Sindromul privitului la computer (SPC): cum îl putem evita?

August 14, 2014
  • Facebook
  • Twitter
  • Google
+10
Sindromul privitului la computer (SPC): cum îl putem evita?

Mulţi dintre noi petrecem o mare parte din zi aşezaţi în faţa ecranului unui computer sau a altor dispozitive asemănătoare. Oftalmologii fac acum referire la o serie de simptome cunoscute ca sindromul privitului la calculator (SPC), care apare la cei care folosesc intens ecranele. Ce putem face pentru a reduce efectele SPC?

Cum ne afectează vederea concentrarea asupra ecranului unui computer?

Se consideră că sindromul privitului la calculator (SPC) afectează peste jumătate din toţi utilizatorii de ecrane. Poate fi descris ca o altă formă de „repetitive strain injury” (boală ce afectează muşchii şi tendoanele ca urmare a unor mişcări repetitive), aşa cum apar durerile la mâini, încheieturi şi gât provocate de lucrul la tastatură ore în şir. Muşchii ochilor obosesc, din cauza efortului constant de concentrare asupra ecranelor pline ale computerelor, textelor mărunte de pe telefoane şi tablete şi a privitului intens.

Copii care folosesc ecranele la şcoală şi joacă jocuri pe computer acasă sunt predispuşi în mod special la apariţia sindromului privitului la calculator (SPC), deoarece ochii şi muşchii ochilor lor se află încă în proces de dezvoltare.

După o folosire îndelungată, muşchii oculari sunt forţaţi din cauza derulării paginii în sus şi în jos şi a nevoii de a concentra ochii şi a-i alinia din nou. Experţii spun că citirea unei cărţi de hârtie nu produce aceleaşi simptome; citim după un singur model – din partea de sus a paginii până jos şi nu trebuie să facem faţă tremurului şi luciului ecranului. Dacă aveţi deja probleme oculare, cum ar fi miopie sau astigmatism, problemele se pot înrăutăţi.

Sufăr de simptomele sindromului privitului la computer (SPC)?

Dacă suferiţi de oricare dintre aceste simptome, ele pot fi provocate de sindromul privitului la calculator:

• Dureri oculare şi în jurul tâmplelor
• Dureri de cap
• Vedere înceţoşată sau dublă
• Dureri de gât, umeri sau spate
• Ochi roşii, uscaţi sau iritaţi

Productivitatea

"Aţi observat că după ce aţi petrecut mult timp ocupându-vă de chestiuni banale la serviciu, în ultimă instanţă renunţaţi"

Citește mai mult:
Cum vă concentrați asupra muncii»

Cum îmi pot proteja ochii de sindromul privitului la calculator?

Analizaţi-vă obiceiurile la muncă. Veţi descoperi că există schimbări evidente şi rapide pe care le puteţi face pentru a vă proteja ochii:

Cum este aranjat computerul?

• Lucraţi pe un monitor mic sau un ecran mic de laptop sau de tabletă? Dacă da, schimbaţi cu un monitor mare sau un ecran mare de laptop. Veţi derula paginile în sus şi în jos mai puţin, ceea ce înseamnă că ochii nu vor trebui să se adapteze chiar atât de des tot timpul.

• Reglaţi contrastul şi strălucirea monitorului pentru a găsi un echilibru care vă afectează ochii cât mai puţin.

"Asiguraţi-vă că ecranul este poziţionat la o distanţă de 50-65 de cm"• Asiguraţi-vă că ecranul este poziţionat la o distanţă de 50-65 de cm şi este aşezat în aşa fel încât să priviţi uşor în jos. Tindem să clipim mai puţin decât este normal când folosim un ecran (1/3 din cât este normal), iar clipitul ne lubrifiază ochii. Aşezarea computerului astfel încât să priviţi uşor în jos vă va încuraja să clipiţi mai des. Încercaţi să clipiţi lent la fiecare 20 de minute pentru a lubrifia ochii.

Acordaţi ochilor pauze de la privitul pe ecran.

• Dacă aveţi nevoie să citiţi intensiv ca parte din munca dumneavoatră încercaţi să imprimaţi şi să citiţi varianta pe hârtie, dacă este posibil.

• Măriţi textul (ctrl + „+”) la o dimensiune confortabilă pentru ochi. Dacă aveţi o funcţie „reader” în browser, utilizaţi-o. În acest mod, puteţi citi o pagină web fără toate reclamele care clipesc şi îţi distrag atenţia de pe părţile laterale ale paginii.

• Dacă sunteţi nevoit să citiţi online învăţaţi să parcurgeţi în grabă paginile online, selectând informaţiile relevante.

Faceţi pauze regulate pentru ochi şi corp

Efectuarea oricărei mişcări în mod repetat declanşează riscul de „repetitive strain injury”. Ridicaţi-vă şi mişcaţi-vă la fiecare 20 de minute. Întindeţi-vă muşchii şi respiraţi adânc.

Faceţi exerciţii pentru ochi: regula „20-20-20”

Oftalmologii recomandă regula „20-20-20”. Priviţi în afara ecranului la fiecare 20 de secunde şi priviţi la un obiect aflat la o distanţă de cel puţin 20 de picioare (6 metri). Acest exerciţiu relaxează muşchii folosiţi pentru concentrarea asupra ecranului computerului.
Pentru a vă exersa muşchii oculari, puteţi privi un obiect aflat la distanţă timp de 10-15 secunde, iar apoi concentraţi-vă pe un obiect din apropiere pentru 10-15 secunde. Efectuaţi acest exerciţiu de 10 ori în timpul zilei, ori de câte ori vă aduceţi aminte.

Bineînţeles, controalele amănunţite şi regulate ale ochilor sunt vitale pentru menţinerea sănătăţii acestora. 

  • Facebook
  • Twitter
  • Google
+10
  • Sanatate
  • Stil de viata echilibrat
  • Exercitii pentru ochi
  • Astigmatism

Articole pe aceeași temă

Trimite-ne opinia ta
11 exercitii pentru gimnastica mintii
11 exercitii pentru gimnastica mintii In zilele noastre, orice aparat pe care il cumperi vine cu un manual de utilizare. Cumperi un cuptor cu microunde si vine cu un manual de 120 de pagini. Ce sa faci si ce sa nu faci. Cum sa folosesti optim ca sa isi pastreze garantia. La ce folosesc butoanele si alte detalii mai mult sau mai putin importante. +19 / 0 +19
5 avantaje pentru sănătate ale ciocolatei negre
5 avantaje pentru sănătate ale ciocolatei negre Avantajele ciocolatei negre sunt cunoscute de mult timp. Bineînţeles, avantajele sunt aduse numai de ciocolata neagră de calitate foarte bună şi numai când nu este consumată în exces. Ciocolata neagră furnizează energie şi ajută la concentrare, împreună cu următoarele beneficii discutate mai jos. +21 / 0 +21
Ghimbirul - planta care face minuni
Ghimbirul - planta care face minuni Dintre plantele tropicale – renumite pentru beneficiile aduse organismului uman – ghimbirul se evidenţiază mai mult decât toate, prin cele 13 funcţii miraculoase pe care le exercită. +15 / 0 +15
Sunt norocoasă și viața imi dă dreptate! Despre energia de dincolo de cuvinte.
Sunt norocoasă și viața imi dă dreptate! Despre energia de dincolo de cuvinte. Am vorbit despre gânduri şi cuvinte, în articolul intitulat „Energia de dincolo de cuvinte”. Acum vom extinde ideea, către convingerile şi credinţele pe care le avem. +12 / -1 +11
Tratamentul abuzului de alcool: mituri şi realități
Tratamentul abuzului de alcool: mituri şi realități Conform cercetărilor efectuate de Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS), consumul mediu global de alcool este de 6,1 litri de alcool pur pe adult (15 ani sau mai mult). Abuzul de alcool este o problemă serioasă, cu multe cauze, aşa că nu este surprinzător că există multe teorii despre cum apare şi la fel de multe metode de... +12 / -1 +11
Cele mai bune reţete de hidratare
Cele mai bune reţete de hidratare Singurul lichid care hidratează perfect este apa. Însă pentru diversitate, puteţi apela la supe, sucuri naturale şi ceaiuri, preparate cu apă pură. Indiferent de condiţiile meteo, doar apa hidratează cel mai bine. Aşa că străduiţi-vă să consumaţi cel puţin 8 pahare mari de apă zilnic. Şi citiţi cu atenţie eticheta... +10 / 0 +10
5 lucruri care îţi pot scădea IQ-ul
5 lucruri care îţi pot scădea IQ-ul S-ar putea să faci anumite lucruri care în mod neaşteptat contribuie la deterioarea sănătăţii creierului tău. Iată 5 lucruri care ar putea reduce adevărata capacitate a creierului. +10 / 0 +10
Ceasul biologic al organismului uman
Ceasul biologic al organismului uman Ziua şi noaptea, răsăritul şi apusul soarelui, zilele săptămânii – toate lucrurile din univers sunt supuse unor cicluri prestabilite. Corpul nostru respectă, de asemenea, această legitate eternă. Omul, similar fiecărei părţi a cosmosului, trăieşte şi resimte din plin ritmul naturii. +9 / 0 +9
Tot ce trebuie să ştii despre riscurile epilării cu IPL
Tot ce trebuie să ştii despre riscurile epilării cu IPL Ne aflăm în mijlocul sezonului de vară, ceea ce înseamnă că femeile sunt încă în căutarea opţiunilor cât mai simple pentru a face părul nedorit să dispară. +8 / 0 +8
Topul metodelor de protecţie a pielii la plajă
Topul metodelor de protecţie a pielii la plajă Chiar dacă mulţi dintre noi se încăpăţânează să creadă că expunerea necontrolată la soare în miezul zilei, în plină vară, nu îi va afecta, senzaţiile de arsură a pielii nu se lasă aşteptate. Atenţie, pe plajă, chiar şi în zilele înnourate trebuie să aplicăm cremele de protecţie solară cu SPF ridicat! Iată cum să... +8 / 0 +8