Sindromul privitului la computer (SPC): cum îl putem evita?

August 14, 2014
  • Facebook
  • Twitter
  • Google
+10
Sindromul privitului la computer (SPC): cum îl putem evita?

Mulţi dintre noi petrecem o mare parte din zi aşezaţi în faţa ecranului unui computer sau a altor dispozitive asemănătoare. Oftalmologii fac acum referire la o serie de simptome cunoscute ca sindromul privitului la calculator (SPC), care apare la cei care folosesc intens ecranele. Ce putem face pentru a reduce efectele SPC?

Cum ne afectează vederea concentrarea asupra ecranului unui computer?

Se consideră că sindromul privitului la calculator (SPC) afectează peste jumătate din toţi utilizatorii de ecrane. Poate fi descris ca o altă formă de „repetitive strain injury” (boală ce afectează muşchii şi tendoanele ca urmare a unor mişcări repetitive), aşa cum apar durerile la mâini, încheieturi şi gât provocate de lucrul la tastatură ore în şir. Muşchii ochilor obosesc, din cauza efortului constant de concentrare asupra ecranelor pline ale computerelor, textelor mărunte de pe telefoane şi tablete şi a privitului intens.

Copii care folosesc ecranele la şcoală şi joacă jocuri pe computer acasă sunt predispuşi în mod special la apariţia sindromului privitului la calculator (SPC), deoarece ochii şi muşchii ochilor lor se află încă în proces de dezvoltare.

După o folosire îndelungată, muşchii oculari sunt forţaţi din cauza derulării paginii în sus şi în jos şi a nevoii de a concentra ochii şi a-i alinia din nou. Experţii spun că citirea unei cărţi de hârtie nu produce aceleaşi simptome; citim după un singur model – din partea de sus a paginii până jos şi nu trebuie să facem faţă tremurului şi luciului ecranului. Dacă aveţi deja probleme oculare, cum ar fi miopie sau astigmatism, problemele se pot înrăutăţi.

Sufăr de simptomele sindromului privitului la computer (SPC)?

Dacă suferiţi de oricare dintre aceste simptome, ele pot fi provocate de sindromul privitului la calculator:

• Dureri oculare şi în jurul tâmplelor
• Dureri de cap
• Vedere înceţoşată sau dublă
• Dureri de gât, umeri sau spate
• Ochi roşii, uscaţi sau iritaţi

Productivitatea

"Aţi observat că după ce aţi petrecut mult timp ocupându-vă de chestiuni banale la serviciu, în ultimă instanţă renunţaţi"

Citește mai mult:
Cum vă concentrați asupra muncii»

Cum îmi pot proteja ochii de sindromul privitului la calculator?

Analizaţi-vă obiceiurile la muncă. Veţi descoperi că există schimbări evidente şi rapide pe care le puteţi face pentru a vă proteja ochii:

Cum este aranjat computerul?

• Lucraţi pe un monitor mic sau un ecran mic de laptop sau de tabletă? Dacă da, schimbaţi cu un monitor mare sau un ecran mare de laptop. Veţi derula paginile în sus şi în jos mai puţin, ceea ce înseamnă că ochii nu vor trebui să se adapteze chiar atât de des tot timpul.

• Reglaţi contrastul şi strălucirea monitorului pentru a găsi un echilibru care vă afectează ochii cât mai puţin.

"Asiguraţi-vă că ecranul este poziţionat la o distanţă de 50-65 de cm"• Asiguraţi-vă că ecranul este poziţionat la o distanţă de 50-65 de cm şi este aşezat în aşa fel încât să priviţi uşor în jos. Tindem să clipim mai puţin decât este normal când folosim un ecran (1/3 din cât este normal), iar clipitul ne lubrifiază ochii. Aşezarea computerului astfel încât să priviţi uşor în jos vă va încuraja să clipiţi mai des. Încercaţi să clipiţi lent la fiecare 20 de minute pentru a lubrifia ochii.

Acordaţi ochilor pauze de la privitul pe ecran.

• Dacă aveţi nevoie să citiţi intensiv ca parte din munca dumneavoatră încercaţi să imprimaţi şi să citiţi varianta pe hârtie, dacă este posibil.

• Măriţi textul (ctrl + „+”) la o dimensiune confortabilă pentru ochi. Dacă aveţi o funcţie „reader” în browser, utilizaţi-o. În acest mod, puteţi citi o pagină web fără toate reclamele care clipesc şi îţi distrag atenţia de pe părţile laterale ale paginii.

• Dacă sunteţi nevoit să citiţi online învăţaţi să parcurgeţi în grabă paginile online, selectând informaţiile relevante.

Faceţi pauze regulate pentru ochi şi corp

Efectuarea oricărei mişcări în mod repetat declanşează riscul de „repetitive strain injury”. Ridicaţi-vă şi mişcaţi-vă la fiecare 20 de minute. Întindeţi-vă muşchii şi respiraţi adânc.

Faceţi exerciţii pentru ochi: regula „20-20-20”

Oftalmologii recomandă regula „20-20-20”. Priviţi în afara ecranului la fiecare 20 de secunde şi priviţi la un obiect aflat la o distanţă de cel puţin 20 de picioare (6 metri). Acest exerciţiu relaxează muşchii folosiţi pentru concentrarea asupra ecranului computerului.
Pentru a vă exersa muşchii oculari, puteţi privi un obiect aflat la distanţă timp de 10-15 secunde, iar apoi concentraţi-vă pe un obiect din apropiere pentru 10-15 secunde. Efectuaţi acest exerciţiu de 10 ori în timpul zilei, ori de câte ori vă aduceţi aminte.

Bineînţeles, controalele amănunţite şi regulate ale ochilor sunt vitale pentru menţinerea sănătăţii acestora. 

  • Facebook
  • Twitter
  • Google
+10
  • Sanatate
  • Stil de viata echilibrat
  • Exercitii pentru ochi
  • Astigmatism

Articole pe aceeași temă

Trimite-ne opinia ta
6 moduri prin care îţi sabotezi sistemul imunitar
6 moduri prin care îţi sabotezi sistemul imunitar Stilul tău de viaţă îţi poate afecta sistemul imunitar, care te poate proteja de germeni, viruşi şi boli cronice. Înlocuirea anumitor obiceiuri proaste te poate ajuta însă să îţi păstrezi sănătos sistemul imunitar. Verifică această listă pentru a vedea unde poţi face anumite schimbări. +21 / 0 +21
Sofrologia, terapia prin care ne putem face viaţa mai frumoasă
Sofrologia, terapia prin care ne putem face viaţa mai frumoasă Termenul de sofrologie a fost introdus în anul 1960 de către neuropsihiatrul columbian Alfonso Caycedo. Etimologia cuvântului provine din limba greacă sos – armonie, echilibru, phren – conştiinţă, spirit, logos – ştiinţă, cuvânt; în esenţă, sofrologia este ştiinţa armoniei spiritului. +24 / 0 +24
Puterea bucuriei
Puterea bucuriei Moduri practice de a aduce mai multă plăcere şi bucurie în viaţă • Bucuria se trăieşte ACUM şi are legătură cu modul în care gândim în mod frecvent. Fericirea nu e o călătorie, e ACUM +22 / -2 +20
Ghimbirul - planta care face minuni
Ghimbirul - planta care face minuni Dintre plantele tropicale – renumite pentru beneficiile aduse organismului uman – ghimbirul se evidenţiază mai mult decât toate, prin cele 13 funcţii miraculoase pe care le exercită. +15 / 0 +15
Sunt norocoasă și viața imi dă dreptate! Despre energia de dincolo de cuvinte.
Sunt norocoasă și viața imi dă dreptate! Despre energia de dincolo de cuvinte. Am vorbit despre gânduri şi cuvinte, în articolul intitulat „Energia de dincolo de cuvinte”. Acum vom extinde ideea, către convingerile şi credinţele pe care le avem. +12 / -1 +11
Ce trebuie să ştim ca să luptăm împotriva mătreţii?
Ce trebuie să ştim ca să luptăm împotriva mătreţii? Aproape toată lumea, indiferent de vârstă, sex sau rasă se confruntă cu mătreaţa în viaţa de zi cu zi. Mătreaţa tinde să fie asociată cu lipsa de igienă; de aceea, vă poate face să vă simţiţi foarte stânjenit, chiar dacă este total inofensivă. În zilele noastre ne îngrijim din ce în ce mai mult de aspectul nostru şi... +11 / 0 +11
"‪TuiNa‬" -  ‎Masajul Terapeutic Chinezesc‬
"‪TuiNa‬" - ‎Masajul Terapeutic Chinezesc‬ De-a lungul mai multor secole practicanții au creat mai multe tratamente pentru boli, de exemplu: ‪‎Acupunctura‬, ‪‎Presopunctura‬, TuiNa,‎Ventuze‬, ‪‎Moxibustie‬, ‎QiGong‬, AuriculoTerapia‬ și altele. +10 / 0 +10
Opt trucuri practice ca să scapi de balonare fără medicamente
Opt trucuri practice ca să scapi de balonare fără medicamente Disconfortul provocat de balonare îţi poate scădea încrederea în sine şi te poate împiedica să dai randament la serviciu sau să te bucuri de timpul liber. Înainte de a merge la medic, poţi încerca trucurile recomandate de site-ul ibs.about.com. +10 / 0 +10
Caise – vitamine şi minerale din belşug
Caise – vitamine şi minerale din belşug Nu degeaba sâmburii de caisă au forma unei inimi. Potrivit numeroaselor studii ştiinţifice în acest domeniu, caisele şi uleiul extras din sâmburii ei preţioşi pot proteja inima şi celelalte organe vitale de numeroase afecţiuni iar conţinutul bogat în nutrienţi, vitamine şi minerale face din acest fruct zemos şi parfumat o... +9 / 0 +9
Avem nevoie de beţişoare de urechi?
Avem nevoie de beţişoare de urechi? Foarte multe persoane utilizează beţişoarele de urechi ca alternativă pentru curăţarea urechilor. Deşi sunt foarte populare, beşiţoarele de urechi nu sunt recomandate pentru fi utilizate în interiorul urechilor, avertizează cadrele medicale. Foarte multe catastrofe au pornit de la utilizarea acestor instrumente ajutătoare. +8 / 0 +8