9 / 0 +9