Sindromul privitului la computer (SPC): cum îl putem evita?

August 14, 2014
  • Facebook
  • Twitter
  • Google
+10
Sindromul privitului la computer (SPC): cum îl putem evita?

Mulţi dintre noi petrecem o mare parte din zi aşezaţi în faţa ecranului unui computer sau a altor dispozitive asemănătoare. Oftalmologii fac acum referire la o serie de simptome cunoscute ca sindromul privitului la calculator (SPC), care apare la cei care folosesc intens ecranele. Ce putem face pentru a reduce efectele SPC?

Cum ne afectează vederea concentrarea asupra ecranului unui computer?

Se consideră că sindromul privitului la calculator (SPC) afectează peste jumătate din toţi utilizatorii de ecrane. Poate fi descris ca o altă formă de „repetitive strain injury” (boală ce afectează muşchii şi tendoanele ca urmare a unor mişcări repetitive), aşa cum apar durerile la mâini, încheieturi şi gât provocate de lucrul la tastatură ore în şir. Muşchii ochilor obosesc, din cauza efortului constant de concentrare asupra ecranelor pline ale computerelor, textelor mărunte de pe telefoane şi tablete şi a privitului intens.

Copii care folosesc ecranele la şcoală şi joacă jocuri pe computer acasă sunt predispuşi în mod special la apariţia sindromului privitului la calculator (SPC), deoarece ochii şi muşchii ochilor lor se află încă în proces de dezvoltare.

După o folosire îndelungată, muşchii oculari sunt forţaţi din cauza derulării paginii în sus şi în jos şi a nevoii de a concentra ochii şi a-i alinia din nou. Experţii spun că citirea unei cărţi de hârtie nu produce aceleaşi simptome; citim după un singur model – din partea de sus a paginii până jos şi nu trebuie să facem faţă tremurului şi luciului ecranului. Dacă aveţi deja probleme oculare, cum ar fi miopie sau astigmatism, problemele se pot înrăutăţi.

Sufăr de simptomele sindromului privitului la computer (SPC)?

Dacă suferiţi de oricare dintre aceste simptome, ele pot fi provocate de sindromul privitului la calculator:

• Dureri oculare şi în jurul tâmplelor
• Dureri de cap
• Vedere înceţoşată sau dublă
• Dureri de gât, umeri sau spate
• Ochi roşii, uscaţi sau iritaţi

Productivitatea

"Aţi observat că după ce aţi petrecut mult timp ocupându-vă de chestiuni banale la serviciu, în ultimă instanţă renunţaţi"

Citește mai mult:
Cum vă concentrați asupra muncii»

Cum îmi pot proteja ochii de sindromul privitului la calculator?

Analizaţi-vă obiceiurile la muncă. Veţi descoperi că există schimbări evidente şi rapide pe care le puteţi face pentru a vă proteja ochii:

Cum este aranjat computerul?

• Lucraţi pe un monitor mic sau un ecran mic de laptop sau de tabletă? Dacă da, schimbaţi cu un monitor mare sau un ecran mare de laptop. Veţi derula paginile în sus şi în jos mai puţin, ceea ce înseamnă că ochii nu vor trebui să se adapteze chiar atât de des tot timpul.

• Reglaţi contrastul şi strălucirea monitorului pentru a găsi un echilibru care vă afectează ochii cât mai puţin.

"Asiguraţi-vă că ecranul este poziţionat la o distanţă de 50-65 de cm"• Asiguraţi-vă că ecranul este poziţionat la o distanţă de 50-65 de cm şi este aşezat în aşa fel încât să priviţi uşor în jos. Tindem să clipim mai puţin decât este normal când folosim un ecran (1/3 din cât este normal), iar clipitul ne lubrifiază ochii. Aşezarea computerului astfel încât să priviţi uşor în jos vă va încuraja să clipiţi mai des. Încercaţi să clipiţi lent la fiecare 20 de minute pentru a lubrifia ochii.

Acordaţi ochilor pauze de la privitul pe ecran.

• Dacă aveţi nevoie să citiţi intensiv ca parte din munca dumneavoatră încercaţi să imprimaţi şi să citiţi varianta pe hârtie, dacă este posibil.

• Măriţi textul (ctrl + „+”) la o dimensiune confortabilă pentru ochi. Dacă aveţi o funcţie „reader” în browser, utilizaţi-o. În acest mod, puteţi citi o pagină web fără toate reclamele care clipesc şi îţi distrag atenţia de pe părţile laterale ale paginii.

• Dacă sunteţi nevoit să citiţi online învăţaţi să parcurgeţi în grabă paginile online, selectând informaţiile relevante.

Faceţi pauze regulate pentru ochi şi corp

Efectuarea oricărei mişcări în mod repetat declanşează riscul de „repetitive strain injury”. Ridicaţi-vă şi mişcaţi-vă la fiecare 20 de minute. Întindeţi-vă muşchii şi respiraţi adânc.

Faceţi exerciţii pentru ochi: regula „20-20-20”

Oftalmologii recomandă regula „20-20-20”. Priviţi în afara ecranului la fiecare 20 de secunde şi priviţi la un obiect aflat la o distanţă de cel puţin 20 de picioare (6 metri). Acest exerciţiu relaxează muşchii folosiţi pentru concentrarea asupra ecranului computerului.
Pentru a vă exersa muşchii oculari, puteţi privi un obiect aflat la distanţă timp de 10-15 secunde, iar apoi concentraţi-vă pe un obiect din apropiere pentru 10-15 secunde. Efectuaţi acest exerciţiu de 10 ori în timpul zilei, ori de câte ori vă aduceţi aminte.

Bineînţeles, controalele amănunţite şi regulate ale ochilor sunt vitale pentru menţinerea sănătăţii acestora. 

  • Facebook
  • Twitter
  • Google
+10
  • Sanatate
  • Stil de viata echilibrat
  • Exercitii pentru ochi
  • Astigmatism

Articole pe aceeași temă

Trimite-ne opinia ta
Concentrarea atenției - cum o îmbunătățim?
Concentrarea atenției - cum o îmbunătățim? „Nu mă pot concentra.” „Când vreau să lucrez la ceva, gândurile mele zboară ușor în alte părți”. „Încerc să mă concentrez, dar apare mereu ceva care mă distrage”. Dacă vă regăsiți deseori în aceste situații, este important să știți că atenția și capacitatea de concentrare pot fi antrenate. +10 / 0 +10
Sofrologia, terapia prin care ne putem face viaţa mai frumoasă
Sofrologia, terapia prin care ne putem face viaţa mai frumoasă Termenul de sofrologie a fost introdus în anul 1960 de către neuropsihiatrul columbian Alfonso Caycedo. Etimologia cuvântului provine din limba greacă sos – armonie, echilibru, phren – conştiinţă, spirit, logos – ştiinţă, cuvânt; în esenţă, sofrologia este ştiinţa armoniei spiritului. +24 / 0 +24
Insomnia
Insomnia Insomnia este o dereglare a somnului normal, incapacitate acută sau cronică de a dormi și face parte din categoria TULBURĂRILOR DE SOMN. Conform Manualului de Diagnostic și Statistică a Tulburărilor Mentale, ediția a 4-a, acestea se împart în patru categorii majore: +18 / 0 +18
Cum ne afectează antibioticele
Cum ne afectează antibioticele De fiecare dată când simţim cel mai mic semn al răcelii fugim către sertarul cu medicamente sau către cabinetul medical în speranţa că vom obţine o reţetă cu cel mai puternic medicament contra răcelii pentru a scăpa de simptom cât mai repede. +14 / 0 +14
Cum să îţi construieşti un sistem imunitar puternic
Cum să îţi construieşti un sistem imunitar puternic Sistemul nostru digestiv are în componenţa microflora intestinală care este alcătuită din miliarde de bacterii vii +11 / 0 +11
Supa care ține cancerul departe
Supa care ține cancerul departe Căldura te face să stai departe de bucătărie și să mănânci mai multe salate? Iată supa cremă care poate fi consumată rece în zilele toride și care te ajută totodată să ții cancerul la distanță! +10 / 0 +10
Leac din 3 ingrediente pentru scăderea colesterolului
Leac din 3 ingrediente pentru scăderea colesterolului Proprietățile medicinale ale diferitelor produse naturale au fost folosite de secole pentru a preveni și trata diverse boli și de a îmbunătăți starea de sănătate. În plus, remediile naturale sunt unele dintre cele mai populare alegeri pentru tratarea diferitelor afecțiuni. +10 / 0 +10
Depozitul de piscine: Mini ghid achiziţie piscine
Depozitul de piscine: Mini ghid achiziţie piscine O piscină poate fi “perla coroanei” de pe proprietatea dumneavoastră, capabilă de a vă transforma curtea într-o oază de relaxare şi distracţie maximă în aer liber. +11 / -1 +10
Ceasul biologic al organismului uman
Ceasul biologic al organismului uman Ziua şi noaptea, răsăritul şi apusul soarelui, zilele săptămânii – toate lucrurile din univers sunt supuse unor cicluri prestabilite. Corpul nostru respectă, de asemenea, această legitate eternă. Omul, similar fiecărei părţi a cosmosului, trăieşte şi resimte din plin ritmul naturii. +9 / 0 +9
Tot ce trebuie să ştii despre riscurile epilării cu IPL
Tot ce trebuie să ştii despre riscurile epilării cu IPL Ne aflăm în mijlocul sezonului de vară, ceea ce înseamnă că femeile sunt încă în căutarea opţiunilor cât mai simple pentru a face părul nedorit să dispară. +8 / 0 +8