Sindromul privitului la computer (SPC): cum îl putem evita?

August 14, 2014
  • Facebook
  • Twitter
  • Google
+9
Sindromul privitului la computer (SPC): cum îl putem evita?

Mulţi dintre noi petrecem o mare parte din zi aşezaţi în faţa ecranului unui computer sau a altor dispozitive asemănătoare. Oftalmologii fac acum referire la o serie de simptome cunoscute ca sindromul privitului la calculator (SPC), care apare la cei care folosesc intens ecranele. Ce putem face pentru a reduce efectele SPC?

Cum ne afectează vederea concentrarea asupra ecranului unui computer?

Se consideră că sindromul privitului la calculator (SPC) afectează peste jumătate din toţi utilizatorii de ecrane. Poate fi descris ca o altă formă de „repetitive strain injury” (boală ce afectează muşchii şi tendoanele ca urmare a unor mişcări repetitive), aşa cum apar durerile la mâini, încheieturi şi gât provocate de lucrul la tastatură ore în şir. Muşchii ochilor obosesc, din cauza efortului constant de concentrare asupra ecranelor pline ale computerelor, textelor mărunte de pe telefoane şi tablete şi a privitului intens.

Copii care folosesc ecranele la şcoală şi joacă jocuri pe computer acasă sunt predispuşi în mod special la apariţia sindromului privitului la calculator (SPC), deoarece ochii şi muşchii ochilor lor se află încă în proces de dezvoltare.

După o folosire îndelungată, muşchii oculari sunt forţaţi din cauza derulării paginii în sus şi în jos şi a nevoii de a concentra ochii şi a-i alinia din nou. Experţii spun că citirea unei cărţi de hârtie nu produce aceleaşi simptome; citim după un singur model – din partea de sus a paginii până jos şi nu trebuie să facem faţă tremurului şi luciului ecranului. Dacă aveţi deja probleme oculare, cum ar fi miopie sau astigmatism, problemele se pot înrăutăţi.

Sufăr de simptomele sindromului privitului la computer (SPC)?

Dacă suferiţi de oricare dintre aceste simptome, ele pot fi provocate de sindromul privitului la calculator:

• Dureri oculare şi în jurul tâmplelor
• Dureri de cap
• Vedere înceţoşată sau dublă
• Dureri de gât, umeri sau spate
• Ochi roşii, uscaţi sau iritaţi

Productivitatea

"Aţi observat că după ce aţi petrecut mult timp ocupându-vă de chestiuni banale la serviciu, în ultimă instanţă renunţaţi"

Citește mai mult:
Cum vă concentrați asupra muncii»

Cum îmi pot proteja ochii de sindromul privitului la calculator?

Analizaţi-vă obiceiurile la muncă. Veţi descoperi că există schimbări evidente şi rapide pe care le puteţi face pentru a vă proteja ochii:

Cum este aranjat computerul?

• Lucraţi pe un monitor mic sau un ecran mic de laptop sau de tabletă? Dacă da, schimbaţi cu un monitor mare sau un ecran mare de laptop. Veţi derula paginile în sus şi în jos mai puţin, ceea ce înseamnă că ochii nu vor trebui să se adapteze chiar atât de des tot timpul.

• Reglaţi contrastul şi strălucirea monitorului pentru a găsi un echilibru care vă afectează ochii cât mai puţin.

"Asiguraţi-vă că ecranul este poziţionat la o distanţă de 50-65 de cm"• Asiguraţi-vă că ecranul este poziţionat la o distanţă de 50-65 de cm şi este aşezat în aşa fel încât să priviţi uşor în jos. Tindem să clipim mai puţin decât este normal când folosim un ecran (1/3 din cât este normal), iar clipitul ne lubrifiază ochii. Aşezarea computerului astfel încât să priviţi uşor în jos vă va încuraja să clipiţi mai des. Încercaţi să clipiţi lent la fiecare 20 de minute pentru a lubrifia ochii.

Acordaţi ochilor pauze de la privitul pe ecran.

• Dacă aveţi nevoie să citiţi intensiv ca parte din munca dumneavoatră încercaţi să imprimaţi şi să citiţi varianta pe hârtie, dacă este posibil.

• Măriţi textul (ctrl + „+”) la o dimensiune confortabilă pentru ochi. Dacă aveţi o funcţie „reader” în browser, utilizaţi-o. În acest mod, puteţi citi o pagină web fără toate reclamele care clipesc şi îţi distrag atenţia de pe părţile laterale ale paginii.

• Dacă sunteţi nevoit să citiţi online învăţaţi să parcurgeţi în grabă paginile online, selectând informaţiile relevante.

Faceţi pauze regulate pentru ochi şi corp

Efectuarea oricărei mişcări în mod repetat declanşează riscul de „repetitive strain injury”. Ridicaţi-vă şi mişcaţi-vă la fiecare 20 de minute. Întindeţi-vă muşchii şi respiraţi adânc.

Faceţi exerciţii pentru ochi: regula „20-20-20”

Oftalmologii recomandă regula „20-20-20”. Priviţi în afara ecranului la fiecare 20 de secunde şi priviţi la un obiect aflat la o distanţă de cel puţin 20 de picioare (6 metri). Acest exerciţiu relaxează muşchii folosiţi pentru concentrarea asupra ecranului computerului.
Pentru a vă exersa muşchii oculari, puteţi privi un obiect aflat la distanţă timp de 10-15 secunde, iar apoi concentraţi-vă pe un obiect din apropiere pentru 10-15 secunde. Efectuaţi acest exerciţiu de 10 ori în timpul zilei, ori de câte ori vă aduceţi aminte.

Bineînţeles, controalele amănunţite şi regulate ale ochilor sunt vitale pentru menţinerea sănătăţii acestora. 

  • Facebook
  • Twitter
  • Google
+9
  • Sanatate
  • Stil de viata echilibrat
  • Exercitii pentru ochi
  • Astigmatism

Articole pe aceeași temă

Trimite-ne opinia ta
D C Dulcan: 5 minute de suparare imobilizeaza pentru 5-6 ore sistemul imunitar
D C Dulcan: 5 minute de suparare imobilizeaza pentru 5-6 ore sistemul imunitar Descope­ririle fizi­cii cuantice au arătat că mintea noastră e cea care face să colap­seze undele de energie şi le trans­formă în parti­cule, adică în materie. A gândi înseamnă a transforma nevăzu­tul în văzut. +4 / 0 +4
5 avantaje pentru sănătate ale ciocolatei negre
5 avantaje pentru sănătate ale ciocolatei negre Avantajele ciocolatei negre sunt cunoscute de mult timp. Bineînţeles, avantajele sunt aduse numai de ciocolata neagră de calitate foarte bună şi numai când nu este consumată în exces. Ciocolata neagră furnizează energie şi ajută la concentrare, împreună cu următoarele beneficii discutate mai jos. +21 / 0 +21
Cum ne afectează antibioticele
Cum ne afectează antibioticele De fiecare dată când simţim cel mai mic semn al răcelii fugim către sertarul cu medicamente sau către cabinetul medical în speranţa că vom obţine o reţetă cu cel mai puternic medicament contra răcelii pentru a scăpa de simptom cât mai repede. +14 / 0 +14
Sauna şi beneficiile ei
Sauna şi beneficiile ei Încă din antichitate sauna este recunoscută ca un obicei sănătos pentru îngrijirea pielii. Efectele pozitive ale saunei asupra corpului nostru se regăsesc atât în starea de bine fizică cât şi în cea mentală. Din ce în ce mai multe persoane folosesc sauna că o modalitate de relaxare, beneficiind în acelaşi timp şi de rezultatul... +12 / -1 +11
"‪TuiNa‬" -  ‎Masajul Terapeutic Chinezesc‬
"‪TuiNa‬" - ‎Masajul Terapeutic Chinezesc‬ De-a lungul mai multor secole practicanții au creat mai multe tratamente pentru boli, de exemplu: ‪‎Acupunctura‬, ‪‎Presopunctura‬, TuiNa,‎Ventuze‬, ‪‎Moxibustie‬, ‎QiGong‬, AuriculoTerapia‬ și altele. +10 / 0 +10
Opt trucuri practice ca să scapi de balonare fără medicamente
Opt trucuri practice ca să scapi de balonare fără medicamente Disconfortul provocat de balonare îţi poate scădea încrederea în sine şi te poate împiedica să dai randament la serviciu sau să te bucuri de timpul liber. Înainte de a merge la medic, poţi încerca trucurile recomandate de site-ul ibs.about.com. +10 / 0 +10
Afecţiunile pe care le poate ascunde ameţeala
Afecţiunile pe care le poate ascunde ameţeala Tuturor ni se mai întâmplă să ameţim din când în când, însă dacă problema devine frecventă şi este însoţită şi de alte simptome, atunci poate fi semnul unor probleme de sănătate. +9 / 0 +9
Zatul de cafea si cofeina fac minuni pentru sanatate. Lucruri pe care sigur nu le stiai!
Zatul de cafea si cofeina fac minuni pentru sanatate. Lucruri pe care sigur nu le stiai! Cafeaua este unul dintre cele mai consumate alimente, in special de catre persoanele care au nevoie de un plus de energie. Este adevarat ca mareste ritmul cardiac si ingalbeneste dintii, insa beneficiile ei sunt mai numeroase decat reactiile adverse. +12 / -4 +8
Castiga o intalnire privata cu Dr. Oz! Fanii il pot cunoaste personal, in culisele evenimentului
Castiga o intalnire privata cu Dr. Oz! Fanii il pot cunoaste personal, in culisele evenimentului Au mai ramas doar 3 saptamani pana la intalnirea cu celebrul Dr. Oz, care va veni pentru prima data in Romania pentru a sustine conferinta „Take your life to the next level”. Considerat a fi evenimentul medical al anului 2016, dedicat stilului sanatos de viata, conferinta sustinuta de Dr. Oz pe scena Salii Palatului din Bucuresti, va avea... +8 / 0 +8
Insomnia: lupta de a adormi
Insomnia: lupta de a adormi Insomnia este o tulburare a somnului care înseamnă că nu poţi să adormi sau să rămâi adormit. Aceia care suferă de ea sunt denumiţi insomniaci. Majoritatea oamenilor are nevoie de 7-8 ore de somn pe noapte. Cei care suferă de insomnie rareori dacă dorm aşa de mult şi chiar dacă pot rămâne în pat perioade lungi de timp, tot nu... +8 / 0 +8