Vitaminele şi suplimentele nutritive: eficiente sau nu?

August 15, 2014
  • Facebook
  • Twitter
  • Google
+5
Vitaminele şi suplimentele nutritive: eficiente sau nu?

Suntem bombardaţi constant cu reclame care ne spun că ar trebui să luăm tot felul de suplimente nutritive pentru a ne menţine într-o formă bună sau pentru a avea un sistem digestiv sănătos sau un creier activ. Dacă ar fi să dăm crezare tuturor reclamelor, investiţia noastră lunară pentru starea de bine ar fi enorm de mare. Aşadar care este adevărul? Avem nevoie de diverse suplimente nutritive şi vitamine sau nu? S-au dovedit ele cu adevărat eficiente?

Alimentele şi suplimentele nutritive nu pot fi comparate


Dacă am avea o dietă echilibrată, n-am avea nevoie niciodată să luăm niciun fel de suplimente nutritive sau vitamine. Nu contează cât de bine concepute pot fi suplimentele alimentare şi vitaminele, ele nu pot reprezenta niciodată înlocuitorul perfect pentru substanţele ce se găsesc în produsele alimentare naturale. Structura compuşilor de care avem nevoie şi pe care îi obţinem din mâncare este diferită comparativ cu „aceleaşi” substanţe oferite în pastilele de suplimente nutritive; de aceea, pastilele pot fi folositoare numai atunci când ne lipseşte o anumită substanţă din dietă. Suplimentele alimentare sunt destinate să înlocuiască numai o mică parte din substanţa nutritivă sau minerală din organism. Nu ar trebui să fie luate ca înlocuitori ai unei diete sănătoase şi echilibrate.

"Nutriţioniştii mai spun că n-ar trebui să vă aşteptaţi la schimbări miraculoase când folosiţi diverse suplimente."Nutriţioniştii mai spun că n-ar trebui să vă aşteptaţi la schimbări miraculoase când folosiţi diverse suplimente. Este foarte puţin probabil ca un supliment pentru slăbit să vă ajute să scăpaţi de un kilogram sau două, dacă vă veţi îndopa în continuare cu prăjituri şi fursecuri. De asemenea, este foarte puţin probabil că vă veţi simţi energic dacă luaţi energizante, dar continuaţi să aveţi o dietă săracă în calorii, nu dormiţi suficient sau munciţi mult prea mult. De fapt, probabil că vă veţi deteriora starea de sănătate, dacă începeţi să luaţi mai multe tipuri de vitamine în cantităţi mari.

Ce este util şi ce este dăunător

Majoritatea suplimentelor conţin nu numai produse naturale, dar şi compuşi chimici auxiliari, necesari pentru ca pilula să-şi păstreze forma sau ca să fie absorbită aşa cum trebuie în organism. Efectul pe care aceste substanţe suplimentare le are asupra organismului nu este complet clar, din cauza rezultatelor contradictorii ale cercetărilor efectuate pe parcursul mai multor ani. De exemplu, diverse studii nu cad de acord asupra avantajului unei doze suplimentare de vitamina E în reducerea cancerului la prostată – unele indică rezultate pozitive, iar altele pretind că vitamina E poate face, de fapt, mai mult rău.

Concentrarea asupra monitorului

"Se consideră că sindromul privitului la calculator (SPC) afectează peste jumătate din..."

Citește mai mult:
Sindromul privitului la computer(SPC): cum îl putem evita? 

Alte vitamine au o serie de dovezi mai de încredere în spate. Rezultatele studiilor asupra suplimentelor de calciu şi vitamina D indică, în mare, că ajută la menţinerea unei structuri osoase bune. Prin urmare, ele sunt des folosite în prevenirea osteoporozei.

Un alt supliment utilizat frecvent este uleiul din ficat de cod. Mulţi dintre noi au auzit despre avantajele lui în prevenirea bolilor cardiovasculare, a osteoporozei, a cancerului şi în reducerea nivelurilor ridicate de colesterol din sânge. Totuşi, un studiu recent a descoperit că acizii graşi omega-3, un constituent important al uleiului din ficat de cod, poate creşte probabilitatea de cancer la prostată.
Deci, după cum putem vedea, există dezbateri considerabile asupra efectelor reale a unei game largi de suplimente.

Pentru cine sunt bune suplimentele?

Deşi doctorii rareori sfătuiesc persoanele sănătoase să ia supliemente nutritive şi vitamine, ele pot fi prescrise anumitor grupuri de oameni, urmând recomandările generale. Aceste grupuri includ:
• Femeile însărcinate, care ar trebui să ia suplimente de acid folic pentru a preveni defectele neurologice ale fetusului aflat în dezvoltare.
• Mamele care alăptează pot avea nevoie să ia nişte vitamine suplimentare, cum ar fi fierul, calciul sau alte sumpliente.
• Bebeluşilor şi copiilor mici li se administrează deseori vitamina D pentru a preveni rahitismul.
• Persoanelor care ţin diete speciale, cum ar fi vegetarienii sau veganii, li se pot prescrie diferite suplimente de vitamine şi minerale.
• Celor mai în vârstă li se poate administra vitamina D, vitaminele din grupul B şi calciu pentru a preveni osteoporoza.
• Persoanelor ce suferă de boli care descresc absorbţia nutrienţilor (cum ar fi bolile de intestine) li se pot prescrie o diversitate de produse complexe.


Ar trebui să alegeţi cu mare grijă suplimentele nutritive sau vitaminele. În primul rând, ar trebui să ştiţi dacă aveţi cu adevărat un deficit din acea substanţă în organism. În al doilea rând, încercaţi întâi să rezolvaţi problema prin schimbarea dietei şi includerea unor alimente bogate în vitamine în ea înainte de a vă hotărî să cumpăraţi un supliment. Dacă problema nu se rezolvă aşa, încercaţi să găsiţi suplimentele organice şi cele mai naturale. În fine, ţineţi minte că organismul nostru are nevoie de vitamine şi minerale numai în cantităţi mici. De aceea, dacă faceţi abuz de aceste suplimente vă puteţi afecta grav sănătatea.

 

  • Facebook
  • Twitter
  • Google
+5
  • Alimentaţie sănătoasă
  • Vitamine
  • Sanatate
  • Suplimente alimentare
  • Suplimente nutritive

Articole pe aceeași temă

Trimite-ne opinia ta
De ce sfecla roşie este o minune pentru organism
De ce sfecla roşie este o minune pentru organism Pe lângă antioxidanţi, beneficiile consumului de sfeclă roşie mai constau şi în faptul că aduc un aport important de vitamine precum A, C, E, B1, B2, C, acid folic sau fibre, magneziu, fier, cupru şi fosfor. De asemenea, potrivit unor cercetări, sfecla roşie are cea mai mare cantitate de vitamina K dintre toate legumele. +6 / -1 +5
Sofrologia, terapia prin care ne putem face viaţa mai frumoasă
Sofrologia, terapia prin care ne putem face viaţa mai frumoasă Termenul de sofrologie a fost introdus în anul 1960 de către neuropsihiatrul columbian Alfonso Caycedo. Etimologia cuvântului provine din limba greacă sos – armonie, echilibru, phren – conştiinţă, spirit, logos – ştiinţă, cuvânt; în esenţă, sofrologia este ştiinţa armoniei spiritului. +24 / 0 +24
5 avantaje pentru sănătate ale ciocolatei negre
5 avantaje pentru sănătate ale ciocolatei negre Avantajele ciocolatei negre sunt cunoscute de mult timp. Bineînţeles, avantajele sunt aduse numai de ciocolata neagră de calitate foarte bună şi numai când nu este consumată în exces. Ciocolata neagră furnizează energie şi ajută la concentrare, împreună cu următoarele beneficii discutate mai jos. +21 / 0 +21
Insomnia
Insomnia Insomnia este o dereglare a somnului normal, incapacitate acută sau cronică de a dormi și face parte din categoria TULBURĂRILOR DE SOMN. Conform Manualului de Diagnostic și Statistică a Tulburărilor Mentale, ediția a 4-a, acestea se împart în patru categorii majore: +18 / 0 +18
Stresul la locul de muncă–monstrul ce distruge celulele nervoase
Stresul la locul de muncă–monstrul ce distruge celulele nervoase Stresul la locul de muncă este o problemă majoră care duce la o creştere a greşelilor făcute, atât de angajaţi, cât şi de manageri, împiedicând astfel utilizarea optimă a resurselor umane. Deseori duce la afectarea stării de sănătate şi la boli legate de stres. Stresul la locul de muncă are fără îndoială efecte negative... +16 / -1 +15
Ce trebuie să ştim ca să luptăm împotriva mătreţii?
Ce trebuie să ştim ca să luptăm împotriva mătreţii? Aproape toată lumea, indiferent de vârstă, sex sau rasă se confruntă cu mătreaţa în viaţa de zi cu zi. Mătreaţa tinde să fie asociată cu lipsa de igienă; de aceea, vă poate face să vă simţiţi foarte stânjenit, chiar dacă este total inofensivă. În zilele noastre ne îngrijim din ce în ce mai mult de aspectul nostru şi... +12 / 0 +12
Cum să îţi construieşti un sistem imunitar puternic
Cum să îţi construieşti un sistem imunitar puternic Sistemul nostru digestiv are în componenţa microflora intestinală care este alcătuită din miliarde de bacterii vii +11 / 0 +11
Cele mai bune reţete de hidratare
Cele mai bune reţete de hidratare Singurul lichid care hidratează perfect este apa. Însă pentru diversitate, puteţi apela la supe, sucuri naturale şi ceaiuri, preparate cu apă pură. Indiferent de condiţiile meteo, doar apa hidratează cel mai bine. Aşa că străduiţi-vă să consumaţi cel puţin 8 pahare mari de apă zilnic. Şi citiţi cu atenţie eticheta... +10 / 0 +10
5 lucruri care îţi pot scădea IQ-ul
5 lucruri care îţi pot scădea IQ-ul S-ar putea să faci anumite lucruri care în mod neaşteptat contribuie la deterioarea sănătăţii creierului tău. Iată 5 lucruri care ar putea reduce adevărata capacitate a creierului. +10 / 0 +10
Afecţiunile pe care le poate ascunde ameţeala
Afecţiunile pe care le poate ascunde ameţeala Tuturor ni se mai întâmplă să ameţim din când în când, însă dacă problema devine frecventă şi este însoţită şi de alte simptome, atunci poate fi semnul unor probleme de sănătate. +9 / 0 +9